text_structure.xml
5.82 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie posła Jarosława Rusieckiego z dnia 20 sierpnia 2007 r., przesłane przez pana marszałka pismem z dnia 28 sierpnia 2006 r. (SPS-023-6433/07), które minister kultury i dziedzictwa narodowego otrzymał w dniu 30 sierpnia 2007 r., uprzejmie wyjaśniam, iż zgodnie z art. 17 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, ze zm.) prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu przysługuje twórcy. Na podstawie powołanego przepisu każdy użytkownik, który w jakikolwiek sposób korzysta z utworu, jest z tego tytułu zobowiązany do zapłaty wynagrodzenia na rzecz twórcy.</p>
<p xml:id="div-2">W opisywanym przypadku, w którym w ramach organizowanych w lokalu restauracyjnym przyjęć weselnych występują zespoły muzyczne, osobami odnoszącymi korzyść majątkową z twórczości autorów utworów muzycznych i słowno-muzycznych wykorzystywanych przez te zespoły są zarówno sami członkowie zespołów muzycznych, pobierający za swe występy wynagrodzenie, jak i osoby, które jedynie pośrednio czerpią korzyści z występów zespołów muzycznych, tj. właściciel restauracji, który pobiera opłatę za udostępnienie sali w celu zorganizowania przyjęcia weselnego z udziałem zespołu muzycznego odtwarzającego muzykę. Bezpośrednio korzystającym w tej sytuacji jest więc zespół muzyczny, natomiast pośrednio korzystającym z praw jest właściciel lokalu, który wynajmuje lokal w celu organizacji przyjęć weselnych, w ramach których wykorzystywane są utwory muzyczne, czerpiąc z tego tytułu zyski.</p>
<p xml:id="div-3">Fakt braku umowy między właścicielem restauracji a zespołem muzycznym występującym na weselach nie ma znaczenia z punktu widzenia obowiązku uiszczania opłat z tytułu korzystania z dóbr objętych ochroną prawnoautorską. Obowiązek ten uzasadniony jest jedynie przesłanką uzyskania korzyści majątkowej, którą bezpośrednio otrzymuje, z tytułu korzystania z cudzych utworów, zespół muzyczny występujący w lokalu, a pośrednio właściciel, poprzez czerpanie korzyści majątkowych z tytułu wynajmu pomieszczeń w celu organizacji imprez, podczas których wykorzystywane są utwory muzyczne i słowno-muzyczne. Opłata z tego tytułu jest więc należna twórcom, których utwory są wykorzystywane, a zobowiązanymi do zapłaty są podmioty, które w jakikolwiek sposób korzystają z tych utworów.</p>
<p xml:id="div-4">Jednocześnie należy podkreślić, iż prawo autorskie stanowi część prawa cywilnego, a zasady odpowiedzialności za czyny niedozwolone w nim określone stosuje się w do naruszeń praw autorskich, o ile z ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie wynika co innego. Na mocy art. 441 w zw. z art. 422 Kodeksu cywilnego odpowiedzialność wszystkich podmiotów dokonujących czynów niedozwolonych, tj. także bezpośrednio, jak i pośrednio naruszających majątkowe prawa autorskie podmiotów uprawnionych (w tym pomocnika, nakłaniającego i osoby, która świadomie skorzystała z naruszenia prawa) jest solidarna. Odpowiedzialność solidarna oznacza, że każdy podmiot naruszający uprawnienia twórcy jest zobowiązany naprawić szkodę wynikającą z tego naruszenia. W sytuacji jednak, gdy szkodę tę w całości naprawi jeden ze współzobowiązanych, wówczas przysługuje mu prawo żądania od pozostałych zwrotu odpowiedniej części tego, co sam świadczył.</p>
<p xml:id="div-5">W przypadku, którego dotyczy zapytanie poselskie, podmiotem odpowiedzialnym za naruszenie majątkowych praw autorskich podmiotów uprawnionych poprzez korzystanie z tych praw bez zezwolenia twórcy jest w pierwszym rzędzie zespół muzyczny, korzystający bezpośrednio z cudzych praw autorskich. Obowiązek podpisania umowy w danym przypadku spoczywa na bezpośrednio korzystającym z praw autorskich - zespole muzycznym, jednakże jak wskazano powyżej, przepisy Kodeksu cywilnego dają możliwość uprawnionym domagania się zapłaty także od osoby pośrednio korzystającej z tych praw, w tym przypadku udostępniającej lokal, w którym utwory są wykorzystywane. Właściciel restauracji może zatem zwolnić się ze zobowiązania, wykazując, iż zespół muzyczny uiścił stosowane wynagrodzenia odpowiednim organizacjom zbiorowego zarządzania lub w przypadku, gdy to on uiści wynagrodzenie, domagać się od zespołu zwrotu.</p>
<p xml:id="div-6">Należy także zaznaczyć, iż ZAiKS reprezentuje wyłącznie prawa twórców, tj. kompozytorów i twórców tekstów piosenek. Nie reprezentuje on natomiast innych podmiotów uprawnionych, których prawa wykorzystywane są podczas wykonywania utworów (muzycznych lub słowno-muzycznych) przez zespoły muzyczne w trakcie przyjęć weselnych, tzn. artystów wykonawców. Do reprezentacji tych ostatnich uprawnione są na podstawie zezwoleń ministra kultury dwie kolejne organizacje zbiorowego zarządzania, tj. SAWP i STOART. Przy czym zawarcie umowy z jedną z nich nie zwalnia z zawarcia umowy z drugą, gdyż reprezentują one innych artystów. Tylko zawarcie umowy z wszystkimi organizacjami reprezentującymi wszystkich twórców, których prawa są wykorzystywane podczas wykonywania utworów przez zespół muzyczny, powoduje, iż korzystanie z nich jest uprawnione.</p>
<p xml:id="div-7">Z poważaniem,</p>
<p xml:id="div-8">Minister</p>
<p xml:id="div-9">Kazimierz Michał Ujazdowski</p>
<p xml:id="div-10">Warszawa, dnia 17 września 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>