text_structure.xml 4.76 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem z dnia 28 sierpnia 2007 r., znak: SPS-024-3242/07, przy którym przesłane zostało zapytanie Pana Posła Władysława Stępnia z dnia 7 sierpnia 2007 r. w sprawie akcyzy na sprężony gaz ziemny do napędu pojazdów (CNG), uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Wszelkie działania podejmowane w resorcie finansów muszą być spójne ze strategicznymi celami Rady Ministrów, bowiem polityka realizowana przez Ministra Finansów jest integralną częścią polityki rządu. Każdorazowo decyzje podejmowane przez Ministra Finansów są poprzedzone dogłębnymi analizami obejmującymi kompleksową ocenę zagadnień, których dotyczą. Należy w tym miejscu przypomnieć, iż Minister Finansów funkcjonuje w ramach prawnych wytyczonych zarówno przez przepisy wspólnotowe, jak i ustawodawstwo polskie. Minister Finansów, realizując politykę w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych, oprócz zabezpieczenia przewidzianych w ustawie budżetowej wpływów z tytułu akcyzy, bierze pod uwagę także inne czynniki, w tym wynikające z akcesji Polski do Unii Europejskiej, m.in. poziom minimalnych stawek podatku akcyzowego określonych w przepisach prawa wspólnotowego, jak również notowania cen paliw silnikowych na rynkach międzynarodowych.</p>
        <p xml:id="div-3">Przedmiotowy projekt ustawy o podatku akcyzowym został opracowany w ramach rządowego projektu ˝Podatki i rozwój˝, stanowiąc jeden z istotnych elementów realizacji zadań w zakresie ˝Działań na rzecz racjonalności i przejrzystości finansów publicznych˝. Jego przygotowanie wiąże się także z koniecznością harmonizacji polskich regulacji z przepisami wspólnotowymi, poprzez wdrożenie nowych rozwiązań wynikających z dyrektywy Rady 2003/96/WE w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej oraz dyrektywy Rady 2004/74/WE zmieniającej dyrektywę 2003/96/WE w odniesieniu do możliwości stosowania przez niektóre państwa członkowskie, czasowych zwolnień i obniżek poziomu opodatkowania w odniesieniu do produktów energetycznych i energii elektrycznej. Ponadto przedmiotowy projekt ustawy ma na celu wprowadzenie nowych rozwiązań prawnych w zakresie akcyzy w oparciu o zebrane doświadczenia na gruncie funkcjonowania ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.) oraz postulaty środowisk gospodarczych.</p>
        <p xml:id="div-4">Zgodnie z projektem ustawy o podatku akcyzowym, który został przekazany pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów, nie przewiduje się obciążenia podatkiem akcyzowym sprężonego gazu ziemnego CNG do napędu silników spalinowych (do napędu pojazdów).</p>
        <p xml:id="div-5">Należy w tym miejscu przypomnieć, iż ulgi i zwolnienia w akcyzie nie wyczerpują wszystkich możliwości promowania określonych działań proekologicznych. Funkcjonujące pozapodatkowe mechanizmy wspierania inicjatyw zmierzających do szerszego zastosowania gazu ziemnego do celów napędowych pozwalają już teraz na realizację projektów w tym zakresie. Dostępne w chwili obecnej środki finansowania projektów pochodzą z instytucji oraz funduszy krajowych i unijnych, a mianowicie:</p>
        <p xml:id="div-6">- Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW),</p>
        <p xml:id="div-7">- EkoFunduszu,</p>
        <p xml:id="div-8">- Funduszu Spójności,</p>
        <p xml:id="div-9">- powiatowych i gminnych funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej (PFOŚiGW i GFOŚiGW),</p>
        <p xml:id="div-10">- funduszy strukturalnych,</p>
        <p xml:id="div-11">- Banku Ochrony Środowiska.</p>
        <p xml:id="div-12">W ramach tej pomocy możliwe jest współfinansowanie kosztów:</p>
        <p xml:id="div-13">- budowy i wyposażenia stacji sprężania gazu,</p>
        <p xml:id="div-14">- zakupu nowych pojazdów na CNG,</p>
        <p xml:id="div-15">- montażu instalacji gazowej w eksploatowanych pojazdach,</p>
        <p xml:id="div-16">- projektów pilotażowych,</p>
        <p xml:id="div-17">- ekspertyz.</p>
        <p xml:id="div-18">Wyrażam przekonanie, że udzielona odpowiedź satysfakcjonuje Pana Posła Stępnia.</p>
        <p xml:id="div-19">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-20">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-21">Jacek Dominik</p>
        <p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 12 września 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>