text_structure.xml
12.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Z upoważnienia Pana Jarosława Kaczyńskiego, Prezesa Rady Ministrów (pismo upoważniające w załączeniu)*</p>
<p xml:id="div-2">, przedstawiam odpowiedź na zapytanie Pani Poseł Karoliny Gajewskiej, przekazane przy piśmie z dnia 28 sierpnia br., znak: SPS-024-3149/07, w sprawie ratowania miejsc pracy w upadających zakładach meblarskich ˝Mazurskie Meble˝, należących do holdingu Schieder Möbel Holding GmbH.</p>
<p xml:id="div-3">Ministerstwo Gospodarki z racji posiadanych kompetencji prowadzi monitoring sytuacji w sektorze i na rynku meblarskim, jednakże nie zajmuje się analizowaniem sytuacji na poziomie mikroekonomicznym w zakresie poszczególnych przedsiębiorstw. W związku z tym przedstawione poniżej informacje na temat przedsiębiorstw grupy Schieder Möbel Holding GmbH pochodzą po części ze źródeł Ministerstwa, a po części zostały zaczerpnięte ze źródeł prasowych.</p>
<p xml:id="div-4">Schieder Möbel Holding GmbH był największym producentem mebli w Europie oraz liderem na rynku Europy Centralnej. Posiadał 40 fabryk, głównie w Niemczech i północnej Polsce, a swoje produkty sprzedawał w 60 krajach, zatrudniając ogółem 11 tys. pracowników. Na polskim rynku był obecny od 1989 r., a jego zatrudnienie wynosiło około 8 tys. W Polsce do grupy Schieder należały fabryki meblowe, tapicerskie i firm handlowych, głównie w ramach dawnych Mazurskich Mebli (zakłady produkcyjne w Bartoszycach, Biskupcu, Elblągu, Gdańsku, Iławie, Mrągowie, Nidzicy, Nowym Mieście Lubawskim, Olsztynie, Pieckach, Starych Jabłonkach, Słupach i Szczytnie) oraz w IMS AG (HF Bydgoszcz, HF Chełmno, Flair Kobylnica, TG Kniewkowo, Helvetia Wieruszów, FS Favorit oraz BMF Bydgoszcz).</p>
<p xml:id="div-5">W wyniku bardzo wysokiego zadłużenia szacowanego na 350-400 mln euro, ukrytego w drodze fałszowania sprawozdań finansowych, nowy zarząd Schieder Möbel Holding GmbH został zmuszony do złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości. Negocjacje z inwestorami zainteresowanymi przejęciem holdingu skończyły się niepowodzeniem ze względu na trudności wiarygodnego ustalenia wysokości obciążeń i ryzyka związanego z nieprawidłowościami w księgowości firmy. Zadłużenie to wpłynęło na sytuację spółek córek, które pełniły rolę poręczycieli udzielanych holdingowi pożyczek i kredytów. Wiele spośród nich stanęło w obliczu poważnych trudności finansowych prowadzących do bankructwa.</p>
<p xml:id="div-6">W Polsce skutki upadłości Schiedera ograniczają się do dawnych zakładów Mazurskich Mebli (dalej ˝MM˝), które zatrudniały ok. 4 tys. pracowników (ok. 2 tys. osób pracowało w firmach kooperujących). Ujawnienie ogromnego zadłużenia holdingu spowodowało pogorszenie i tak trudnej sytuacji finansowej MM i natychmiastową utratę wypłacalności spółek, zmuszając je do złożenia wniosków upadłościowych. Sytuację pogarszała dodatkowo upadłość wielu niemieckich kontrahentów należących do holdingu Schiedera i będących odbiorcami wytwarzanych w polskich zakładach mebli i wynikający z tego spadek obrotów przy niemal pełnych magazynach gotowych wyrobów. Całkowity poziom zobowiązań MM w połowie czerwca wynosił 103,5 mln zł, w tym zobowiązania wymagalne aż 44 mln zł, przy majątku na poziomie zaledwie 75 mln zł i stracie za ubiegły rok w wysokości 170,5 mln zł. W efekcie olsztyński sąd ogłosił upadłość wszystkich spółek należących do MM.</p>
<p xml:id="div-7">Tymczasem IMS AG, której udział w sprzedaży holdingu szacuje się na około 20-25%, została wyłączona z upadłości. Zgodnie z posiadanymi informacjami jest ona wypłacalna i jest w stanie przejąć część dostaw holdingu Schieder, a tym samym zmniejszyć negatywne konsekwencje upadłości całego holdingu.</p>
<p xml:id="div-8">Władze lokalne podjęły szereg działań mających na celu zminimalizowanie negatywnych skutków upadłości zakładów. Wojewódzki Urząd Pracy wspólnie z samorządem wojewódzkim przeznaczyły środki finansowe na pomoc pracownikom fabryk holdingu. Wojewoda warmińsko-mazurski powołał zespół do monitorowania sytuacji w spółkach MM z udziałem szefów największych firm meblarskich w regionie. Prowadzone były również rozmowy w Urzędzie Wojewódzkim w Olsztynie z bankami zainteresowanymi udzieleniem kredytów dla zakładów.</p>
<p xml:id="div-9">Koniunktura na rynku meblowym jest bardzo korzystna, dlatego perspektywy rozwojowe przedsiębiorstw meblarskich, jak również powstawania nowych zakładów są dobre. Nie dziwi więc, że w sytuacji deficytu siły roboczej najwięksi producenci mebli w regionie deklarują gotowość zatrudnienia zagrożonych zwolnieniami pracowników MM, których kwalifikacje są powszechnie uznane za wysokie. Potwierdzają to szacunki urzędu pracy, mówiące, że inne zakłady produkcyjne w regionie są gotowe zatrudnić pracowników upadających fabryk. Przejęciem niektórych zakładów w całości zainteresowane są inne przedsiębiorstwa meblarskie. Pojawił się również lokalny inwestor zainteresowany zakupem całej grupy.</p>
<p xml:id="div-10">W związku z powyższym Ministerstwo Gospodarki nie widzi zasadności podejmowania bezpośredniej interwencji w stosunku do przedsiębiorstw upadłego Schieder Möbel Holding GmbH. W warunkach dynamicznie rozwijającej się polskiej gospodarki i przy malejącym poziomie bezrobocia, jak również korzystnych perspektywach rozwojowych w tym zakresie, należy oczekiwać poprawy alokacji czynników produkcji w sektorze meblarskim, takich jak kapitał i siła robocza, a tym samym poprawy sytuacji zagrożonych zwolnieniami pracowników. Przyjmować to będzie postać przepływu pracowników do lepiej zarządzanych przedsiębiorstw, nie tylko przemysłu meblarskiego, a tym samym ich bardziej efektywnego wykorzystania. Wydaje się, że warunki rynkowe będą tym przemianom sprzyjać.</p>
<p xml:id="div-11">Dlatego optymalną formą zaangażowania Ministerstwa Gospodarki w rozwiązanie tego problemu są działania o charakterze rozwojowym przeciwdziałające zawodnościom rynku, takim jak asymetria informacji czy niekompletność rynków, zmierzające do poprawy efektywności alokacji zasobów. Szczegółowe rozwiązania w tym zakresie powinny zatem skupiać się na:</p>
<p xml:id="div-12">- wspieraniu wzrostu kapitału ludzkiego m.in. poprzez kształtowanie bodźców dla podnoszenia kwalifikacji pracowniczych czy zachęcania do przekwalifikowań,</p>
<p xml:id="div-13">- wspieraniu innowacyjności oraz inwestycji w badania i rozwój, a tym samym podnoszeniu wydajności czynników produkcji,</p>
<p xml:id="div-14">- działaniach informacyjnych zmierzających do lepszego wykorzystania instrumentów wsparcia dla sektora meblarskiego, przedstawiających uwarunkowania funkcjonowania sektora i identyfikujących bariery rozwojowe tej branży,</p>
<p xml:id="div-15">- reformie regulacji sektorowych.</p>
<p xml:id="div-16">Należy zauważyć, że odpowiednie rozwiązania w tym zakresie są właśnie na etapie wdrażania lub już funkcjonują. Mowa jest tutaj o Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki, Programie Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka (Ministerstwo Gospodarki jest jednym z wiodących resortów tych projektów), Horyzontalnej Polityce Przemysłowej, w ramach której opracowana zostanie analiza konkurencyjności sektora meblarskiego mająca na celu m.in. przedstawienie uwarunkowań funkcjonowania sektora, analizę instrumentów wsparcia czy identyfikację barier rozwojowych. Sytuacji w sektorze meblarskim sprzyjać będą również działania Rządu w ramach reformy finansów publicznych czy nowej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.</p>
<p xml:id="div-17">Niezależnie od powyższego chciałbym zaznaczyć, że spółkami MM zajmuje się teraz syndyk, który prowadzi proces upadłości z likwidacją majątku. Jest to jedyny sposób na spłatę zobowiązań oraz odcięcie od manipulacji w księgowości, a tym samym stworzenie prawnego bezpieczeństwa dla inwestorów zainteresowanych kupnem podmiotów tworzących Holding Schieder. Z uwagi na fakt, że spółki o nazwie ˝Mazurskie Meble˝ posiadają siedzibę w różnych miejscowościach, właściwymi dla prowadzenia postępowania upadłościowego są różne sądy. Jak wynika z informacji uzyskanych w sądach rejonowych w Elblągu i w Olsztynie, w każdym z tych sądów toczy się po kilka postępowań upadłościowych spółek o nazwie ˝Mazurskie Meble˝. Pani Poseł niestety nie wskazała konkretnych postępowań upadłościowych prowadzonych w sprawach wskazanych spółek ˝Mazurskie Meble˝, a bez wskazania sygnatury sprawy bądź pełnej nazwy spółki, w szczególności zaś - wskazania siedziby spółki (usytuowanie zakładu produkcyjnego nie jest wystarczające dla określenia sądu właściwego), nie jest możliwe ustalenie, jaki jest aktualny stan postępowań dotyczących konkretnych spółek. Z tego względu konieczne stało się ograniczenie informacji do ogólnych zasad, jakimi rządzi się postępowanie upadłościowe obejmujące likwidację majątku dłużnika w zakresie możliwości uratowania miejsc pracy dla pracowników upadłego.</p>
<p xml:id="div-18">Zgodnie z treścią art. 312 ust. 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze (Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535 z późn. zm.) w razie ogłoszenia upadłości obejmującej likwidację majątku upadłego można prowadzić dalej przedsiębiorstwo upadłego, jeżeli możliwe jest zawarcie układu z wierzycielami lub możliwa jest sprzedaż przedsiębiorstwa upadłego w całości lub jego zorganizowanych części. Jeżeli syndyk prowadzi przedsiębiorstwo upadłego, powinien podjąć wszelkie działania zapewniające zachowanie przedsiębiorstwa co najmniej w niepogorszonym stanie. Priorytetem w przypadku likwidacji masy upadłości jest sprzedaż przedsiębiorstwa upadłego jako całości (art. 316 Prawa upadłościowego i naprawczego). Co do zasady syndyk nie powinien prowadzić przedsiębiorstwa upadłego dłużej niż trzy miesiące. W przypadku gdyby konieczne było dalsze prowadzenie przedsiębiorstwa upadłego, niezbędne jest uzyskanie przez syndyka zgody rady wierzycieli (na podstawie art. 206 ust. 1 pkt 1 Prawa upadłościowego), a jeżeli rada wierzycieli nie została ustanowiona - zgody takiej udziela sędzia komisarz (art. 213 powołanej ustawy). Podstawowym celem takiego uregulowania ustawowego jest dążenie do tego, by nie powiększać wydatków, które mogłyby uszczuplić majątek upadłego składający się na masę upadłości. W przypadku gdy syndyk prowadzi przedsiębiorstwo upadłego w celu jego sprzedaży jako całości, z reguły utrzymuje on stan zatrudnienia w tym przedsiębiorstwie, tak aby potencjalny przyszły nabywca przedsiębiorstwa mógł kontynuować działalność przedsiębiorstwa. Może się również zdarzyć, że koszty utrzymania zastanego przez syndyka stanu zatrudnienia w przedsiębiorstwie upadłego będą tak wysokie, iż dla dobra ogółu wierzycieli, których zaspokojenie w jak największym stopniu jest nadrzędnym celem postępowania upadłościowego, nieodzownym będzie ograniczenie liczby zatrudnionych pracowników.</p>
<p xml:id="div-19">Udzielając zatem odpowiedzi, z konieczności ogólnej, na pytanie Pani Poseł, wskazać należy, iż możliwe jest uratowanie miejsc pracy w przedsiębiorstwie upadłego, jeżeli w jak najkrótszym czasie znajdzie się nabywca, który kupi takie przedsiębiorstwo i będzie kontynuował prowadzoną uprzednio działalność.</p>
<p xml:id="div-20">Mając na uwadze powyższe, wyrażam przekonanie, że udzielona Pani Poseł odpowiedź wyjaśni wątpliwości, które zostały wyrażone w pytaniu zawartym w treści interpelacji. Jednocześnie uprzejmie informuję, że w przypadku gdyby Pani Poseł wskazała bliższe dane na temat konkretnych spraw upadłościowych dotyczących poszczególnych spółek ˝Mazurskie Meble˝ działających w ramach holdingu Schiedera, zostaną poczynione dalsze ustalenia zmierzające do uzyskania konkretnych informacji na temat toczących się postępowań.</p>
<p xml:id="div-21">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-22">Minister</p>
<p xml:id="div-23">Piotr Grzegorz Woźniak</p>
<p xml:id="div-24">Warszawa, dnia 17 września 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>