text_structure.xml
6.26 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie poseł Jolanty Hibner w sprawie negatywnych skutków planowanej likwidacji wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, co zakłada reforma finansów i konieczności stworzenia bezpiecznego systemu finansowania inwestycji z zakresu ochrony środowiska, przesłane pismem z dnia 8 sierpnia br., sygn. SPS-023-3135/07, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów w dniu 26 czerwca br. projektami ustaw: o finansach publicznych oraz Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych likwidacji mają ulec gminne, powiatowe i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, a Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ma zostać przekształcony w państwowy fundusz celowy nieposiadający osobowości prawnej, którego dysponentem będzie minister właściwy do spraw środowiska. Stosownie do zaproponowanych rozwiązań nieściągnięte należności i nieuregulowane zobowiązania zlikwidowanych gminnych, powiatowych i wojewódzkich funduszy przejmą jednostki samorządu terytorialnego, które realizowały swoje wyodrębnione zadania poprzez fundusze, a środki pieniężne likwidowanych gminnych, powiatowych i wojewódzkich funduszy celowych staną się dochodami budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Jednocześnie dotychczasowe przychody gminnych, powiatowych i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej staną się dochodami budżetów - odpowiednio - gmin, powiatów i samorządów wojewódzkich. Dotychczasowe przychody Narodowego Funduszu będą przychodami powstałego w jego miejsce państwowego funduszu celowego nieposiadającego osobowości prawnej. Prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez WFOŚiGW i NFOŚiGW z beneficjentami pomocy staną się prawami i obowiązkami - odpowiednio - samorządów wojewódzkich i ministra właściwego do spraw środowiska.</p>
<p xml:id="div-3">W konsekwencji zmian finansowanie działań wspieranych obecnie przez gminne, powiatowe i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej należeć będzie do właściwych jednostek samorządu terytorialnego.</p>
<p xml:id="div-4">Jednocześnie z likwidacją wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej i włączeniem ich przychodów do budżetów samorządów wojewódzkich projekt ustawy - Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych przewiduje rozwiązania, które mają przyczynić się do zapewnienia odpowiedniego finansowania potrzeb w dziedzinie ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Do rozwiązań tych można by zaliczyć w szczególności:</p>
<p xml:id="div-5">- regulację, zgodnie z którą planowane wydatki z budżetu województwa na sfinansowanie zadań w dziedzinie ochrony środowiska nie mogą być niższe niż planowane dochody budżetu województwa z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz przepisów szczególnych, za dany rok;</p>
<p xml:id="div-6">- regulację, zgodnie z którą środki pieniężne zgromadzone przez WFOŚiGW i przejęte od nich w związku z ich likwidacją oraz odzyskane należności WFOŚiGW, pomniejszone o zobowiązania, przeznaczane byłyby na finansowanie ochrony środowiska w zakresie określonym w Prawie ochrony środowiska; środki pieniężne przejęte od WFOŚiGW i odzyskiwane należności nie mogłyby zatem być wydatkowane przez samorządy województw na inne, dowolne cele;</p>
<p xml:id="div-7">- pozostawienie pożyczek jako formy finansowania działalności w zakresie ochrony środowiska; stosowanie - pomimo likwidacji WFOŚiGW - takiej formy finansowania zapewni możliwość ˝odzyskania˝ środków, a tym samym ponownego ich wykorzystania;</p>
<p xml:id="div-8">- regulację, zgodnie z którą umowy zawarte przez WFOŚiGW z beneficjentami pomocy zachowują moc do czasu ich wygaśnięcia, przy czym wynikające z tych umów prawa i obowiązki wojewódzkiego funduszu stają się prawami i obowiązkami zarządu województwa; oznacza to kontynuację realizacji zawartych już umów, a tym samym - na warunkach określonych w umowach - zapewnienie odpowiedniego finansowania dla określonych przedsięwzięć.</p>
<p xml:id="div-9">Powyższe rozwiązania, a także odpowiedzialna polityka samorządów wojewódzkich mogą złagodzić skutki likwidacji WFOŚiGW dla finansowania ochrony środowiska na szczeblu regionalnym.</p>
<p xml:id="div-10">Jednocześnie chciałbym poinformować, że resortowi środowiska nie są znane inne, szczególne mechanizmy systemowe, opracowane przez Ministra Finansów, mające zapewnić zabezpieczenie finansowania zadań inwestycyjnych z zakresu ochrony środowiska.</p>
<p xml:id="div-11">Pragnę również zaznaczyć, że w toku prac nad projektami ustaw o finansach publicznych oraz Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych Minister Środowiska wskazywał na zalety obecnego systemu finansowania ochrony środowiska i gospodarki wodnej i istnienia funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, w tym WFOŚiGW, w szczególności w kontekście możliwości realizacji celów Polityki Ekologicznej Państwa, wykonania zobowiązań Polski wynikających z traktatu akcesyjnego, a także sprawnej absorpcji funduszy Unii Europejskiej. Rada Ministrów zadecydowała jednak o przyjęciu propozycji Ministra Finansów.</p>
<p xml:id="div-12">Wobec przedłożenia przez Radę Ministrów projektów obu ww. ustaw Sejmowi dalsze decyzje odnośnie do kształtu systemu finansowania ochrony środowiska należą do ustawodawcy.</p>
<p xml:id="div-13">Uprzejmie proszę o przyjęcie powyższych wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-15">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-16">Agnieszka Bolesta</p>
<p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 27 sierpnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>