text_structure.xml 5.06 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo nr SPS-024-3261/07, przy którym przekazane zostało zapytanie pani Poseł Karoliny Gajewskiej w sprawie projektu nowelizacji ustawy Prawo o adwokaturze uprzejmie informuję, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Na wstępie należy zauważyć, iż etap prac rządowych nad projektem ustawy o zmianie ustawy Prawo o adwokaturze, ustawy o radcach prawnych oraz ustawy Prawo o notariacie został już zakończony - projekt dnia 12 czerwca 2007 r. został przyjęty przez Radę Ministrów, zaś 23 lipca 2007 r. skierowany do Sejmu.</p>
        <p xml:id="div-3">Projekt ustawy w art. 66 ust. 1 pkt 5 stanowi, iż wymogu odbycia aplikacji adwokackiej i złożenia egzaminu adwokackiego nie stosuje się do osób, które zdały egzamin sędziowski lub prokuratorski po dniu 1 stycznia 1991 r. i po zdaniu egzaminu sędziowskiego lub prokuratorskiego, w okresie 5 lat przed złożeniem wniosku o wpis na listę adwokatów przez okres co najmniej 1 roku wykonywały w kancelarii adwokackiej, zespole adwokackim, spółce cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej, o której mowa w art. 4a ustawy Prawo o adwokaturze, lub kancelarii radcy prawnego, spółce cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych, na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej, wymagające wiedzy prawniczej czynności bezpośrednio związane ze świadczeniem pomocy prawnej przez adwokata lub radcę prawnego, lub wykonywały wskazane czynności jako komandytariusze w spółce komandytowej. Ponadto, wobec takiej samej grupy osób wprowadzono wymóg 18-miesięcznego okresu zatrudnienia na stanowisku referendarza sądowego lub asystenta sędziego, co również upoważnia do wpisu na listę adwokatów bez konieczności odbycia aplikacji adwokackiej i złożenia egzaminu adwokackiego (projektowany art. 66 ust. 1 pkt 6).</p>
        <p xml:id="div-4">Na marginesie wskazać należy, iż analogiczne rozwiązanie znajduje się w projektowanym art. 25 ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy o radcach prawnych.</p>
        <p xml:id="div-5">Nie jest możliwe uwzględnienie w omawianych przepisach zgłoszonej przez panią Poseł propozycji zmierzającej do zlikwidowania obowiązku posiadania rocznego doświadczenia zawodowego po zdanym egzaminie sędziowskim (prokuratorskim). Uprzejmie wyjaśniam, iż celem wprowadzenia projektowanej regulacji jest konieczność zapoznania się ze specyfiką pracy adwokata czy radcy prawnego. Ponadto, istotnym motywem działania projektodawcy była chęć zrównania sytuacji aplikantów sądowych etatowych i pozaetatowych, bowiem staż pracy będzie liczony dopiero po zdaniu egzaminu sędziowskiego. Pragnę zauważyć, iż na konieczność wprowadzenia takiego rozwiązania kilkakrotnie wskazywali w wystąpieniach do ministra sprawiedliwości aplikanci sądowi.</p>
        <p xml:id="div-6">Wskazać również należy, iż zgodnie z art. 138 ust. 1 ustawy z dnia 21 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070, z późn. zm.) aplikacja sądowa polega na zaznajomieniu się z czynnościami sędziego, sekretariatów sądowych oraz uzyskaniu wiedzy potrzebnej do zajmowania stanowiska sędziego. Z treści tego przepisu wynika wprost, iż celem aplikacji sądowej jest przygotowanie teoretyczne i praktyczne do zawodu sędziego, nie zaś do zawodu adwokata czy radcy prawnego. Podobne rozwiązanie znajduje się w ustawie z dnia 20 czerwca 1985 r. o prokuraturze (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 206, z późn. zm.) - art. 90. Odmienny jest bowiem charakter pracy poszczególnych zawodów prawniczych, a celem każdej z aplikacji jest odpowiednie przygotowanie do konkretnego zawodu prawniczego.</p>
        <p xml:id="div-7">Z kolei wymóg 18-miesięcznego okresu zatrudnienia (przy spełnieniu pozostałych wymienionych w projektowanym art. 66 ust. 1 pkt 6 ustawy Prawo o adwokaturze warunków) podobnie został uznany przez projektodawcę za równoznaczny ze spełnieniem kryteriów, których wymaga się od osób po odbytej aplikacji adwokackiej czy radcowskiej.</p>
        <p xml:id="div-8">Na marginesie należy podkreślić, iż aplikacja sądowa (jak również prokuratorska) jest nieodpłatna, bowiem to Skarb Państwa ponosi koszt wyszkolenia aplikantów (w przeciwieństwie do aplikacji korporacyjnych).</p>
        <p xml:id="div-9">Reasumując - w ocenie Ministerstwa Sprawiedliwości - nie jest możliwe zaakceptowanie rozwiązania, zgodnie z którym aplikacja sądowa (prokuratorska) niejako przygotowywałaby do zawodu adwokata lub radcy prawnego.</p>
        <p xml:id="div-10">Z wyrazami szacunku i ukłonami</p>
        <p xml:id="div-11">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-12">Andrzej Duda</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 14 września 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>