text_structure.xml 11.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">W nawiązaniu do pisma Pana Marszałka z dnia 28 sierpnia 2007 r., znak: SPS-024-3235/07, przekazującego zapytanie posła Karola Karskiego z dnia 22 sierpnia 2007 r., znak: LD.024-3239/07, w sprawie działań administracji rządowej i samorządowej w zakresie poprawy stanu powietrza w Warszawie, uprzejmie informuję, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Odnośnie pytania 1.: ˝Jakie działania podejmują administracja rządowa i samorządowa w zakresie poprawy stanu powietrza w Warszawie?˝</p>
        <p xml:id="div-3">Działania administracji rządowej w zakresie poprawy stanu powietrza w Warszawie są prowadzone w oparciu o przepisy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. 2006/129, poz. 902 z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu, alarmowych poziomów niektórych substancji w powietrzu oraz marginesów tolerancji dla dopuszczalnych poziomów niektórych substancji (Dz. U. z 2002 r. Nr 87, poz. 796) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002 r. w sprawie oceny poziomów substancji w powietrzu (Dz. U. z 2002 r. Nr 87, poz. 798).</p>
        <p xml:id="div-4">Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska prowadzi monitoring jakości powietrza na terenie województwa mazowieckiego oraz dokonuje klasyfikacji stref w rocznych ocenach jakości powietrza. Monitoring jakości powietrza w Warszawie obejmuje następujące substancje: dwutlenek siarki, tlenki azotu, ozon, tlenki węgla, benzen, pył zawieszony PM10 oraz zawartość w pyle benzo/a/pirenu i metali ciężkich (ołowiu, kadmu, niklu, arsenu). Wyniki rocznych ocen jakości powietrza pokazują, że od 2002 r. na terenie strefy aglomeracji warszawskiej przekraczane są dopuszczalne poziomy pyłu zawieszonego PM10, a od 2004 r. również dopuszczalne poziomy dwutlenku azotu. Wyniki rocznych ocen jakości powietrza MWIOŚ przekazuje do Wojewody Mazowieckiego, który określa, w drodze rozporządzenia, program ochrony powietrza dla stref, w których poziom substancji przekracza poziom dopuszczalny powiększony o margines tolerancji.</p>
        <p xml:id="div-5">W związku z brakiem dotrzymania dopuszczalnych poziomów pyłu zawieszonego PM10 na terenie aglomeracji warszawskiej, stwierdzonym na podstawie rocznej oceny jakości powietrza za 2002 r., zostało wydane rozporządzenie Wojewody Mazowieckiego z dnia 8 grudnia 2003 r. w sprawie określenia programu ochrony powietrza dla aglomeracji warszawskiej (Dz. U. Woj. Maz. Nr 314, poz. 9934). Program ochrony powietrza, określony w drodze ww. rozporządzenia, miał dwuletni okres realizacji i obowiązywał do 31 grudnia 2005 r.</p>
        <p xml:id="div-6">Aktualnie Wojewoda Mazowiecki prowadzi postępowanie, którego przedmiotem jest sporządzenie kolejnego programu ochrony powietrza dla aglomeracji warszawskiej, z uwagi na przekroczenie dopuszczalnego poziomu pyłu zawieszonego PM10 i dwutlenku azotu, stwierdzone na podstawie rocznych ocen jakości powietrza w 2004 r. Projekt rozporządzenia Wojewody Mazowieckiego w sprawie określenia programu ochrony powietrza dla aglomeracji warszawskiej został przedstawiony do zaopiniowania przez Prezydenta m.st. Warszawy, a także poddany konsultacjom społecznym.</p>
        <p xml:id="div-7">Ponadto informuję, że Prezydent m.st. Warszawy podejmuje szereg działań w celu osiągnięcia poprawy jakości powietrza w Warszawie. Jednym z nich jest określanie sposobów zaopatrzenia w energię cieplną, proponowanie rozwiązań dotyczących parkowania pojazdów oraz wprowadzanie zakazu lokalizowania obiektów, których uciążliwość w zakresie emisji zanieczyszczeń do powietrza wykraczałaby poza teren, do którego inwestor będzie posiadał tytuł prawny. Ustalając sposoby zaopatrzenia w energię cieplną, rozważa się wprowadzenie obowiązku podłączenia do miejskiej sieci ciepłowniczej, jeśli w danym rejonie sieć istnieje, zaś w przypadku jej braku dopuszcza się zaopatrzenie w ciepło z indywidualnych źródeł zasilanych gazem ziemnym, olejem opałowym lekkim, energią elektryczną albo wykorzystujących energię odnawialną. Jednocześnie proponuje się zakaz stosowania, w obiektach nowo powstających, indywidualnych źródeł opalanych paliwami stałymi: węglem, koksem lub drewnem. Powyższe jest uwzględniane w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.</p>
        <p xml:id="div-8">Cele poprawy jakości powietrza są brane pod uwagę przy wydawaniu przez Prezydenta m.st. Warszawy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, poprzez ustalanie warunków, które zapewnią jak najlepszą ochronę powietrza. W postępowaniach w sprawie wydania pozwolenia na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza są zaś weryfikowane warunki korzystania ze środowiska.</p>
        <p xml:id="div-9">W ramach działań ukierunkowanych na poprawę jakości powietrza Miasto Stołeczne Warszawa uczestniczy w pracach zespołów roboczych Porozumienia o Współpracy, zawartego ze Stołecznym Przedsiębiorstwem Energetyki Cieplnej S.A. i z Vatenfall Heat Poland S.A., w celu m.in. ograniczania oddziaływania energetyki na środowisko naturalne. Ponadto bierze udział w programie EuroCities obejmującym współpracę miast europejskich m.in. w zakresie ochrony powietrza atmosferycznego oraz ograniczania zmian klimatycznych.</p>
        <p xml:id="div-10">Odnośnie pytania 2.: ˝Na ile działania te wpływają realnie na poprawę stanu powietrza w Warszawie?˝</p>
        <p xml:id="div-11">Pomimo podjęcia przez Prezydenta m.st. Warszawy działań określonych w programie ochrony powietrza dla aglomeracji warszawskiej z 2003 r. nie zaobserwowano dotychczas poprawy stanu powietrza w Warszawie. Wyniki monitoringu pyłu zawieszonego PM10 pokazują, że na jedenastu stanowiskach pomiarowych są przekroczone dobowe normy dopuszczalne, natomiast na dwóch stanowiskach ˝komunikacyjnych˝ zlokalizowanych w sąsiedztwie ulic o bardzo dużym natężeniu ruchu pojazdów na dobę przekroczony jest poziom dopuszczalny dla stężenia rocznego tej substancji. Na stanowiskach ˝komunikacyjnych˝ obserwuje się także przekroczenia normy średniorocznej stężeń dwutlenku azotu. Natomiast na stacjach ˝tła miejskiego˝, zlokalizowanych w miejscach nienarażonych na bezpośrednią emisję zanieczyszczeń pochodzących od komunikacji, są dotrzymane średnioroczne poziomy stężeń dwutlenku azotu, które stanowią od 50 do 85% wartości dopuszczalnej. W związku z powyższym należy przypuszczać, że jedną z głównych przyczyn przekraczania wartości stężenia średniorocznego pyłu zawieszonego PM10 i dwutlenku azotu w Warszawie jest bardzo duże natężenie ruchu pojazdów.</p>
        <p xml:id="div-12">Odnośnie pytania 5.: ˝Jakie dalsze działania w przyszłości będą podejmować administracja rządowa i samorządowa w zakresie poprawy stanu powietrza w Warszawie?˝</p>
        <p xml:id="div-13">W najbliższym czasie Wojewoda Mazowiecki określi, w drodze rozporządzenia, nowy plan ochrony powietrza dla aglomeracji warszawskiej, w którym zostaną zawarte zadania dla organów administracji rządowej i samorządowej, mające na celu osiągnięcie poprawy jakości powietrza</p>
        <p xml:id="div-14">W załączniku nr 1 do projektu rozporządzenia Wojewody Mazowieckiego w sprawie określenia programu ochrony powietrza dla aglomeracji warszawskiej określone zostały podstawowe kierunki działań zmierzających do przywracania poziomów dopuszczalnych pyłu zawieszonego PM10 i dwutlenku azotu. Obejmują one ograniczanie emisji liniowej (komunikacyjnej), emisji z istotnych źródeł punktowych (energetyczne spalanie paliw, źródła technologiczne), emisji powierzchniowej (niskiej rozproszonej emisji komunalno-bytowej i technologicznej) oraz edukację ekologiczną i reklamę. W załączniku nr 2 ww. projektu zapisano działania naprawcze, których zakres wynika z przeprowadzonych analiz, zawartych w dokumentacji stanowiącej podstawę do określenia programu ochrony powietrza, pokazujących, że największy wpływ na przekroczenia poziomów dopuszczalnych pyłu zawieszonego PM10 i dwutlenku azotu ma emisja komunikacyjna i niska emisja komunalno-bytowa. W związku z powyższym zaproponowano wybudowanie Obwodnicy Śródmieścia i Obwodnicy Miejskiej oraz podłączenie do miejskiej sieci ciepłowniczej budynków komunalnych i użyteczności publicznej w zabudowie ogrzewanej indywidualnie w dzielnicach: Ursus, Włochy i Praga Północ. Termin realizacji programu ochrony powietrza zostanie wyznaczony na 31 grudnia 2015 r.</p>
        <p xml:id="div-15">Mazowiecki Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska będzie kontynuował i doskonalił monitoring jakości powietrza. W związku z wdrożeniem postanowień dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/107/WE z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu na terenie Warszawy zostało uruchomione stanowisko do pomiarów stężeń ww. zanieczyszczeń. W 2008 roku przewidywane jest rozszerzenie systemu monitoringu pyłu o pył drobny PM2.5, zgodnie z wymogami projektu opracowywanej dyrektywy UE w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza w Europie.</p>
        <p xml:id="div-16">Odnośnie pytania 3.: ˝Kiedy możemy liczyć na poprawę stanu powietrza w Warszawie?˝</p>
        <p xml:id="div-17">W chwili obecnej trudno jest jednoznacznie wskazać przewidywany termin poprawy stanu powietrza w Warszawie. Z uwagi na to, iż na wysokie poziomy stężeń pyłu zawieszonego PM10 i dwutlenku azotu w powietrzu na terenie Warszawy w dużym stopniu wpływa przekroczenie przepustowości głównych szlaków komunikacyjnych miasta, należy uznać, że dopiero realizacja systemu autostrad i obwodnic szybkiego ruchu, deglomerujących ruch komunikacyjny z obecnych, zatłoczonych ciągów komunikacyjnych, pozwoli na zdecydowaną poprawę jakości powietrza.</p>
        <p xml:id="div-18">Odnośnie pytania 4.: ˝Jak ocenia Pan Minister działania samorządu warszawskiego w zakresie poprawy stanu powietrza w Warszawie? Jak plan ochrony powietrza w Warszawie jest realizowany przez struktury miejskie?˝</p>
        <p xml:id="div-19">Szczegółowe wyjaśnienia odnośnie sposobu realizacji planu ochrony powietrza w Warszawie przez struktury miejskie zostały zamieszczone w odpowiedzi na pytanie 1. Pana Marszałka.</p>
        <p xml:id="div-20">W mojej ocenie działania podejmowane dotychczas przez Prezydenta m.st. Warszawy i podległe mu jednostki były zgodne z przyjętymi założeniami programu ochrony powietrza dla aglomeracji warszawskiej.</p>
        <p xml:id="div-21">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-22">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-23">Krzysztof Zaręba</p>
        <p xml:id="div-24">Warszawa, dnia 30 października 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>