text_structure.xml 9.45 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła Waldemara Nowakowskiego z dnia 2 lipca 2007 r. skierowane do ministra sprawiedliwości w sprawie umorzenia w dniu 31 maja 2007 r. śledztwa Nr Ds 388/07 Prokuratury Rejonowej w Brodnicy, uprzejmie informuję, iż w wyniku przeprowadzonego w Prokuraturze Apelacyjnej w Gdańsku badania akt wymienionej sprawy poczyniono następujące ustalenia.</p>
        <p xml:id="div-2">1. Prokurator rejonowy w Brodnicy postanowieniem z dnia 31 maja 2007 r. umorzył śledztwo przeciwko Romanowi Tasarzowi, podejrzanemu o to, że w dniu 16 kwietnia 2004 r. w Golubiu-Dobrzyniu woj. kujawsko-pomorskiego, działając jako burmistrz miasta Golubia-Dobrzynia przekroczył swoje uprawnienia w ten sposób, iż zawarł z Mariuszem Trąbczyńskim, właścicielem Przedsiębiorstwa Wielobranżowego MARTON w Golubiu-Dobrzyniu, umowę dzierżawy na prowadzenie cmentarza komunalnego w Golubiu-Dobrzyniu używanie go i pobieranie z niego pożytków przez okres 20 lat, oraz ustalił czynsz roczny w kwocie 1000 zł, naruszając w ten sposób postanowienia uchwały nr VII/63/2003 Rady Miasta Golubia-Dobrzynia z dnia 30 czerwca 2003 r. i jednocześnie nie zachował trybów oraz procedur określonych w ustawie z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163), do czego był zobowiązany, działając w ten sposób na szkodę interesu publicznego, tj. o czyn z art. 231 § 1 K.k., wobec niepopełnienia przez podejrzanego zarzucanego mu przestępstwa (art. 322 § 1 K.p.k.).</p>
        <p xml:id="div-3">2. Przeciwko Januszowi Wichrowskiemu, podejrzanemu o to, że w okresie od 16 września 2004 r. do 29 grudnia 2005 r. w Golubiu-Dobrzyniu, będąc prezesem Zarządu Spółki z o.o. Miejski Zakład Komunalny w Golubiu-Dobrzyniu odpowiedzialnym za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, dopuścił do prowadzenia ksiąg rachunkowych wbrew przepisom art. 10 ust. l pkt. 3a, pkt 3b i pkt 3c oraz ust. 2 ustawy, działając w ten sposób, że nie określił w zakładowym planie kont przyjętych w jednostce zasad klasyfikacji zdarzeń (ewidencji analitycznej) oraz ich powiązania z kontami księgi głównej kont syntetycznych sposobu działania kont pozabilansowych, nie określił wykazu zbioru danych tworzących księgi rachunkowe na komputerowych nośnikach danych z określeniem ich struktury, wzajemnych powiązań oraz ich funkcji w organizacji całości ksiąg rachunkowych i w procesach przetwarzania danych, a nadto nie określił w dokumentacji przyjętych zasad rachunkowości opisu sposobu prowadzenia ksiąg rachunkowych poprzez nieopisanie systemu przetwarzania danych, zawierających między innymi:</p>
        <p xml:id="div-4">- opis stosowanego systemu informatycznego, tj. przeznaczenia każdego stosowanego w jednostce programu finansowo-księgowego, sposobu jego działania (reguły obliczeń, ewidencji, kontroli i wydruku danych) oraz wykorzystania podczas przetwarzania danych,</p>
        <p xml:id="div-5">- opis programowych zasad ochrony danych, w tym metod zabezpieczenia dostępu do danych stanowiących księgi rachunkowe oraz metod zabezpieczenia dostępu do systemu informatycznego rachunkowości oraz nie ustalił w formie pisemnej i nie aktualizował dokumentacji opisującej w języku polskim przyjęte przesz jednostkę zasady rachunkowości,</p>
        <p xml:id="div-6">tj. o przestępstwo z art. 77 pkt. l w zw. z art. 4 ust. 5 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. Nr 76, poz.694 z 2000 r. z późn. zm.) wobec niepopełnienia przez podejrzanego zarzucanego mu przestępstwa (art. 322 § l K.p.k).</p>
        <p xml:id="div-7">W uzasadnieniu decyzji merytorycznej przyjęto, iż w zachowaniu Romana Tasarza brak jest znamion przestępstwa z art. 231 § 1 K.k.</p>
        <p xml:id="div-8">Stanowisko to w całości należy podzielić, bowiem zebrany materiał dowodowy wskazuje, iż wyżej wymieniony swoim działaniem wykonywał uchwałę rady miasta z dnia 30 czerwca 2003 r. nr VII/63/2003, chociaż nastąpiło to z naruszeniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Nie zachowano bowiem trybów i procedur, określonych w wyżej wymienionej ustawie, pomimo istnienia takiego wymogu. Również z kontroli przeprowadzonej przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Bydgoszczy wynika, że przeprowadzone przez burmistrza postępowanie w sprawie oddania w dzierżawę cmentarza komunalnego nastąpiło z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Nr 142 poz.1591 z 2001 r. ze zm.).</p>
        <p xml:id="div-9">Jednakże nie można przyjąć, aby wskazane wyżej uchybienia stanowiły przekroczenie uprawnień, tym bardziej, że w dniu 14 sierpnia 2006 r. przewodniczący rady miasta w związku z rozbieżnościami pomiędzy funkcjonującym w obrocie prawnym tekstem uchwały Nr VII/63/2003 z dnia 30 czerwca 2003 r., a tekstem faktycznie uchwalonym przez Radę Miasta Golubia-Dobrzynia ponownie podpisał uchwałę, w której w § 1 zobowiązano burmistrza miasta Golubia-Dobrzynia do podjęcia działań mających na celu znalezienie odpowiedniego zarządzającego i zawarcie z nim umowy dzierżawy. Jak wynika z ustaleń śledztwa Roman Tasarz przystąpił do realizacji wyżej wymienionej uchwały, posiłkując się opinią radcy prawnego. Tym samym dołożył wszelkich starań, aby transakcja ta została przeprowadzona w sposób prawidłowy. Nie można też dopatrzeć się w zachowaniu podejrzanego działania na szkodę interesu publicznego, mimo iż wysokość czynszu dzierżawnego na poziomie 1000 zł rocznie to niewielki dochód dla gminy. Podnieść przy tym należy, iż z umowy dzierżawy wynika, że koszty zagospodarowania i utrzymania cmentarza ponosi dzierżawca, w tym także koszt wybudowania domu przedpogrzebowego. Tym samym gmina osiągnęła oprócz czynszu dzierżawnego dochody z tytułu płaconego przez dzierżawcę podatku od nieruchomości. W umowie tej wskazano również, że po jej wygaśnięciu dom przedpogrzebowy przechodzi na własność gminy, co jest niewątpliwie korzystnym zapisem. Ponadto w § 3 zastrzeżono możliwość rozwiązania umowy przez wydzierżawiającego, jeżeli dzierżawca między innymi nie będzie wykonywał w sposób prawidłowy obowiązków związanych z prowadzeniem cmentarza. Zapis ten daje więc możliwość rozwiązania umowy przed upływem okresu, na który została zawarta i wyboru nowego dzierżawcy.</p>
        <p xml:id="div-10">Brak jest również podstaw do kwestionowania zasadności umorzenia postępowania przeciwko Tadeuszowi Wichrowskiemu, bowiem przyjętą przez podejrzanego linię obrony potwierdziły przesłuchane w charakterze świadków pracownice księgowości: Danuta Miedzianowska, Alicja Szczutkowska i Iwona Szramowska, które zeznały, że większość brakujących dokumentów była prowadzona w spółce i odnalazła się po kontroli regionalnej Izby obrachunkowej. Wprawdzie brakująca instrukcja gospodarki kasowej została sporządzona dopiero z datą 10 maja 2006 r., jednak trudno przyjąć, iż jej brak był wynikiem umyślnego działania podejrzanego, tym bardziej, że biegły rewident badający bilans spółki za rok 2004 nie stwierdził żadnych nieprawidłowości. Powyższe utwierdziło podejrzanego w przekonaniu, że dokumentacja księgowa była kompletna. Z tych też względów decyzję w tym przedmiocie należy uznać za zasadną, tym bardziej, że czyn z art. 77 pkt l cytowanej wyżej ustawy jest przestępstwem umyślnym, a takiego działania nie można przypisać podejrzanemu.</p>
        <p xml:id="div-11">Odnośnie do zawartego w pkt l pytania posła Waldemara Nowakowskiego stwierdzić należy, iż nie było przeszkód formalnych, aby czynności procesowe w opisanej sprawie po wydaniu decyzji w trybie art. 328 § 1 K.p.k. wykonywał asesor, który uprzednio nadzorował to postępowanie. Należy podkreślić, że fakt iż postępowanie zostało ponownie umorzone pomimo uchylenia wcześniejszej decyzji merytorycznej w trybie art. 328 § 1 K.p.k. nie oznacza, że doszło do podważenia stanowiska prokuratora generalnego. Trzeba zwrócić uwagę na to, że w postanowieniu z dnia 18 stycznia 2007 r. uznającym rozstrzyganie prokuratora rejonowego w Brodnicy za niezasadne, wytknięto uchybienia i polecono uzupełnienie postępowania dowodowego, we wskazanym kierunku, nie przesądzając jednak o sposobie jego ponownego zakończenia. Obecnie dokonana ocena opiera się już na poszerzonym materiale dowodowym i brak podstaw do kwestionowania jej zasadności.</p>
        <p xml:id="div-12">Odnośnie natomiast do podanych przez posła Waldemara Nowakowskiego nowych okoliczności dotyczących nadużyć w Miejskim Zakładzie Komunalnym Sp. z o.o. w Golubiu-Dobrzyniu polecono prokuratorowi apelacyjnemu w Gdańsku potraktowanie powyższego zapytania jako wniosku o podjęcie w trybie art. 327 § 1 K.p.k. postępowania Ds 388/07 umorzonego w tej części w sprawie. O sposobie rozpoznania wniosku poseł Waldemar Nowakowski zostanie poinformowany przez tamtejszą prokuraturę.</p>
        <p xml:id="div-13">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-14">Zastępca prokuratora generalnego</p>
        <p xml:id="div-15">Przemysław Piątek</p>
        <p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 19 września 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>