text_structure.xml
7.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pani Beaty Małeckiej-Libery, Posłanki na Sejm RP, w sprawie wykupu lokali mieszkalnych PKP S.A., uprzejmie przekazuję następujące wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z informacjami przedłożonymi przez Zarząd PKP S.A., począwszy od 1 stycznia 1999 r. PKP i PKP S.A. sprzedały 62.226 mieszkań oraz przekazały gminom i spółdzielniom mieszkaniowym 8.157 lokali mieszkalnych, zmniejszając w ten sposób liczbę administrowanych mieszkań o ponad 65%. Na dzień 31 lipca br. PKP S.A. zarządzała jeszcze 36.490 lokalami mieszkalnymi zlokalizowanymi w 11.500 budynkach. Dane te nie obejmują ponad 5.000 mieszkań położonych w budynkach wykorzystywanych do celów zarządzania, eksploatacji i utrzymania kolei, które na mocy postanowień art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego ˝Polskie Koleje Państwowe˝ (Dz.U. Nr 84, poz. 948, z późn. zm.) nie podlegają sprzedaży.</p>
<p xml:id="div-3">Spośród mogących być przedmiotem sprzedaży lokali mieszkalnych ponad 10.000 mieszkań zlokalizowanych jest w odległości mniejszej niż 20 m od torów, na których prowadzony jest ruch pociągów, przy czym problem ten jest szczególnie istotny w odniesieniu do blisko 7.000 lokali, które znajdują się przy liniach kolejowych o dużym natężeniu ruchu (więcej niż 15 par pociągów na dobę). Położenie tych budynków mieszkalnych nie spełnia warunków określonych przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 10 listopada 2004 r. w sprawie wymagań w zakresie odległości i warunków dopuszczających usytuowanie budowli i budynków, drzew lub krzewów, elementów ochrony akustycznej i wykonywania robót ziemnych w sąsiedztwie linii kolejowej, a także sposobu urządzania i utrzymywania zasłon odśnieżnych oraz pasów przeciwpożarowych (Dz. U. Nr 249, poz. 2500).</p>
<p xml:id="div-4">Usytuowanie budynków w strefie intensywnej eksploatacji kolejowej może być przyczyną występowania drgań i hałasu, wywoływanych ruchem pociągów. Biorąc powyższe pod uwagę, lokale położone w budynkach leżących zbyt blisko trakcji kolejowej nie powinny być przeznaczane do zbycia. W projekcie nowelizacji wyżej powołanej ustawy o komercjalizacji (...) PKP zaproponowany został zapis zakazu sprzedaży lokali mieszkalnych w budynkach mieszkalnych znajdujących się na gruntach wchodzących w skład linii kolejowych.</p>
<p xml:id="div-5">Ponadto 1.500 lokali mieszkalnych mogących być przedmiotem sprzedaży, położonych jest na terenach stanowiących własność osób trzecich, tj. osób prywatnych, spółdzielni mieszkaniowych czy innych podmiotów. Uregulowanie stanu prawnego takich nieruchomości polega m.in. na wykupieniu gruntu, na którym przedmiotowe budynki są zlokalizowane. W większości przypadków koszty przygotowania nieruchomości do sprzedaży (głównie nabycia praw do gruntu) przekraczają przychody uzyskane ze sprzedaży mieszkań. Z szacunkowych, przedłożonych przez PKP S.A. oddziały gospodarowania nieruchomościami danych wynika, że koszty wykupu przedmiotowych gruntów oceniane są na około 10 mln zł. Natomiast wpływy ze sprzedaży lokali na jedynie 3 mln zł. Z punktu widzenia ekonomicznego jest to dla PKP S.A. duże obciążenie finansowe.</p>
<p xml:id="div-6">Począwszy od 2004 r. nastąpiło spowolnienie sprzedaży mieszkań. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy, obok przedłużających się procesów regulacji stanów prawnych gruntów i postępującego zubożenia społeczeństwa, są dodatkowe koszty związane z zakupem lokalu. W chwili obecnej przewyższają one cenę płaconą przez nabywcę na rzecz PKP S.A., albowiem od dnia 1 maja 2004 r. sprzedaż mieszkań objęto podatkiem od czynności cywilnoprawnych wynoszącym 2% wartości rynkowej nieruchomości. Konsekwencją tej sytuacji jest fakt, że na dzień 31 lipca 2007 r. PKP S.A. posiada aż 8.073 mieszkań mogących być przedmiotem sprzedaży, których nabyciem najemcy nie są zainteresowani.</p>
<p xml:id="div-7">Według danych zebranych na dzień 30 czerwca br. stan prawny zasobów mieszkaniowych PKP S.A. dotyczących lokali mogących być przedmiotem sprzedaży przedstawiał się następująco:</p>
<p xml:id="div-8">- 1.568 mieszkań, które posiadają uregulowany stan prawny i zlecona została ich inwentaryzacja oraz wycena,</p>
<p xml:id="div-9">- 4.739 mieszkań, które mają uregulowany stan prawny, lecz grunty, na których są położone, wymagają wykonania podziałów geodezyjnych,</p>
<p xml:id="div-10">- 4.341 mieszkań oczekujących na założenie księgi wieczystej,</p>
<p xml:id="div-11">- 10.270 mieszkań położonych na gruntach, dla których nie została jeszcze wydana przez wojewodę decyzja wywłaszczeniowa,</p>
<p xml:id="div-12">- 7.854 mieszkań o nieuregulowanym stanie prawnym, przy czym w liczbie tej przeważają lokale położone w odległości mniejszej niż 20 m od osi toru i znajdujące się na gruntach obcych.</p>
<p xml:id="div-13">Pomimo złożonej sytuacji prawnej dotyczącej substancji mieszkaniowej PKP S.A. oddziały gospodarowania nieruchomościami zostały zobowiązane do maksymalnej intensyfikacji działań zmierzających do sprzedaży lokali mieszkalnych.</p>
<p xml:id="div-14">Należy także nadmienić, iż zgodnie z informacją uzyskaną od PKP S.A. nie stwierdzono, aby miała miejsce sytuacja, w której osoba kierująca pismo do Centrali PKP S.A. w sprawie wykupu zajmowanego lokalu mieszkalnego nie otrzymała szczegółowych wyjaśnień dotyczących możliwości zakupu.</p>
<p xml:id="div-15">W przypadku lokali mieszkalnych będących własnością PKP S.A., położonych na terenie Dąbrowy Górniczej, w której znajduje się biuro poselskie Pani Poseł Beaty Małeckiej-Libery, sprawę wykupu komplikuje usytuowanie większości budynków na dwu działkach o dużej powierzchni. Są to działki ewidencyjne nr 448/4, obręb Strzemieszyce Wielkie, o pow. 79,5786 ha i nr 2448/02, obręb Ząbkowice, o pow. 22,8480 ha. Działaniem niezbędnym przed wdrożeniem procesu sprzedaży mieszkań w rozpatrywanym przypadku jest dokonanie podziału przedmiotowych nieruchomości. Zlecony został już podział nieruchomości zabudowanej stanowiącej działkę nr 2448/02. Natomiast w przypadku działki nr 448/4, pomimo dwukrotnego rozpisania przetargu na wykonanie kompleksowego podziału nieruchomości, nie został wyłoniony wykonawca. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest bardzo duży obszar działki oraz jej zabudowa, tj. budynki mieszkalne, budynki użytkowe i budowle oraz urządzenia związane z utrzymaniem ruchu pociągów, które wykorzystywane są przez spółki Grupy PKP.</p>
<p xml:id="div-16">W związku z powyższym podjęta została decyzja o etapowaniu podziału nieruchomości i wydzieleniu w pierwszej kolejności terenu użytkowanego jako drogi publicznej. Ze względu na to, że zadania te należą do kompetencji Urzędu Miasta Dąbrowa Górnicza, z urzędem tym nawiązane zostały rozmowy mające na celu ustalenie harmonogramu koniecznych działań, których efektem będzie wydzielenie działek gruntu przeznaczonych pod pas drogowy. Pozostałe podziały terenu nastąpią po uregulowaniu stanu prawnego nieruchomości, to jest po przyjęciu wydzielonych pasów komunikacyjnych przez odpowiednich zarządców.</p>
<p xml:id="div-17">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-18">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-19">Mirosław Chaberek</p>
<p xml:id="div-20">Warszawa, dnia 11 września 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>