text_structure.xml
5.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka z dnia 21 sierpnia 2007 r. znak: SPS-024-3199/07, w sprawie interpelacji posła Tadeusza Iwińskiego dotyczącej ˝pobierania zasiłku rodzinnego przez osoby zatrudnione w państwach Unii Europejskiej, na przykładzie mieszkanki Dubeninek na Warmii i Mazurach˝, uprzejmie wyjaśniam:</p>
<p xml:id="div-2">1. Regulacje dotyczące koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego zostały zawarte w rozporządzeniu Rady (EWG) Nr 1408/71 z dnia 14 czerwca 1971 roku w sprawie stosowania systemów zabezpieczenie społecznego do pracowników najemnych, osób prowadzących działalność na własny rachunek i do członków ich rodzin przemieszczających się we Wspólnocie oraz rozporządzeniu Rady (EWG) Nr 574/72 z dnia 21 marca 1972 roku, będącym rozporządzeniem wykonawczym do rozporządzenia Nr 1408/71.</p>
<p xml:id="div-3">Z dniem przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej stały się one częścią porządku prawnego w Polsce i są źródłem prawa dla polskich instytucji, sądów i obywateli.</p>
<p xml:id="div-4">Jednocześnie przepisy te powinny być stosowane jednakowo we wszystkich państwach członkowskich.</p>
<p xml:id="div-5">2. Zgodnie z art. 21 ustawy z dnia 28 listopada 2003 roku o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2006 roku Nr 139, poz. 992 z późn. zm.) realizację zadania w zakresie świadczeń rodzinnych, jako zadania zleconego z zakresu administracji rządowej, w tym pełnienie funkcji instytucji właściwej w związku z udziałem Rzeczypospolitej Polskiej w koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz wydawanie decyzji w sprawach świadczeń rodzinnych realizowanych w związku z koordynacją systemów zabezpieczenia społecznego, powierzono samorządom województw lub upoważnionym (zgodnie z ust. 2 art. 21 ww. ustawy) przez Marszałka Województwa regionalnym ośrodkom polityki społecznej.</p>
<p xml:id="div-6">3. W przypadku podjęcia przez męża/ojca dzieci legalnej pracy (w charakterze pracownika najemnego lub osoby prowadzącej działalność na własny rachunek) na terytorium innego państwa członkowskiego, zgodnie z art. 73 rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1408/71, jest on uprawniony, na członków swojej rodziny, którzy zamieszkują na terytorium innego państwa członkowskiego, do świadczeń rodzinnych przewidzianych przez ustawodawstwo państwa wykonywania pracy, natomiast członkowie jego rodziny, dla przyznania tych świadczeń, traktowani są tak, jakby zamieszkiwali oni na terytorium tego państwa.</p>
<p xml:id="div-7">Jeżeli matka dzieci nie wykonuje działalności zawodowej w Polsce, to zgodnie z prawem pierwszeństwa państwem właściwym do wypłaty świadczeń rodzinnych, na podstawie ww. art. 73 rozporządzenia Rady (EWG) Nr 1408/71, jest państwo, w którym wykonywana jest działalność zawodowa.</p>
<p xml:id="div-8">W przypadku stwierdzenia, że uprawnienie do świadczeń rodzinnych na dzieci z tytułu wykonywanej działalności zawodowej nie istnieje w drugim państwie członkowskim, wniosek o świadczenia rodzinne powinien zostać zwrócony do organu właściwego gminy w celu rozpatrzenia wyłącznie w oparciu o ustawodawstwo polskie (zgodnie z art. 20 ustawy o świadczeniach rodzinnych).</p>
<p xml:id="div-9">Natomiast wydanie decyzji przez organ właściwy gminy za okres, w którym wykonywana była działalność zawodowa w innym państwie członkowskim oraz istniało, z tytułu wykonywanej działalności zawodowej, uprawnienie do świadczeń rodzinnych, mogłoby skutkować unieważnieniem wydanej decyzji jako podjętej niezgodnie z właściwością rzeczową oraz koniecznością zwrotu pobranych na podstawie tej decyzji świadczeń rodzinnych.</p>
<p xml:id="div-10">Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej podjęło niezbędne działania w celu przeszkolenia pracowników regionalnych ośrodków polityki społecznej w zakresie stosowania przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz przekazało regionalnym ośrodkom polityki społecznej wyjaśnienia m.in. dotyczące postępowania w sytuacjach takich, jak przedstawiona w zapytaniu Pana Posła Iwińskiego. Z wyjaśnień tych jasno wynika, iż w przypadku gdy nie ma możliwości uzyskania świadczeń rodzinnych przyznanych przez instytucję państwa członkowskiego ojcu/matce dziecka z tytułu wykonywanej pracy w tym państwie lub też w przypadku kiedy instytucja ta odmawia przyznania takich świadczeń matce/ojcu dziecka, można, na wniosek strony, w wyjątkowych sytuacjach, przyznać świadczenia rodzinne matce/ojcu dzieci wyłącznie w oparciu o ustawodawstwo polskie. W takich przypadkach decyzję powinien wydać organ właściwy gminy, przyjmując od matki/ojca dzieci oświadczenie, że nie otrzymuje ona/on żadnych świadczeń rodzinnych przyznanych na dzieci w innym państwie członkowskim oraz że poinformuje ona/on organ właściwy o wszelkich zmianach mających wpływ na prawo do świadczeń rodzinnych w Polsce, w tym o przyznaniu prawa do takich świadczeń na dzieci, za ten sam okres czasu, w innym państwie członkowskim.</p>
<p xml:id="div-11">Jednocześnie nadmieniam, że Minister Pracy i Polityki Społecznej nie posiada kompetencji do upoważnienia samorządu województwa oraz działających z upoważnienia Marszałka Województwa regionalnych ośrodków polityki społecznej do działań innych niż wynikające z przepisów obowiązującego prawa.</p>
<p xml:id="div-12">Minister</p>
<p xml:id="div-13">Joanna Kluzik-Rostkowska</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 13 września 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>