text_structure.xml
4.27 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Niniejszym odpowiadam na zapytanie poseł Jolanty Hibner w sprawie konieczności wzmocnienia nadzoru ministra transportu nad zakończeniem realizacji budowy nowego terminalu w Porcie Lotniczym im. F. Chopina w Warszawie.</p>
<p xml:id="div-2">1. Jakie działania podejmował pan minister od 2006 r. w celu uporządkowania procedur oddania terminalu do użytku stolicy Polski i pasażerów?</p>
<p xml:id="div-3">Kontrakt pomiędzy P.P. ˝Porty Lotnicze˝ (PPL) i Konsorcjum Ferrovial-Budimex-Estudio Lamela (FBL) na rozbudowę Portu Lotniczego Warszawa-Okęcie i budowę Terminala 2 wraz z Pirsem Północnym został podpisany w listopadzie 2002 r. Zawierał on pewne niekorzystne dla inwestora zapisy, które m.in. pociągnęły za sobą komplikacje w skutecznym egzekwowaniu od wykonawcy przedmiotu umowy. Nowe kierownictwo PPL, które pracuje od stycznia 2006 r., jako jedną z pierwszych spraw - przy wsparciu Ministerstwa Transportu - zajęło się renegocjacją ww. kontraktu. We wrześniu 2006 r. podpisano Aneks 2 do kontraktu, określający ostateczny harmonogram prac, nowe wymagania techniczne oraz kary umowne związane z niedotrzymaniem przez wykonawcę terminów kontraktowych.</p>
<p xml:id="div-4">Wśród działań ministra transportu w przedmiotowej kwestii należy wymienić m.in: zainicjowanie kontaktów dwustronnych z przedstawicielami strony hiszpańskiej - ambasadorem Hiszpanii w Polsce, ministrem transportu Hiszpanii, najwyższą władzą konsorcjum realizującego kontrakt, a także wizyty ministra transportu na placu budowy oraz spotkania robocze z udziałem przedstawicieli PPL i Konsorcjum FBL.</p>
<p xml:id="div-5">Jednocześnie pragnę podkreślić, że minister transportu w ramach swoich funkcji nadzorczych nie jest właściwy do ingerencji w relacje zachodzące pomiędzy PPL a podmiotami gospodarczymi związanymi umowami z przedsiębiorstwem.</p>
<p xml:id="div-6">2. Jakie konsekwencje będą wyciągnięte wobec winnych skandalicznych zaniedbań przy realizacji inwestycji nowego terminalu w stolicy państwa polskiego?</p>
<p xml:id="div-7">W wyniku zawiadomienia złożonego przez ministra transportu Prokuratura w Ostrołęce, a obecnie CBA prowadzi postępowanie w sprawie nieprawidłowości w zakresie realizacji ww. kontraktu. Kontrakt ten jest także przedmiotem postępowania prowadzonego przez ABW. Jednocześnie prowadzone są postępowania arbitrażowe przed komisją rozjemczą w niektórych sprawach spornych między wykonawcą i inwestorem. Inwestor zgodnie z Aneksem 2 do kontraktu nalicza kary umowne z tytułu opóźnienia realizacji inwestycji przez wykonawcę.</p>
<p xml:id="div-8">3. Jakie są finansowe straty spowodowane ponaddwuletnim zaniedbaniem inwestycyjnym terminalu drugiego na Okęciu?</p>
<p xml:id="div-9">Straty te są znaczne i istotne w przepływach finansowych PPL. Obejmują one przede wszystkim utracone korzyści z tytułu braku przychodów z usług pozalotniczych, które nie są świadczone (sklepy, restauracje, bary, parking wielopoziomowy itp.), w znacznie mniejszym stopniu także niektórych usług lotniskowych, które nie mogą być świadczone z powodu ograniczeń wynikających z faktu, że lotnisko funkcjonuje częściowo na placu budowy.</p>
<p xml:id="div-10">Trudne do oszacowania w wymiarze finansowym, ale istotne są straty związane z niekorzystnym wizerunkiem lotniska, z jednej strony jako podmiotu funkcjonującego na rynku transportu lotniczego, uciążliwym w warunkach budowy i ograniczeń przepustowości zarówno dla przewoźników, jak i dla pasażerów, z drugiej strony jako ˝bramy wjazdowej˝ do Warszawy i Polski, gdzie obecne warunki obsługi pasażerów i innych użytkowników lotniska odbiegają od europejskich standardów.</p>
<p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Eugeniusz Wróbel</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 28 września 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>