text_structure.xml
6.36 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Janusza Krasonia przekazane przy piśmie z dnia 31 sierpnia 2007 r., znak SPS-024-3267/07, w sprawie finansowania szpitali klinicznych uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">W odniesieniu do pytań 1. i 3. dotyczących programu wieloletniego pod nazwą ˝Wzmocnienie bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli˝ ustanowionego uchwałą nr 19/2007 Rady Ministrów z dnia 6 lutego 2007 r. uprzejmie informuję, że zgodnie z § 5 ust. 2 ww. uchwały Rada Ministrów aktualizuje wykaz zakładów opieki zdrowotnej na lata 2008 i 2009, na wniosek ministra właściwego do spraw zdrowia przedstawiony nie później niż do dnia 1 grudnia roku poprzedzającego rok, którego dotyczy aktualizacja. Aktualnie w Ministerstwie Zdrowia trwają prace w tym zakresie. Przygotowywane są kryteria pozwalające na dokonanie wyboru zakładów, które przystąpią do udziału w programie w następnych latach i otrzymają wsparcie finansowe.</p>
<p xml:id="div-3">Pragną zwrócić uwagę, iż zgodnie z uzasadnieniem do ww. uchwały jednostki otrzymujące wsparcie w 2007 r. to szpitale, ˝które z punktu widzenia zaspokojenia potrzeb zdrowotnych nie mogą zaprzestać swojego działania. Zakłady te udzielają świadczeń wysokospecjalistycznych i specjalistycznych, których udzielanie przez inny zakład nie jest możliwe. W roku 2007 oraz w kolejnych latach realizacji programu wsparcie otrzymają publiczne szpitale, które funkcjonują w systemie Zintegrowanego Ratownictwa Medycznego, prowadzą działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, a także zapewniają szerokie i kompleksowe spektrum świadczeń zdrowotnych, w tym świadczeń wysokospecjalistycznych w specjalnościach kluczowych i wymagających szybkiej interwencji medycznej, w szczególności takich jak onkologia i kardiologia˝. Jednocześnie uchwała określa, że środki finansowe otrzymają zakłady mające strategiczne znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli, a działania w ramach programu kierowane są do publicznych zakładów opieki zdrowotnej pełniących kluczową rolę w zabezpieczeniu realizacji potrzeb zdrowotnych, wynikającą z możliwości terapeutycznych i diagnostycznych.</p>
<p xml:id="div-4">Ponadto uprzejmie informuję, że kluczowa rola dotyczy nie tylko szerokiego spektrum świadczeń zdrowotnych, ale także możliwie dużej populacji i możliwości zapewnienia nieprzerwanego i ciągłego udzielania świadczeń zdrowotnych ratujących życie i zdrowie.</p>
<p xml:id="div-5">Dlatego też aktualnie trwające w Ministerstwie Zdrowia prace zmierzają do umożliwienia właściwej realizacji celów wyznaczonych ww. programem i wyselekcjonowania odpowiedniej grupy publicznych zakładów opieki zdrowotnej, które otrzymają wsparcie finansowe.</p>
<p xml:id="div-6">Jednocześnie pragnę podkreślić, że wysokość środków w ramach programu jest ograniczona i decyzja o ich podziale może zapaść dopiero po wyselekcjonowaniu jednostek do udziału w programie oraz szczegółowym przeanalizowaniu ich potrzeb oraz możliwości wykorzystania środków przez te jednostki w sposób racjonalny i efektywny, bowiem przyznawana pomoc powinna być dźwignią finansową pozwalającą jednostkom na uzyskanie trwałej poprawy sytuacji. Oznacza to również konieczność solidnego zaangażowania się kierowników jednostek opracowujących strategie działań zakładów w kierunku racjonalizacji gospodarki finansowej i zmierzania do osiągania trwałej stabilizacji finansowej.</p>
<p xml:id="div-7">W odniesieniu do drugiego pytania uprzejmie informuję, że w dniu 29 sierpnia 2007 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o pomocy publicznej i restrukturyzacji publicznych zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 158, poz. 1104). Ustawa weszła w życie z dniem 1 września 2007 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 1 lit. b, który wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Nowelizacja ustawy przewiduje:</p>
<p xml:id="div-8">- możliwość uzyskania przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej uczestniczące w procesie restrukturyzacji finansowej kolejnego zwiększenia pożyczki z budżetu państwa,</p>
<p xml:id="div-9">- umorzenie środków z tytułu zwiększenia pożyczki na zasadach określonych w nowelizacji ustawy,</p>
<p xml:id="div-10">- ograniczenie egzekucji komorniczych w stosunku do zakładu uczestniczącego w procesie restrukturyzacji finansowej,</p>
<p xml:id="div-11">- wydłużenie terminu zawierania umów o zrzeczenie się roszczeń wobec Narodowego Funduszu Zdrowia, Skarbu Państwa lub innej jednostki sektora finansów publicznych z tytułu zobowiązań samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej wobec pracowników wynikających z tzw. ustawy 203.</p>
<p xml:id="div-12">Jednocześnie pragnę poinformować, że szczegółowe informacje w tej sprawie, na bieżąco uaktualniane, znajdują się również na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia w zakładce ˝Proces restrukturyzacji˝.</p>
<p xml:id="div-13">W nawiązaniu do pytania 4., dotyczącego sytuacji finansowej szpitali klinicznych nadzorowanych przez Akademię Medyczną we Wrocławiu, uprzejmie wyjaśniam, że porównując stan zobowiązań wymagalnych tych szpitali według stanu na koniec 2006 r. i na koniec drugiego kwartału br., odnotowano obniżenie zadłużenia o 64 mln zł, co stanowi 24-procentowy spadek, sytuacja zatem uległa poprawie.</p>
<p xml:id="div-14">Wyrażam przekonanie, że podejmowane strategiczne i kompleksowe działania reformujące polską ochronę zdrowia doprowadzą do trwałej poprawy sytuacji, którą odczują zarówno pacjenci, jak też pracownicy zakładów opieki zdrowotnej zaangażowani w codzienną trudną i odpowiedzialną pracę na rzecz tych pacjentów.</p>
<p xml:id="div-15">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-16">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-17">Bolesław Piecha</p>
<p xml:id="div-18">Warszawa, dnia 25 września 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>