text_structure.xml
9.63 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posła Mirosława Maliszewskiego, przekazane przy piśmie z dnia 8 sierpnia 2007 r., znak: SPS-024-3141/07, w sprawie działań inwestorów w sąsiedztwie rzeki Jeziorki, uprzejmie przedstawiam następujące wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">Na wstępie pragnę wyjaśnić, że jakość wód rzeki Jeziorki pozostaje pod stałym monitoringiem Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Warszawie, który prowadzi również systematyczną ewidencję oraz kontrolę najistotniejszych źródeł jej zanieczyszczeń. Z informacji uzyskanych od Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska wynika, iż główne zanieczyszczenia wód Jeziorki stanowi rzeka Kraska, do której poprzez rzekę Molnicę odprowadzane są oczyszczone ścieki komunalne z Grójca, oraz rzeka Tarczynka. Ponadto w przyujściowym odcinku rzeka Jeziorka, za pośrednictwem Kanału Piaseczyńskiego, jest odbiornikiem ścieków komunalnych z Piaseczna. W roku 2006 rzeka Jeziorka była badana przez WIOŚ w Warszawie w 5 punktach kontrolno-pomiarowych: Głuchów powyżej oraz poniżej Zakładu ˝Kon-Vin˝, poniżej ujścia Kraski, powyżej Piaseczna oraz Obórki - ujście do Wisły. Ponadto prowadzone były również analizy wody kilku dopływów rzeki Jeziorki: Kraski w ppk Gościeńczyce, Tarczynki w ppk Prace, Zielonej w ppk Żabieniec.</p>
<p xml:id="div-3">Przeprowadzone w 2006 roku analizy wykazały, że jakość wód rzeki Jeziorki w wymienionych pięciu punktach kontrolnych została oceniona jako klasa IV, tj. wody niezadowalającej jakości, a w ppk ujściowym Obórki - jako klasa V, tj. wody złej jakości. O takiej ocenie decydowały głównie wskaźniki tlenowe (BZT</p>
<p xml:id="div-4">, ChZT</p>
<p xml:id="div-5">), świadczące o dużej zawartości związków organicznych w wodach, a w dolnym odcinku także wskaźniki biogenne (stężenia związków azotu i fosforu) oraz, na całym badanym odcinku Jeziorki, wskaźniki biologiczne i mikrobiologiczne odpowiadające IV-V klasie. Jakość wody w Jeziorce od początków jej monitorowania zmieniła się nieznacznie. Pozytywne zmiany stwierdzono tylko w wartościach BZT</p>
<p xml:id="div-6">, a pozostałe parametry utrzymują się na poziomie lat poprzednich.</p>
<p xml:id="div-7">Odnośnie dwóch pierwszych pytań posła Mirosława Maliszewskiego dotyczących specjalnego statusu chroniącego rzekę Jeziorkę przed skutkami postępującej urbanizacji pobliskich terenów warto zaznaczyć, że duża część jej zlewni wchodzi w skład Obszaru Chronionego Krajobrazu ˝Dolina Rzeki Jeziorki˝, który położony jest na terenie powiatu grójeckiego w gminach: Belsk Duży, Błędów, Grójec, Pniewy. Natomiast dolny odcinek Jeziorki wchodzi w skład Chojnowskiego Parku Krajobrazowego, który utworzony został na terenie 5 gmin: Piaseczno, Konstancin-Jeziorna, Góra Kalwaria, Prażmów i Tarczyn w celu ochrony cennego kompleksu Lasów Chojnowskich, doliny rzeki Jeziorki i doliny Wisły. Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. Nr 92, poz. 880) dla tego typu obszarów zostały ustanowione akty prawa miejscowego, w których wyznaczone są szczególne cele ochrony, jak również zakazy wynikające z potrzeb ochrony tych obszarów. W rozważanym przypadku są to rozporządzenia Wojewody Mazowieckiego: nr 3 z dnia 13 lutego 2007 r. w sprawie Warszawskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu (Dz. Urz. Nr 42, poz. 870) oraz rozporządzenie nr 7 z dnia 4 kwietnia 2005 r. w sprawie Chojnowskiego Parku Krajobrazowego (Dz. Urz. Nr 75, poz. 1976). Na podstawie wyżej wymienionych przepisów na omawianym terenie obowiązuje m.in. zakaz:</p>
<p xml:id="div-8">- realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, w rozumieniu art. 51 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902 z późn. zm.);</p>
<p xml:id="div-9">- lokalizowania obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od linii brzegów rzek, jezior i innych zbiorników wodnych, z wyjątkiem urządzeń wodnych oraz obiektów służących prowadzeniu racjonalnej gospodarki rolnej, leśnej lub rybackiej.</p>
<p xml:id="div-10">Obowiązujący system prawny nie zakazuje natomiast lokalizowania budownictwa mieszkaniowego, usługowego czy przemysłowego na tego typu obszarach chronionych, jednakże pod warunkiem zachowania powyższych warunków, jak również zapisów miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.</p>
<p xml:id="div-11">Odnosząc się do kolejnego aspektu dotyczącego już istniejących obiektów gospodarczych, które mogą mieć wpływ na jakość wód rzeki Jeziorki, uprzejmie informuję, iż zgodnie z obowiązującym w ochronie wód systemem prawnym każde przedsięwzięcie polegające na szczególnym korzystaniu z wód wymaga spełnienia szeregu wymogów formalnoprawnych, w tym głównie wynikających z ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 z późn. zm.). Jednym z tych najistotniejszych wymogów jest pozwolenie wodnoprawne wydawane w trybie art. 122 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, które reglamentuje prawo do korzystania z wód. W decyzji administracyjnej określone są zarówno obowiązki niezbędne ze względu na ochronę zasobów środowiska, jak i wymagane do spełnienia standardy jakości odprowadzanych ścieków. Tego typu decyzja wydawana jest na podstawie operatu wodnoprawnego, w którym powinny zostać przeanalizowane wszystkie aspekty związane z ewentualnym oddziaływaniem zamierzonego korzystania z wód, dzięki czemu w razie potrzeby w pozwoleniu wodnoprawnym mogą zostać określone inne dodatkowe obowiązki.</p>
<p xml:id="div-12">Podkreślenia wymaga to, że wszystkie podmioty korzystające ze środowiska, których działalność w sposób istotny rzutuje na jakość wód, podlegają kontrolom wojewódzkich inspektoratów ochrony środowiska. Służby te dysponują odpowiednimi sankcjami karnymi przewidzianymi ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902). Tego typu środki prawne mają na celu dyscyplinowanie podmiotów korzystających ze środowiska do porządkowania stanu gospodarki ściekowej i regulowania strony formalnoprawnej korzystania z zasobów wodnych. Ponadto system ten jest wzmacniany poprzez sankcje finansowe w postaci kar administracyjnych, które są nakładane przez wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska w przypadku przekroczenia przez przedsiębiorstwa określonych w pozwoleniu wodnoprawnym warunków korzystania z wód.</p>
<p xml:id="div-13">Jak wynika z informacji uzyskanych od Głównego Inspektora Ochrony Środowiska, wśród skontrolowanych przez Mazowiecki Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska obiektów położonych w zlewni rzeki Jeziorki znajduje się punktowych 41 źródeł zanieczyszczeń przedmiotowej rzeki, pośród których najistotniejszymi są oczyszczalnia miejska w Piasecznie oraz Zakład Metsa-Tissue Sp. z o.o. w Konstancinie-Jeziornie. Jednocześnie pragnę poinformować, iż biorąc pod uwagę zasygnalizowaną przez pana posła problematykę, Mazowiecki Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w IV kwartale br. planuje objąć kontrolą również te źródła zanieczyszczeń, które w niewielkiej skali oddziałują na środowisko zlokalizowane w zlewni rzeki Jeziorki.</p>
<p xml:id="div-14">W zakresie problematyki poruszonej w pkt 4 dotyczącej realizacji programu małej retencji uprzejmie wyjaśniam, iż w roku bieżącym został opracowany przez Marszałka Wojewódzkiego ˝Program małej retencji dla Województwa Mazowieckiego˝. Obecnie powyższy program jest opiniowany przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie. Niniejsze opracowanie oceniło propozycje i projekty w zakresie małej retencji przygotowane na poziomie lokalnym oraz dokonało waloryzacji potrzeb pod względem zwiększania retencji wodnej, czyli poprawy bilansu wodnego zlewni przez działania techniczne i nietechniczne prowadzące do zwiększenia zdolności retencyjnych i spowalniania odpływu wody ze zlewni, zwiększenia uwilgotnienia gleb i podwyższenia poziomu wód gruntowych. Waloryzacja przestrzeni woj. mazowieckiego, po analizie warunków hydrologicznych i przyrodniczych, wskazała obszar zlewni Jeziorki jako obszar, w którym jest pożądane zwiększanie retencji. Program przewiduje modernizację istniejących obiektów i budowę nowych urządzeń.</p>
<p xml:id="div-15">Jednocześnie informuję, iż zadania związane z prawidłowym gospodarowaniem zasobami wodnymi o charakterze lokalnym należą do zadań własnych gmin (ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Dlatego też gmina może realizować programy małej retencji w oparciu o własne środki lub z wykorzystaniem środków pochodzących z dotacji (np. z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska lub funduszy unijnych). Dofinansowanie takich inwestycji ze środków pozostających w dyspozycji Ministra Środowiska jest niemożliwe, gdyż wykracza to poza jego zadania statutowe, a tym samym uniemożliwia ich całkowite finansowanie lub dofinansowanie.</p>
<p xml:id="div-16">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-17">Minister</p>
<p xml:id="div-18">Jan Szyszko</p>
<p xml:id="div-19">Warszawa, dnia 10 września 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>