text_structure.xml
4.15 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Nawiązując do zapytania Pana Posła Ireneusza Rasia z dnia 30 lipca br. (Nr SPS-024-3190/07) w sprawie ˝planowanego zmniejszenia części oświatowej rezerwy ogólnej˝, przedstawiam uprzejmie Panu Marszałkowi następujące wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">1. Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966, z późn. zm.) od kwoty części oświatowej subwencji ogólnej odlicza się rezerwę ustawową. Rezerwa ta obecnie wynosi 0,6% łącznej kwoty części oświatowej subwencji ogólnej.</p>
<p xml:id="div-3">2. Początkowo minister właściwy do spraw finansów publicznych zaproponował w projekcie ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmniejszenie wysokości rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej do poziomu 0,1%. Według opinii Ministerstwa Finansów takie rozwiązanie pozwoliłoby na zwiększenie dzielonej algorytmem puli środków finansowych, które jednostki samorządu terytorialnego otrzymują z budżetu państwa w ramach części oświatowej subwencji ogólnej. Natomiast rezerwa części oświatowej subwencji ogólnej, zmniejszona do 0,1% kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, byłaby przeznaczona na wsparcie jednostek samorządu terytorialnego jedynie w przypadkach nieprzewidzianych zdarzeń losowych.</p>
<p xml:id="div-4">3. W trakcie opiniowania projektu ww. ustawy przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego korporacje samorządowe prezentowały dwa przeciwstawne stanowiska:</p>
<p xml:id="div-5">- Związek Miast Polskich opowiedział się za obniżeniem wysokości rezerwy ustawowej,</p>
<p xml:id="div-6">- natomiast Związek Powiatów Polskich i Związek Gmin Wiejskich RP stały na stanowisku utrzymania wysokości tej rezerwy na dotychczasowym poziomie, tj. 0,6%.</p>
<p xml:id="div-7">W dniu 18 kwietnia br. na posiedzeniu plenarnym Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego strona samorządowa nie zajęła jednoznacznego stanowiska w kwestii wysokości rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej.</p>
<p xml:id="div-8">4. Ministerstwo Edukacji Narodowej w trakcie uzgodnień międzyresortowych proponowało pozostawienie rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na dotychczasowym poziomie, tj. 0,6%. Taka propozycja została przedłożona Ministerstwu Finansów. Jednakże nie została ona uwzględniona przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, który w projekcie ww. ustawy zaproponował obniżenie rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej do poziomu 0,2%.</p>
<p xml:id="div-9">5. Ostatecznie po przeprowadzeniu konsultacji i uzgodnień przedłożony przez Ministra Finansów projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz ustawy o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego przyjęty został przez Radę Ministrów na posiedzeniu w dniu 29 maja br. W projekcie tym zaproponowano zmniejszenie rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej, w 2008 r. do wysokości 0,3%, a od 2009r. do 0,25%.</p>
<p xml:id="div-10">6. Projekt wyżej cytowanej ustawy przekazany został przez Prezesa Rady Ministrów przy piśmie z dnia 15 czerwca br. Nr RM 10-80-07 do Laski Marszałkowskiej. Ostateczny kształt regulacji zawartych w projekcie ww. ustawy zależeć będzie od decyzji Parlamentu RP.</p>
<p xml:id="div-11">Przedstawiając powyższe, pragnę jednocześnie nadmienić, że do prezentowania stanowiska Rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony Minister Finansów.</p>
<p xml:id="div-12">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-14">Sylwia Sysko-Romańczuk</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 31 sierpnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>