text_structure.xml 6.49 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 23 sierpnia 2007 r., l.dz. SPS-024-3213/07, przy którym otrzymaliśmy zapytanie posła pana Andrzeja Czumy w sprawie wykonania zobowiązań Daewoo Heavy Industries Ltd. wobec pracowników byłego przedsiębiorstwa państwowego Fabryka Samochodów Osobowych z siedzibą w Warszawie, przekazuję poniższą informację.</p>
        <p xml:id="div-2">Przedsiębiorstwo państwowe Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) zostało poddane procesowi prywatyzacji w 1995 r. Obraną przez organ założycielski FSO ścieżką prywatyzacji była prywatyzacja bezpośrednia polegająca na wniesieniu przez Skarb Państwa przedsiębiorstwa do spółki z inwestorem wyłonionym w trybie publicznym: Daewoo Heavy Industries Ltd. Zgodnie z obowiązującą wówczas ustawą prywatyzacyjną proces prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ścieżką prywatyzacji bezpośredniej był przygotowywany, a następnie przeprowadzany przez organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego, po uzyskaniu zgody Ministra Przekształceń Własnościowych. Organem założycielskim dla FSO był Minister Przemysłu i Handlu.</p>
        <p xml:id="div-3">Odpowiadając na pytania pana posła, uprzejmie informuję:</p>
        <p xml:id="div-4">Ad 1. Czy prawdą jest, że przedstawiciele Skarbu Państwa explicite uzależnili zawarcie umowy prywatyzacyjnej PP FSO od porozumienia nabywcy ze związkami zawodowymi działającymi w tym przedsiębiorstwie?</p>
        <p xml:id="div-5">Z posiadanych informacji nie wynika, czy przedstawiciele Skarbu Państwa stawiali taki warunek. Tym niemniej zawarcie tak zwanego ˝pakietu socjalnego˝ przed rozpoczęciem procesu prywatyzacji było zalecane. Brak takich uzgodnień między stroną związkową a inwestorem byłby okolicznością niesprzyjającą, rodzącą sytuacje konfliktowe i w rezultacie mogło prowadzić do niepowodzenia procesu prywatyzacji. Pragnę zwrócić uwagę, że w przypadku pakietu socjalnego zawartego przed prywatyzacją FSO stronami podpisującymi ten dokument byli przedstawiciele związków zawodowych działających w FSO i reprezentant inwestora; Skarb Państwa nie był stroną tego dokumentu.</p>
        <p xml:id="div-6">Ad 2. Czy Ministerstwo Skarbu Państwa jest w stanie oszacować, o ile mogłaby wzrosnąć cena prywatyzowanego PP FSO, gdyby umowa sprzedaży nie była uzależniona od umowy nabywcy ze związkami zawodowymi?</p>
        <p xml:id="div-7">Jak wspomniano powyżej, przedstawiciele Ministerstwa Skarbu nie uczestniczyli w negocjacjach dotyczących ustalania wartości wnoszonego do spółki przedsiębiorstwa, wiec nie możemy ocenić, czy zawarcie pakietu socjalnego miało wpływ, a jeżeli tak, to jak duży, na wartość aportu. Z treści ustaleń stron, jakie zostały w tym dokumencie zawarte, można jedynie domniemywać, że wpływ ten nie był znaczący.</p>
        <p xml:id="div-8">Ad 3. Kto poniósł koszt wykonania zobowiązań Daewoo zawartych w pakcie socjalnym? Jeżeli zobowiązania te zostały wykonane przez FSO SA, czy inni akcjonariusze (w tym Skarb Państwa) otrzymali z tego tytułu jakiekolwiek rekompensaty?</p>
        <p xml:id="div-9">Treść zapisów pakietu socjalnego zawierających zobowiązania inwestora nie precyzuje, w sposób niebudzący wątpliwości, kto pokryje koszty związane z ich realizacją. Z posiadanych dokumentów nie wynika, kto poniósł koszt wykonania takich zapisów pakietu socjalnego oraz czy i kto świadczył rekompensaty dla innych akcjonariuszy. Skarb Państwa nie był stroną tej umowy i nie miał obowiązku monitorowania wykonania postanowień w nim zawartych.</p>
        <p xml:id="div-10">Ad 4. Czy prawdą jest, że Daewoo nie dotrzymała części zobowiązań zawartych w pakiecie socjalnym i czy Pan Minister widzi możliwość udzielenia poszkodowanym pomocy w egzekucji należnych im wierzytelności?</p>
        <p xml:id="div-11">MSP nie posiada wiedzy na temat stopnia wykonania zapisów pakietu socjalnego. Nie widzi również możliwości udzielenia pomocy poszkodowanym w dochodzeniu przez nich wierzytelności. Zapisy pakietu socjalnego wydają się mało precyzyjne, a ich skuteczna egzekucja na drodze prawnej wątpliwa.</p>
        <p xml:id="div-12">Ad 5. Jakie działania podjęły organy państwowe w trakcie wycofywania się Daewoo z FSO SA w celu zabezpieczenia roszczeń pracowniczych wynikających z pakietu socjalnego lub odzyskania przez Skarb Państwa kwot stanowiących równowartość korzyści utraconych wymuszeniem podpisania pakietu socjalnego?</p>
        <p xml:id="div-13">Pakiet socjalny został podpisany przez przedstawicieli związków zawodowych działających w FSO i przez reprezentanta inwestora; Skarb Państwa nie jest stroną tej umowy. Z posiadanej dokumentacji nie wynika, aby organy państwowe podejmowały działania mające na celu zabezpieczenie roszczeń pracowniczych w związku z wycofywaniem się Daewoo z FSO SA.</p>
        <p xml:id="div-14">Pragnę zauważyć, że Skarb Państwa nie jest stroną pakietu socjalnego z przyczyn merytorycznych. Jako jeden z akcjonariuszy powstałej w wyniku prywatyzacji spółki nie może być gwarantem zobowiązań o charakterze pracowniczym; przyjęcie na siebie przez Skarb Państwa takich zobowiązań byłoby nieracjonalne, gdyż nie dawałoby żadnej gwarancji, że z takich zobowiązań Skarb Państwa będzie w stanie się wywiązać.</p>
        <p xml:id="div-15">Ad 6. Jeśli działania opisane w pkt 5 nie zostały podjęte - kto ponosi odpowiedzialność za ich zaniechanie?</p>
        <p xml:id="div-16">Uprzejmie informuję, że jako główną przyczynę powstania i trudności w egzekucji roszczeń pracowniczych wskazałbym (w świetle posiadanych informacji) na brak precyzji, poprawności prawnej zapisów pakietu socjalnego. Wydaje się, że uniknięcie poruszonych przez pana posła kłopotów z wyegzekwowaniem przez pracowników obiecanych świadczeń byłoby możliwe, gdyby strona związkowa zapewniła sobie wsparcie, pomoc prawną w trakcie prowadzonych z inwestorem negocjacji.</p>
        <p xml:id="div-17">Łączę wyrazy szacunku</p>
        <p xml:id="div-18">Minister</p>
        <p xml:id="div-19">Wojciech Jasiński</p>
        <p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 2 października 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>