text_structure.xml 14.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 31 lipca 2007 roku (sygn. SPS-024-3115/07), przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP Pana Stanisława Papieża z dnia 2 lipca 2007 roku w sprawie nieprawidłowości w pracach Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie podczas postępowania kontrolnego dotyczącego działania Burmistrza Miasta i Gminy Niepołomice, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Na wstępie pragnę podkreślić, że troską Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji pozostaje, aby organy administracji publicznej (w szczególności podległe jego nadzorowi) działały w sposób zgodny z prawem i niebudzący zastrzeżeń. Dlatego też każdy sygnał, jaki wpływa do tutejszego resortu, wskazujący na ewentualne nieprawidłowości jest dokładnie analizowany i weryfikowany (co stanowi najczęściej podstawę podjęcia działań celem wyjaśnienia podnoszonych w nim kwestii). Taki też tryb procedowania odnosi się do sygnałów dotyczących działalności regionalnych izb obrachunkowych, jak np. wystąpienia dotyczące działań Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie w odniesieniu do Gminy Niepołomice. Całość podnoszonych w wystąpieniach poselskich zarzutów każdorazowo została dokładnie przeanalizowana, zarówno w kontekście obowiązujących przepisów prawa, jak i złożonych wyjaśnień Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie. Zebrane dotychczas informacje nie potwierdzają tych zarzutów.</p>
        <p xml:id="div-3">Pragnę poinformować, że w odniesieniu do ostatnio formułowanych zastrzeżeń zostało wystosowane pismo do Prezesa Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, z prośbą o ustosunkowanie się do sprawy. W udzielonej odpowiedzi Prezes RIO potwierdził, że to właśnie inspektorzy kontroli w toku czynności kontrolnych w Mieście i Gminie Niepołomice, na podstawie przedłożonej dokumentacji, stwierdzili jako niezgodne z prawem ustalenie i pobieranie przez Miasto i Gminę Niepołomice opłat za włączenie do sieci kanalizacyjnej i wodociągowej.</p>
        <p xml:id="div-4">Ponadto za w pełni nieuzasadnione uznano sformułowanie, że: ˝uchwałę Nr XVI/406/2004 zaskarżyła nie Izba˝, bowiem kwestionowanie legalności ww. uchwały w sprawie uchwalenia zmiany Regulaminu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków na terenie Miasta i Gminy Niepołomice należy do właściwości Wojewody Małopolskiego. W świetle obowiązujących przepisów prawa Izba nie dysponuje środkami prawnymi umożliwiającymi kwestionowanie legalności uchwał, których unieważnienie zostało zastrzeżone do właściwości Wojewody Małopolskiego.</p>
        <p xml:id="div-5">Odnosząc się do zarzutu Pana Posła, że wskazane w piśmie wyroki nie zostały przekazane do Wojewody przez Regionalną Izbę Obrachunkową, tylko przez Pana Posła, wyjaśniono, że Izba nie mogła przekazać wyroków, ponieważ ich nie posiadała ze względu na fakt, iż nie była stroną w postępowaniu sądowym.</p>
        <p xml:id="div-6">Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie za niezrozumiały uznała zarzut, zgodnie z którym w wyniku postępowania w ramach kontroli doraźnej 26 maja - 3 sierpnia, wszczętego na wniosek Pana Posła, inspektorzy Izby ujawnili jedynie fakt ustalenia i pobierania opłat. Wyjaśniono, że Izba, reagując na apel Pana Posła o przyspieszenie terminu najbliższej kontroli Miasta i Gminy Niepołomice, faktycznie podjęła w 2004 roku kontrolę doraźną tej jednostki samorządu terytorialnego, ponieważ kompleksowa kontrola gospodarki finansowej Miasta i Gminy Niepołomice zaplanowana była na 2005 rok, zgodnie z ustawowym obowiązkiem przeprowadzania kompleksowych kontroli gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego co najmniej raz na cztery lata. Należy zaznaczyć, że inspektorzy kontroli w czasie prowadzonych działań kontrolnych uwzględniają wszystkie posiadane przez Izbę informacje wskazujące na występowanie ewentualnych nieprawidłowości w funkcjonowaniu kontrolowanej jednostki, w tym również informacje wynikające ze skarg i wniosków składanych do Izby przez osoby fizyczne. Stanowią one dodatkowe i bardzo cenne źródło informacji wskazujące te obszary działania jednostek samorządu terytorialnego, które zagrożone są najczęściej występowaniem nieprawidłowości. Zatem sformułowanie, że inspektorzy ujawnili jedynie fakt ustalenia i pobierania opłat, nie jest w pełni słuszne. Pragnę zwrócić uwagę, iż w toku podjętych działań dokonano weryfikacji pozyskanych informacji o nieprawidłowościach ze stanem faktycznym i dokumentacją w jednostce, jak również dokonywana jest ocena legalności podejmowanych działań - w ten sposób realizowany jest ustawowy obowiązek wykonywania kontroli, na podstawie kryterium zgodności z prawem i zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.</p>
        <p xml:id="div-7">W odniesieniu do stwierdzeń Pana Posła o ˝niekonsekwencji w piśmie Ministerstwa˝ na uwagę zasługuje fakt, że zawarte w udzielanych odpowiedziach stwierdzenia: ˝inspektorzy Izby ujawnili fakt ustalenia i pobierania opłat˝ oraz ˝Kolegium Izby w ramach czynności nadzorczych nie ma możliwości sprawdzenia pobierania opłat˝ nie tylko nie wyrażają sprzeczności, ale wskazują na prawidłowość działania Izby. Organ Izby, jakim jest Kolegium, wykonuje działalność nadzorczą, natomiast inspektorzy wypełniają zadania kontrolne. Nadzór obejmuje, w szczególności, stwierdzenie legalności planowania dochodów, natomiast kontrola weryfikuje legalność wykonania planu. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107 poz. 726 ze zm.) legalne jest zaplanowanie dochodów w szczególności w paragrafach: 069 Wpływy z różnych opłat, 096 Otrzymane spadki, zapisy i darowizny w postaci pieniężnej, 097 Wpływy z różnych dochodów. Stąd Kolegium nie kwestionowało zapisów w uchwałach budżetowych, natomiast inspektorzy Izby ujawnili fakt ustalenia i pobierania opłat.</p>
        <p xml:id="div-8">W przedstawionych wyjaśnieniach Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie przypomniał o udzielanych już informacjach (m.in. w związku z wystąpieniem Pana Posła Bogusława Sobczaka) w przedmiocie kontroli ˝Zamek Królewski˝, rozliczenia wyjazdów służbowych osób zatrudnionych w Urzędzie Gminy Niepołomice, czy też inwestycji o nazwie ˝Kryta Kopalnia˝. Dotychczasowe wyjaśnienia zostały podtrzymane.</p>
        <p xml:id="div-9">W odniesieniu do zarzutu Pana Posła zawierającego stwierdzenie, że wszelkie działania Izby były spowodowane przez osoby trzecie, w tym posłów, a organy ścigania zwracały się do RIO po uprzednim powiadomieniu przez osoby trzecie, a zwłaszcza że ˝nigdy natomiast Izba nie była organem zawiadamiającym˝, Prezes Izby wyjaśnił, że Izba współpracuje stale z organami ścigania podczas wszystkich prowadzonych działań kontrolnych we wszystkich jednostkach samorządu terytorialnego. Izba reaguje na wnioski organów ścigania wnoszące o poszerzenie zakresu prowadzonych już działań kontrolnych, o wskazane zagadnienia, do wykorzystania w prowadzonym śledztwie lub postępowaniach przygotowawczych. Zatem fakt, że organy ścigania same zwracały się do RIO o przekazanie wyników kontroli, świadczy o dobrej współpracy i wysokiej jakości merytorycznej kontroli przeprowadzonych przez RIO. Regionalna Izba Obrachunkowa, ujawniając w wyniku przeprowadzonych działań kontrolnych w Mieście i Gminie Niepołomice czyny, które w jej ocenie kwalifikowały się jako naruszenie dyscypliny finansów publicznych, niezwłocznie kierowała stosowne zawiadomienia do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych właściwego w sprawach rozpoznawanych przez Regionalną Komisję Orzekającą w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.</p>
        <p xml:id="div-10">Jednocześnie uprzejmie informuję, że w przedmiocie sytuacji finansowej w Gminie Niepołomice Prezes RIO poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie otrzymywała z jednostki samorządu terytorialnego sprawozdania budżetowe Rb-NDS o nadwyżce/deficycie oraz Rb-Z o stanie zobowiązań wg tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń, zgodnie z którymi ustawowe wskaźniki zadłużenia nie zostały przekroczone. Przeprowadzona w 2005 roku przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Krakowie kontrola problemowa koordynowana w zakresie zadłużenia Miasta i Gminy Niepołomice ujawniła fakt niewykazania w sprawozdaniach budżetowych Rb-Z zobowiązań wymagalnych w jednostkach oświatowych, które na dzień 31 grudnia 2004 roku osiągnęły kwotę 1.262.213,89 zł. Konsekwencją ujawnienia, w wyniku kontroli inspektorów Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, powyższych nieprawidłowości było przekroczenie w 2004 roku przez Miasto i Gminę Niepołomice ustawowego limitu kwoty długu określonego w art. 114 ówcześnie obowiązującej ustawy z dnia 26 listopada 1998 roku o finansach publicznych. Powyższa nieprawidłowość dotycząca przekroczenia limitu kwoty długu została zawarta we wnioskach pokontrolnych skierowanych do Burmistrza Miasta i Gminy Niepołomice. W odpowiedzi z dnia 20 stycznia 2006 roku na wystosowane przez Regionalna Izbę Obrachunkową w Krakowie wnioski pokontrolne Burmistrz Miasta i Gminy Niepołomice stwierdził cyt.: ˝Zostały podjęte działania zapewniające nieprzekraczanie ustawowego limitu kwoty długu jednostki samorządu terytorialnego określonego art. 114 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych˝.</p>
        <p xml:id="div-11">Ponadto informuję, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie, działając na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 października 1992 roku o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.), przeprowadziła w 2006 roku kontrolę sprawdzającą w Mieście i Gminie Niepołomice w zakresie między innymi wykonania wniosków po wyżej wymienionej kontroli problemowej. Inspektorzy kontroli zweryfikowali przestrzeganie przez Miasto i Gminę Niepołomice wniosku pokontrolnego zobowiązującego kontrolowaną jednostkę do przestrzegania ustawowych limitów kwoty długu. Ustalenia kontroli sprawdzającej potwierdziły, że Miasto i Gmina Niepołomice zastosowało się do wniosku pokontrolnego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie - w 2005 roku nie zostały przekroczone ustawowe limity kwoty długu.</p>
        <p xml:id="div-12">Z obecnych informacji wynika, że w ramach postępowania nadzorczego nad uchwałami Rady Miejskiej w Niepołomicach, a także zarządzeniami Burmistrza Miasta i Gminy Niepołomice Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie w przedmiotowym okresie w dwóch przypadkach wskazało naruszenie prawa:</p>
        <p xml:id="div-13">- uchwałą Nr KI-261/07 z dnia 25 lipca 2007 roku wskazano naruszenie prawa w Uchwale Nr XIII/113/07 Rady Miejskiej w Niepołomicach z dnia 5 lipca 2007 roku w sprawie zmiany Uchwały Budżetowej Gminy Niepołomice na rok 2007,</p>
        <p xml:id="div-14">- uchwałą Nr KI-285/07 z dnia 8 sierpnia 2007 roku wskazano naruszenie prawa w Zarządzeniu Nr 398/07 Burmistrza Miasta i Gminy Niepołomice z dnia 6 lipca 2007 roku w sprawie układu wykonawczego do ww. Uchwały Rady Miejskiej w Niepołomicach.</p>
        <p xml:id="div-15">Wskazane naruszenie prawa dotyczyło ujęcia w budżecie i układzie wykonawczym dochodów z tytułu opłaty administracyjnej za czynności urzędowe w sytuacji, gdy od dnia 1 stycznia 2007 roku brak jest podstawy prawnej do pobierania tej opłaty.</p>
        <p xml:id="div-16">Natomiast w kwestii działań kontrolnych Prezes RIO przypomniał informacje o czynnościach kontrolnych w ramach kontroli sprawdzającej Miasta i Gminy Niepołomice w zakresie wykonania wniosków pokontrolnych po kompleksowej kontroli gospodarki finansowej oraz kontroli problemowej koordynowanej dotyczącej zadłużenia jednostki samorządu terytorialnego. W wyniku kontroli sprawdzającej skierowane zostało zawiadomienie do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych właściwego w sprawach rozpoznawanych przez Regionalną Komisję Orzekającą w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych dotyczące 5 osób.</p>
        <p xml:id="div-17">Należy zaznaczyć, że przedstawiając dane informacje, Prezes RIO zapewnił, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie działa rzetelnie w granicach obowiązującego prawa.</p>
        <p xml:id="div-18">W uzasadnieniu powyższego Prezes RIO poinformował, że w latach 2004-2007 Izba przeprowadziła wszystkie określone przepisami prawa kontrole, tzn. kompleksową, problemową, doraźną i sprawdzającą. W wyniku wszystkich kontroli podjęte zostały również wyczerpujące procedury pokontrolne. O szczególnej wnikliwości kontroli przeprowadzonych w Mieście i Gminie Niepołomice świadczyć może obszerność dokumentacji pokontrolnej i duża liczba stwierdzonych w niej nieprawidłowości, co skutkowało skierowaniem zawiadomienia do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych właściwego w sprawach rozpoznawanych przez Regionalną Komisję Orzekającą w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych obejmującego w przypadku kontroli kompleksowej - 22 osoby, w wyniku kontroli sprawdzającej - 5 osób. W przypadku Miasta i Gminy Niepołomice działania kontrolne podejmowane są w sposób szczególnie konsekwentny. Świadczy o tym fakt podjęcia kontroli sprawdzającej w zakresie wykonania wniosków pokontrolnych po kompleksowej kontroli gospodarki finansowej oraz kontroli problemowej koordynowanej dotyczącej zadłużenia jednostki samorządu terytorialnego, której celem było zweryfikowanie wymaganej ustawowo pisemnej informacji złożonej przez Burmistrza Miasta i Gminy Niepołomice o sposobie realizacji wniosków pokontrolnych i wykorzystaniu ustaleń kontroli.</p>
        <p xml:id="div-19">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-20">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-21">Jarosław Zieliński</p>
        <p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 30 sierpnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>