text_structure.xml
4.13 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem z dnia 31.08.2007 r. (data wpływu: 3.09.2007 r.), złożonym przez Pana Piotra Gadzinowskiego - Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej (nr SPS-024-3284/07), dotyczącym planów likwidacji zabytkowych zakładów Norblina przy ul. Żelaznej w Warszawie, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-2">Zespół budynków dawnej fabryki Norblina, położony przy ul. Żelaznej 51/53 (budynek odlewni, budynek z halami pieców i trawiarnia, budynek tłoczni, kuźnia, budynek ciągarni, budynek wykańczalni - 3-halowy, budynek czyszczalni, budynek hartowni i laboratorium, budynek magazynów surowców, budynek administracyjny), został wpisany do rejestru zabytków pod numerem 1195-A decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 28.04.1982 r. oraz z dnia 18.06.1984 r.</p>
<p xml:id="div-3">Wobec powyższego ewentualna rozbiórka któregokolwiek z zabytkowych budynków wymienionych w tych decyzjach wymaga uzyskania przez inwestora decyzji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego skreślającej dany zabytek z rejestru. Zgodnie z przepisem art. 13 ww. ustawy zabytek może zostać skreślony z rejestru zabytków jedynie w sytuacji, gdy uległ on zniszczeniu w stopniu powodującym utratę jego wartości historycznej, artystycznej lub naukowej albo gdy jego wartość, będąca podstawą wydania decyzji o wpisie do rejestru, nie została potwierdzona w nowych ustaleniach naukowych. Postępowanie w sprawie skreślenia zabytku z rejestru zabytków zostaje wszczęte na wniosek właściciela zabytku lub użytkownika wieczystego gruntu, na którym znajduje się zabytek nieruchomy. Niemniej jednak wniosek taki dotychczas nie wpłynął do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.</p>
<p xml:id="div-4">Ponadto, stosownie do przepisu art. 36 ust. 1 i 5 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami, prowadzenie robót budowlanych przy ww. zabytku, a także podejmowanie innych działań, które mogłyby prowadzić do naruszenia substancji lub zmiany wyglądu zabytku, wymaga uzyskania pozwolenia Stołecznego Konserwatora Zabytków wydawanego w formie decyzji administracyjnej na wniosek osoby fizycznej lub jednostki organizacyjnej posiadającej tytuł prawny do korzystania z zabytku wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu albo ograniczonego prawa rzeczowego lub stosunku zobowiązaniowego. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, jako organ odwoławczy, może orzekać w sprawie pozwolenia na prace przy zabytku jedynie w przypadku wpłynięcia odwołania od decyzji Stołecznego Konserwatora Zabytków wydanej w oparciu o powyższy przepis. Wniosek taki dotychczas nie wpłynął do Stołecznego Konserwatora Zabytków.</p>
<p xml:id="div-5">Organom ochrony zabytków nie są znane zamierzenia właściciela d. zakładów Norblina co do planowanych działań przy zabytku.</p>
<p xml:id="div-6">Niemniej jednak syndyk masy upadłości NORBLIN SA w upadłości zwrócił się do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z wnioskiem z dnia 4.07.2007 r. o stwierdzenie nieważności ww. decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 28.04.1982 r. oraz z dnia 18.06.1984 r. wpisujących do rejestru zabytków zespół budynków dawnej fabryki Norblina. Zdaniem wnioskodawcy obie decyzje zostały wydane z rażącym naruszeniem prawa. Postępowanie w tej sprawie nie zostało dotychczas zakończone.</p>
<p xml:id="div-7">Należy jednak podkreślić, iż pomimo złożenia powyższego wniosku z dnia 4.07.2007 r. ewentualne działania inwestycyjne nadal wymagają uzyskania zgody organów ochrony zabytków.</p>
<p xml:id="div-8">Z szacunkiem</p>
<p xml:id="div-9">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-10">Tomasz Merta</p>
<p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 20 września 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>