text_structure.xml 7.19 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie poselskie pana Posła Waldemara Nowakowskiego z dnia 27 lipca 2007 r. informuję, że procedura organizacji i składania egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa została poddana szczegółowej analizie, z której wnioski przedstawiam poniżej.</p>
        <p xml:id="div-2">Warunki organizowania szkoleń i egzaminów dla członków rad nadzorczych jednoosobowych spółek Skarbu Państwa zostały określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 września 2004 r. w sprawie szkoleń i egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem (Dz.U. Nr 198, poz. 2038, z późn. zm.). Rozporządzenie określa kryteria, jakie powinni spełniać kandydaci na członków rad nadzorczych, zakres obowiązujących tematów szkoleń i egzaminów, tryb powoływania komisji egzaminacyjnej, składania egzaminów oraz warunki, w jakich kandydat może być zwolniony z obowiązku składania egzaminu. Załącznikiem do rozporządzenia jest ˝Regulamin przeprowadzania egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem˝. W urzędzie obowiązuje również zarządzenie nr 14 ministra skarbu państwa z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie zasad i trybu doboru kandydatów do składu rad nadzorczych spółek z udziałem Skarbu Państwa oraz przeprowadzania egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych (Dziennik Urzędowy Ministra Skarbu Państwa nr 1 z dnia 12 sierpnia 2005 r.). Zarządzenie określa obowiązki poszczególnych komórek organizacyjnych urzędu również w zakresie organizacji i przeprowadzania egzaminów. Zmiany wprowadzone w późniejszym okresie do ww. zarządzenia nr 14 nie dotyczyły sposobu organizacji egzaminów. Z przywołanych powyżej przepisów i stosowanej praktyki wynikają następujące zasady:</p>
        <p xml:id="div-3">- Komisja egzaminacyjna liczy co najmniej trzy osoby. Skład komisji wyznacza dyrektor generalny z listy egzaminatorów zatwierdzonej przez ministra skarbu państwa. Na liście egzaminatorów mogą być umieszczone osoby o niekwestionowanym poziomie etycznym, spełniające określone w zarządzeniu nr 14 wymagania formalne.</p>
        <p xml:id="div-4">- Testy egzaminacyjne na dany egzamin są przygotowane w trzech zestawach i przekazywane wraz z opieczętowaną kopertą, zawierającą wzory odpowiedzi przewodniczącemu komisji egzaminacyjnej z zachowaniem poufności. Osoba wskazana przez uczestników egzaminu losuje zestaw pytań egzaminacyjnych (seria A i B).</p>
        <p xml:id="div-5">- W celu przeprowadzenia części pisemnej egzaminu osoba zdająca otrzymuje ostemplowany pieczęcią komisji egzaminacyjnej i opatrzony datą zeszyt testowy wraz z arkuszem przeznaczonym do udzielenia odpowiedzi. Ponadto uczestnik otrzymuje kopertę i kartkę. Na kartce osoba zdająca zapisuje swoje imię i nazwisko, następnie umieszcza w kopercie i zakleja. Członek komisji egzaminacyjnej przytwierdza (przyszywa) kopertę do arkusza odpowiedzi. Na oddane przez uczestników, wypełnione arkusze odpowiedzi członek komisji egzaminacyjnej nanosi kolejne numery, umieszczając je również na kopertach. Otwarcie kopert następuje po ustaleniu wyników testu. Ogłoszenie wyników pisemnej części egzaminu odbywa się przez wyczytanie nazwiska i wręczenie każdemu uczestnikowi kartki opatrzonej jego nazwiskiem, przypisanym numerem i ilością punktów, odpowiadającą ilości udzielonych prawidłowych odpowiedzi. Nie odczytuje się wyniku testu.</p>
        <p xml:id="div-6">- Osoba zdająca egzamin może odwołać się do komisji w sprawach dotyczących sposobu przeprowadzania egzaminu. Komisja rozpatruje odwołania w dniu egzaminu. Przewodniczący komisji informuje składającego odwołanie o decyzji komisji. Fakt złożenia i sposób rozpatrzenia odwołania jest zamieszczany w protokole komisji egzaminacyjnej.</p>
        <p xml:id="div-7">Odpowiadając panu posłowi Waldemarowi Nowakowskiemu na zapytania złożone na ręce Pana Marszałka, udzielam następujących odpowiedzi:</p>
        <p xml:id="div-8">1. Wymienione i omówione powyżej regulacje dotyczące organizacji egzaminów w pełni zabezpieczają interesy zdających. Wyniki egzaminu danej osoby są znane tylko komisji egzaminacyjnej i podawane do wyłącznej wiadomości tej osoby. Protokoły zawierające dane osobowe zdających oraz omówienie przebiegu i wyników egzaminu są przechowywane zgodnie z zasadami przewidzianymi dla ochrony danych osobowych.</p>
        <p xml:id="div-9">2. Sposób przeprowadzania egzaminu jest jak najbardziej obiektywny Gwarantuje to zarówno sposób powoływania wieloosobowej komisji egzaminacyjnej, jak również regulamin przeprowadzania egzaminu.</p>
        <p xml:id="div-10">3. Po dokonaniu analizy regulaminu i procedur dotyczących pracy komisji egzaminacyjnej nie zamierzam dokonywać zmian w sposobie przeprowadzania egzaminu. Pragnę podkreślić, że do zadań komisji egzaminacyjnej należy nie tylko sprawdzenie wiedzy kandydata, ale również predyspozycji do pracy w radzie nadzorczej, która jest organem kolegialnym.</p>
        <p xml:id="div-11">4. Pomysł sygnowania przez kandydata arkusza odpowiedzi nie wydaje się dobrym rozwiązaniem, gdyż złożenie podpisu na arkuszu może umożliwić identyfikację osoby przed ustaleniem wyniku testu. Obowiązujący obecnie sposób egzaminowania, gwarantuje zachowanie anonimowości osób zdających.</p>
        <p xml:id="div-12">5. Korzystając z uprawnień, określonych w ˝Regulaminie przeprowadzania egzaminów dla kandydatów na członków rad nadzorczych spółek, w których Skarb Państwa jest jedynym akcjonariuszem˝, zdający ma prawo zwrócić się do komisji o wyjaśnienie wątpliwości związanych ze sposobem ustalenia wyniku egzaminu. Zdający ma zatem pełne prawo do weryfikacji przekazanego przez siebie wcześniej arkusza odpowiedzi pod kątem jego autentyczności. Komisja, jak wspomniałem powyżej, rozpatruje odwołania w dniu egzaminu.</p>
        <p xml:id="div-13">W dniu 31 marca 2007 r., w którym zdawała pani Monika Osińska, zostały powołane dwie komisje trzyosobowe, dla dwóch grup osób zdających o godzinie 14.00. Część pisemną obie grupy uczestników w liczbie 40 osób zdawały razem. W sali kolumnowej, w której odbywają się egzaminy, może jednocześnie zdawać 60 osób. Po części pisemnej komisja egzaminacyjna zarządza przerwę, konieczną do sprawdzenia testów. Uczestnicy w oczekiwaniu na wyniki korzystają z obiadu, którego koszt jest zawarty w opłacie egzaminacyjnej. Do komisji egzaminacyjnych, powołanych w tym dniu nie wpłynęły żadne odwołania uczestników egzaminu.</p>
        <p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-15">Minister</p>
        <p xml:id="div-16">Wojciech Jasiński</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 24 września 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>