text_structure.xml
13.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na wystąpienie Pana Wicemarszałka Sejmu Janusza Dobrosza z dnia 28 sierpnia 2007 r., nr SPS-024-3237/07, przy którym załączono interpelację Pani Poseł Anny Sobeckiej ˝w sprawie zasad prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby, które ukończyły 75 rok życia˝, uprzejmie informuję.</p>
<p xml:id="div-2">W aktualnym stanie prawnym nie istnieje możliwość zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Przepisy prawa nie ujmują bowiem w ramy prawne instytucji zawieszenia działalności gospodarczej. Nie zmienia to jednak faktu, że przedsiębiorca - pomimo zarejestrowania działalności gospodarczej - może tej działalności faktycznie nie prowadzić, np. przewodnik zagranicznych wycieczek w tzw. martwym sezonie.</p>
<p xml:id="div-3">Faktyczne niewykonywanie działalności gospodarczej nie oznacza jednak, że przedsiębiorca np. świadczący usługi przewodnika zagranicznych wycieczek obowiązany jest do ponoszenia z tego tytułu obciążeń w podatku dochodowym. Wynika to z faktu, że podatek dochodowy uiszczany jest od uzyskanego dochodu względnie przychodu.</p>
<p xml:id="div-4">W przypadku wyboru opodatkowania na ogólnych zasadach zarówno według progresywnej skali podatkowej, jak i 19-procentowej stawki opodatkowaniu podlega dochód. U podatników, którzy zgodnie z obowiązującymi ich zasadami rachunkowości sporządzają sprawozdanie finansowe, za dochód z działalności gospodarczej uważa się dochód wykazany na podstawie prawidłowo prowadzonych ksiąg, zmniejszony o dochody wolne od podatku i zwiększony o wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zaliczone uprzednio w ciężar kosztów uzyskania przychodów.</p>
<p xml:id="div-5">Natomiast, u podatników prowadzących księgi przychodów i rozchodów dochód ten stanowi różnicę pomiędzy przychodem a kosztami uzyskania przychodów, z uwzględnieniem różnic pomiędzy wartością remanentu końcowego i początkowego.</p>
<p xml:id="div-6">Z kolei podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uiszczany jest od przychodu, bez pomniejszania o koszty jego uzyskania.</p>
<p xml:id="div-7">Oznacza to, że w sytuacji kiedy podatnik faktycznie nie wykonuje działalności gospodarczej i w konsekwencji nie uzyskuje dochodu (przychodu), nie uiszcza podatku dochodowego.</p>
<p xml:id="div-8">Nieco inaczej przedstawia się sytuacja podatników, którzy wybrali opodatkowanie w formie karty podatkowej. W tym przypadku podatek ustalany jest w drodze decyzji naczelnika urzędu skarbowego i zależy od m. in. rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej, liczby mieszkańców miejscowości, w której prowadzona jest działalność, czy liczby zatrudnionych pracowników. Na wysokość podatku uiszczanego w formie karty podatkowej nie wpływa wysokość uzyskanego dochodu (przychodu). Z tego względu ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.) przewiduje możliwość zgłoszenia przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej w odniesieniu do podatników, którzy wybrali opodatkowanie w formie karty podatkowej (art. 34 ustawy). Złożenie przez podatnika zawiadomienia o przerwie w określonych w ustawie terminach skutkuje niepobieraniem podatku za cały okres przerwy, jeżeli przerwa ta trwa nieprzerwanie co najmniej dziesięć dni.</p>
<p xml:id="div-9">Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że niezależnie od wybranej formy opodatkowania obowiązujące regulacje prawne nie nakładają na podatników, którzy faktycznie nie wykonują działalności gospodarczej w tzw. martwym sezonie, obowiązku zapłaty podatku lub, jak to ma miejsce w odniesieniu do opodatkowania w formie karty podatkowej, pozwalają na niepobieranie podatku za okres przerwy.</p>
<p xml:id="div-10">Niezależnie od powyższego, uprzejmie informuję, że Rada Ministrów w dniu 5 czerwca 2007 r. przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie innych ustaw. Projekt ten wraz z późniejszą autopoprawką przewiduje możliwość zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę, który wybrał opodatkowanie w formie karty podatkowej. Projekt zakłada, że zawieszenie może nastąpić na czas nie krótszy niż 1 miesiąc i nie dłuższy niż 10 miesięcy, z tym że jeżeli zawieszenie związane jest z osobistą opieką nad małym lub chorym dzieckiem przedsiębiorcy będącego rodzicem lub opiekunem, na okres nie dłuższy niż 36 miesięcy.</p>
<p xml:id="div-11">Odnosząc się natomiast do uwag w zakresie składki na ubezpieczenie zdrowotne, uprzejmie informuję, że kwestie te należą do właściwości Ministra Zdrowia. Z informacji przekazanych przez Ministra Zdrowia wynika, że zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.) w przypadku gdy ubezpieczony uzyskuje przychody z więcej niż jednego tytułu, do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego, o którym mowa w art. 66 ust. 1, składka na ubezpieczenie zdrowotne opłacana jest z każdego z tych tytułów odrębnie. Powyższa sytuacja będzie zachodzić w przypadku, gdy emeryt (tytuł z art. 66 ust. 1 pkt 16) podejmie pozarolniczą działalność gospodarczą (tytuł z art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c), i wówczas osoba taka będzie opłacać składkę na ubezpieczenie zdrowotne z obu przytoczonych tytułów.</p>
<p xml:id="div-12">Jednocześnie w art. 82 ust. 8 ustawa dopuszcza w powyższym przypadku zwolnienie z opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, jednakże po spełnieniu określonych warunków. Składka nie jest opłacana przez osobę, której świadczenie emerytalne lub rentowe nie przekracza miesięcznie kwoty minimalnego wynagrodzenia, a osoba ta:</p>
<p xml:id="div-13">1) uzyskuje dodatkowe przychody z tego tytułu w wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 50% kwoty najniższej emerytury lub</p>
<p xml:id="div-14">2) opłaca podatek dochodowy w formie karty podatkowej.</p>
<p xml:id="div-15">Ustawa nie przewiduje innych przypadków zwolnień z opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla emerytów prowadzących jednocześnie działalność gospodarczą.</p>
<p xml:id="div-16">Ponadto Minister Zdrowia, ustosunkowując się do kwestii zawieszenia działalności gospodarczej i opłacania składki na ubezpieczenie zdrowotne w tym czasie, zauważył, że w rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej na wniosek Ministerstwa Zdrowia zamieszczono przepis, na mocy którego osoby prowadzące działalność gospodarczą w okresie zawieszenia działalności gospodarczej nadal podlegają obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego. Uregulowanie to wynika z charakteru ubezpieczenia zdrowotnego.</p>
<p xml:id="div-17">Ubezpieczenie zdrowotne chroni na wypadek zachorowania i ryzyko ubezpieczeniowe trwa również, gdy działalność gospodarcza jest zawieszona. Brak ubezpieczenia będzie powodował konieczność poniesienia kosztów udzielonych świadczeń zdrowotnych, które niejednokrotnie mogą okazać się bardzo wysokie. Przezorność, którą zapewnia opłacanie składki na ubezpieczenie zdrowotne, pozwala uchronić osoby, które zawiesiły działalność, od takich negatywnych konsekwencji. Powyższe ryzyko nie funkcjonuje w odniesieniu do ubezpieczeń społecznych. Świadczenia bowiem z ubezpieczenia emerytalnego lub rentowego realizowane są w dalszej perspektywie, zaś ubezpieczenie chorobowe, przewidujące wyłącznie świadczenia pieniężne np. na wypadek choroby, funkcjonuje niezależnie od ubezpieczenia zdrowotnego zapewniającego świadczenia rzeczowe.</p>
<p xml:id="div-18">Wprowadzenie przepisów o niepobieraniu składki na ubezpieczenie zdrowotne niekorzystnie wpłynęłoby na mechanizm ubezpieczenia zdrowotnego, które ze względu na swoją strukturę i rodzaj świadczeń (rzeczowych) przysługujących w czasie trwania ryzyka ubezpieczeniowego, powinno mieć charakter trwały. Należy także zwrócić uwagę, iż przy większości świadczeń z ubezpieczeń społecznych istnieje okres karencji (okres pozostawania w ubezpieczeniu, który uprawnia do uzyskania świadczeń), co nie funkcjonuje w odniesieniu do ubezpieczenia zdrowotnego, gdzie świadczenia opieki zdrowotnej przysługują z chwilą powstania tytułu. W związku z tym, iż skutki niektórych chorób dostrzegalne są często po pewnym czasie, dowolne zawieszanie i odwieszanie działalności gospodarczej, np. dla uzyskania świadczeń opieki zdrowotnej, stanowiłoby istotne nadużycie.</p>
<p xml:id="div-19">Często zawieszenie działalności gospodarczej nie oznacza braku posiadania środków finansowych. W czasie zawieszenia przedsiębiorcy - jak wskazał m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku sygn. akt VI S.A./Wa 1420/05, często faktycznie prowadzą działalność, przyjmując zlecenia lub oczekując na nie, co jest niejednokrotnie powiązane np. z charakterem danej działalności (sezonowością), a to nie może mieć wpływu na opłacanie składki na ubezpieczenie zdrowotne.</p>
<p xml:id="div-20">Z kolei kwestie związane z waloryzacją emerytur należą do właściwości Ministra Pracy i Polityki Społecznej. Odnosząc się do zgłoszonych w tym zakresie uwag, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał następujące informacje.</p>
<p xml:id="div-21">Zgodnie z przepisami art. 88 ust. 1-4 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, z późn. zm.; dalej powoływanej jako ustawa o emeryturach i rentach z FUS) emerytury i renty podlegają okresowej waloryzacji od dnia 1 marca roku kalendarzowego następującego po roku kalendarzowym, w którym wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie od roku kalendarzowego, w którym była przeprowadzona ostatnio waloryzacja, wynosi co najmniej 105,0%. Waloryzacja polega na pomnożeniu kwoty świadczenia i podstawy jego wymiaru przez wskaźnik waloryzacji. Podlega jej taka kwota świadczenia i podstawa jego wymiaru, która przysługuje ostatniego dnia lutego roku kalendarzowego, w którym przeprowadza się waloryzację. Waloryzacja obejmuje wszystkie emerytury i renty przyznane przed terminem waloryzacji.</p>
<p xml:id="div-22">W myśl art. 93 ustawy o emeryturach i rentach z FUS zmiana wysokości emerytur i rent w ramach waloryzacji następuje z urzędu, a jeżeli wypłata świadczenia była wstrzymana - po jej wznowieniu, z uwzględnieniem wszystkich kolejnych waloryzacji i waloryzacji dodatkowych przypadających w okresie wstrzymania wypłaty.</p>
<p xml:id="div-23">Mając na względzie treść ww. przepisów, należy stwierdzić, że podjęcie działalności gospodarczej przez osoby uprawnione do emerytury (bez względu na ich wiek) nie ma bezpośredniego wpływu na waloryzację świadczeń pobieranych przez takie osoby.</p>
<p xml:id="div-24">Prowadzenie działalności gospodarczej przez emerytów może mieć jedynie wpływ na zawieszenie lub zmniejszenie wysokości pobieranego świadczenia na zasadach określonych w art. 104 ustawy o emeryturach i rentach z FUS i w związku z tym ewentualnie istniałaby konieczność zastosowania powołanego wyżej art. 93 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, w części dotyczącej zasad waloryzacji świadczenia po wznowieniu jego wypłaty.</p>
<p xml:id="div-25">W sytuacji więc gdyby podjęcie działalności gospodarczej przez pobierających świadczenie emerytalne spowodowało zawieszenie prawa do emerytury i w konsekwencji wstrzymanie wypłaty świadczenia (art. 134 ust. 1 pkt 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS), a następnie - w związku z zaprzestaniem prowadzenia działalności gospodarczej nastąpiłoby wznowienie wypłaty świadczenia emerytalnego (art. 135 ust.1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS) - wypłacono by je z uwzględnieniem wszystkich kolejnych waloryzacji i waloryzacji dodatkowych (jeśli miałyby one miejsce), przypadających w okresie wstrzymania wypłaty.</p>
<p xml:id="div-26">Wskazać jednak należy, że w przypadku opisanym w interpelacji zastosowanie art. 93 ustawy o emeryturach i rentach z FUS nie wchodziłoby w grę. Zgodnie bowiem z treścią art. 103 ust. 2 ustawy o emeryturach i rentach z FUS nie stosuje się zasad dotyczących zawieszania lub zmniejszania świadczeń określonych w art. 104-106 ustawy o emeryturach i rentach z FUS do emerytów, którzy ukończyli 60 lat (kobiety) i 65 lat (mężczyźni), z zastrzeżeniem ust 2a art. 103 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.</p>
<p xml:id="div-27">Mając na względzie, że zasada zawieszania prawa do emerytury określona w ww. art. 103 ust. 2a nie dotyczy wypadku podejmowania przez emerytów działalności gospodarczej, należy podkreślić, iż wskazanemu w interpelacji mężczyźnie, który ukończył 75 lat, będzie wypłacana emerytura w pełnej wysokości (wraz z uwzględnieniem waloryzacji, jeśli takowe by miały miejsce) bez względu na wysokość osiąganego przez niego przychodu związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej.</p>
<p xml:id="div-28">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-29">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-30">Jacek Dominik</p>
<p xml:id="div-31">Warszawa, dnia 20 września 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>