text_structure.xml 5.33 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Przemysława Andrejuka, Posła na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, z dnia 25 lipca 2007 r. w sprawie ˝nowelizacji art. 118 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, stanowiącego podstawę podziału środków finansowych NFZ pomiędzy poszczególne jego oddziały wojewódzkie˝, przekazane przy piśmie Marszałka Sejmu z dnia 21 sierpnia 2007 r. (znak: SPS-024-3164/07), uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.</p>
        <p xml:id="div-2">Kwestię ˝algorytmu podziału środków pomiędzy oddziały wojewódzkie˝ obecnie reguluje ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135, z późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 4 sierpnia 2005 r. w sprawie szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych (Dz. U. Nr 148, poz. 1232).</p>
        <p xml:id="div-3">Należy przypomnieć, że powyższy algorytm został wprowadzony w roku 2005 i od tego czasu budził wiele kontrowersji oraz sprzeciw ze strony niektórych podmiotów, m.in. z terenu województw mazowieckiego, śląskiego, warmińsko-mazurskiego, podkarpackiego, opolskiego, podlaskiego, pomorskiego, lubuskiego. W szczególności wiele kontrowersji było związane z tzw. wagą migracji ubezpieczonych określoną na poziomie 1,7. W związku z tym podjęta została próba zmiany ww. sposobu podziału środków.</p>
        <p xml:id="div-4">Zmiana algorytmu podziału środków została przyjęta w ustawie z dnia 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i niektórych innych ustaw. Zmiana ta była przedmiotem obrad Sejmu RP (w szczególności Komisji Zdrowia Sejmu RP) i została przyjęta w ustawie z dnia 10 lipca 2007 r. o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych i niektórych innych ustaw. Następnie zmiana ta była rozpatrywana przez Senat RP, który zaakceptował ww. podział środków (uchwała Senatu RP z dnia 26 lipca 2007 r. w sprawie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw).</p>
        <p xml:id="div-5">Podstawowym celem ww. zmiany było zapewnienie wszystkim ubezpieczonym równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej, niezależnie od tego, w którym oddziale wojewódzkim NFZ ubezpieczony jest zarejestrowany.</p>
        <p xml:id="div-6">Powyższa zmiana przewiduje inny sposób uwzględniania migracji ubezpieczonych (bezpośrednie rozliczanie pomiędzy OW NFZ skutków migracji ubezpieczonych i w konsekwencji zniesienie stosowanej dotychczas wagi migracji 1,7) oraz dodanie dodatkowego kryterium różnicującego wysokość przydzielonych środków ze względu na uzasadnione obiektywne czynniki, które mogą mieć wpływ na zróżnicowanie kosztu jednostkowego świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych województwach. Przy konstruowaniu planu finansowego Funduszu na rok przyszły ˝punktem odniesienia˝ będzie pierwotny finansowy Funduszu na rok bieżący. Przepis art. 118 ust. 4 ustawy określa, że planowane koszty finansowania świadczeń opieki zdrowotnej przez dany oddział wojewódzki Funduszu nie mogą być niższe niż wysokość kosztów finansowania świadczeń opieki zdrowotnej dla danego oddziału w roku poprzednim. Powyższe zmiany, zgodnie z dyspozycją zawartą w ustawie, będą obowiązywać, zaczynając od planu finansowego Narodowego Funduszu Zdrowia na 2008 r.</p>
        <p xml:id="div-7">Podczas procedowania ww. zmiany ustawy Ministerstwo Zdrowia przedstawiło wstępne szacunki skutków finansowych zastosowania nowego algorytmu podziału środków w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia na 2008 r. Z tych wstępnych szacunków wynikało, że wszystkie oddziały wojewódzkie Funduszu w planie finansowym NFZ na 2008 r., w porównaniu do planu finansowego NFZ na 2007 r., otrzymałyby więcej środków finansowych na świadczenia opieki zdrowotnej.</p>
        <p xml:id="div-8">Po wejściu w życie ww. ustawy możliwe będzie wydanie stosownego rozporządzenia Ministra Zdrowia. W dniu 11 września 2007 r. projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowego trybu i kryteriów podziału środków pomiędzy centralę i oddziały wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia z przeznaczeniem na finansowanie świadczeń opieki zdrowotnej dla ubezpieczonych został skierowany do konsultacji zewnętrznych (zamieszczony został również na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia wraz z obliczeniami symulacyjnymi - tabela w załączeniu)*</p>
        <p xml:id="div-9">.</p>
        <p xml:id="div-10">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-11">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-12">Bolesław Piecha</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 13 września 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>