text_structure.xml 5.09 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Stanisława Wziątka, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, z dnia 12 lipca 2007 r. w sprawie wzrostu finansowania opieki długoterminowej przez Zachodniopomorski Oddział Wojewódzki NFZ, przekazane przy piśmie Marszałka Sejmu z dnia 5 września 2007 r., znak: SPS-024-3307/07, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.</p>
        <p xml:id="div-2">Zadania z zakresu określania jakości i dostępności oraz analiza kosztów świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie niezbędnym do prawidłowego zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, zgodnie z przepisem art. 97 ust 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.) należą do kompetencji Narodowego Funduszu Zdrowia. W związku z powyższym w ramach nadzoru sprawowanego nad Narodowym Funduszem Zdrowia Minister Zdrowia wystąpił do Funduszu z prośbą o przedstawienie stanowiska w przedmiotowej sprawie.</p>
        <p xml:id="div-3">Z przedstawionych przez Pana Adama Kowalika, Zastępcę Dyrektora ds. Medycznych Zachodniopomorskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, informacji wynika, iż w planie zakupu świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju opieka długoterminowa na rok 2008 zaplanowano 17 224,0 tys. zł. W porównaniu do roku 2007 wzrost finansowania opieki długoterminowej wynosi 2927,0 tys. zł, co stanowi przyrost środków na ten rodzaj świadczeń o około 20,48%. Powyższe kwoty nie zawierają środków finansowych na wzrost kosztów świadczeń opieki zdrowotnej z tytułu ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń (Dz. U. Nr 149, poz. 1076, z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-4">Podkreślić należy, iż możliwości Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie kontraktowania świadczeń opieki zdrowotnej ograniczone są ilością środków, jakie są postawione do dyspozycji Funduszu, pochodzących w większości ze składek na powszechne ubezpieczenie zdrowotne stanowiących ponad 96% przychodów ogółem Funduszu (według planu finansowego NFZ na 2007 r. z dnia 3 września 2007 r.). Dodatkowo podkreślić należy, iż wysokość środków, jakie Narodowy Fundusz Zdrowia może przeznaczyć na koszty świadczeń opieki zdrowotnej, została zdeterminowana nałożonym na Fundusz obowiązkiem wynikającym z ww. ustawy o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń.</p>
        <p xml:id="div-5">Nawiązując do kwestii wzrostu nakładów na opiekę zdrowotną, uprzejmie informuję, iż mając na uwadze niesatysfakcjonujący poziom finansowania systemu ochrony zdrowia, w Ministerstwie Zdrowia analizowane są różne możliwości zwiększenia poziomu finansowania przedmiotowego systemu. Część tych rozwiązań już została przełożona na przepisy prawa, na przykład:</p>
        <p xml:id="div-6">- ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 91, poz. 1410), skutkująca od 2007 r. finansowaniem tego systemu z budżetu państwa,</p>
        <p xml:id="div-7">- ustawa z dnia 29 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz. U. Nr 133, poz. 922), zgodnie z którą od 1 października 2007 r. leczenie ofiar wypadków komunikacyjnych ma być pokrywane ze środków przekazywanych Funduszowi przez instytucje ubezpieczeniowe (w formie ryczałtu od polis ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych),</p>
        <p xml:id="div-8">- ustawa z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 166, poz. 172), skutkująca zwiększeniem podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne w odniesieniu do niektórych grup ubezpieczonych, za których składka jest opłacana z budżetu państwa.</p>
        <p xml:id="div-9">Szereg rozwiązań jest w trakcie opracowywania, na przykład: projekt ustawy o koszyku gwarantowanych świadczeń opieki zdrowotnej, projekt ustawy zwiększającej wysokość wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz projekt ustawy poszerzającej cele ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001, z późn. zm.) oraz umożliwiającej przekazanie części środków z Funduszu Pracy do Narodowego Funduszu Zdrowia.</p>
        <p xml:id="div-10">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-11">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-12">Bolesław Piecha</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 19 września 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>