text_structure.xml 5.72 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z zapytaniem pana posła Wojciecha Wierzejskiego (pismo nr SPS-024-3111/07 z dnia 31 lipca 2007 r.) w sprawie kreowania obrazu Polski na arenie międzynarodowej przez Adama Michnika i środowisko ˝Gazety Wyborczej˝ uprzejmie informuję, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz podległe mu placówki RP za granicą prowadzą na szeroką skalę działania w celu umacniania i promowania obiektywnego wizerunku naszego kraju.</p>
        <p xml:id="div-2">We współczesnym świecie ambitna polityka zagraniczna i zdecydowany program przemian wewnętrznych wielokrotnie wywołują krytykę części mediów zagranicznych wobec realizującego taką strategię rządu. Czasami jest ona wzmacniana przenoszeniem na forum międzynarodowe debaty medialnej wokół krajowych sporów i dyskusji. Zadaniem dyplomacji jest w takich sytuacjach właściwe reprezentowanie stanowiska władz państwowych, promowanie obiektywnej wiedzy na jego temat, a także skuteczne przeciwstawianie się skrajnie tendencyjnym, negatywnym publikacjom. Dotyczy to zwłaszcza publikacji zawierających skrajnie nieobiektywne oceny naszego państwa i społeczeństwa, a także polskiej historii i kultury. Realizacji tego typu działań służy szeroki zestaw instrumentów znajdujących się w dyspozycji dyplomacji. Szczególną rolę w tym zakresie odgrywają służby prasowo-informacyjne na placówkach zagranicznych i w centrali MSZ, w tym powołany w 2006 r. pełnomocnik ministra spraw zagranicznych do spraw ochrony i promocji Polski w świecie.</p>
        <p xml:id="div-3">Działania MSZ przyjmują różne formy począwszy od interwencji i polemik ws. negatywnych publikacji godzących w dobre imię naszego kraju, po liczne akcje promocyjne z udziałem środowisk i organizacji w krajach urzędowania. W działaniach tych ministerstwo niejednokrotnie wspomagane jest przez organizacje polonijne. Ich wsparcie ma zasadnicze znaczenie dla zwalczania kłamliwych stereotypów o Polsce i Polakach.</p>
        <p xml:id="div-4">W gestii polskich placówek za granicą znajduje się bieżąca analiza publikacji prasowych oraz audycji radiowych i telewizyjnych mediów kraju urzędowania, ze szczególnym uwzględnieniem informacji, które mogą mieć negatywny wpływ na wizerunek Polski. W przypadkach pojawienia się takich publikacji placówki zobowiązane są do podejmowania natychmiastowych interwencji, adekwatnie do wagi sprawy. Interwencje podejmowane są bez względu na to, czy autorami skrajnie nieprawdziwych wypowiedzi są publicyści zagraniczni czy polscy, korzystający z zagranicznych środków przekazu. Działania placówki w takich przypadkach polegają niejednokrotnie na inspirowaniu w mediach kraju urzędowania materiałów obiektywnych, życzliwych Polsce.</p>
        <p xml:id="div-5">Przykładem skutecznych działań o długofalowym zakresie jest prowadzona od kilku lat przez MSZ akcja pod hasłem ˝Przeciw polskim obozom˝, mająca na celu uświadomienie przedstawicielom mediów oraz opinii społecznej za granicą, iż użycie przymiotnika ˝polski˝ dla opisu niemieckich obozów koncentracyjnych i eksterminacyjnych na terenie okupowanej Polski jest fałszem historycznym i może prowadzić do utrwalenia błędnego i krzywdzącego nasz kraj stereotypu. Dzięki wzmożonym działaniom polskiej dyplomacji akcja ta zaowocowała licznymi sprostowaniami oraz większą starannością mediów zagranicznych w publikowaniu informacji o historii Polski. Efektem jest znaczący spadek w ostatnich latach liczby publikacji zawierających nieprawdziwe i krzywdzące dla Polski określenia.</p>
        <p xml:id="div-6">Ministerstwo Spraw Zagranicznych podejmuje także szereg mniej spektakularnych, lecz równie istotnych działań, np. w postaci publikacji wydawnictw przedstawiających prawdziwy obraz polskiej historii i współczesności. Tematyka historii Polski w okresie II wojny światowej jest włączana w programy organizowanych i finansowanych przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych wizyt studyjnych dziennikarzy zagranicznych do Polski.</p>
        <p xml:id="div-7">Wizyty studyjne dziennikarzy wpływowych mediów zagranicznych są jednym z najważniejszych instrumentów kształtowania wizerunku Polski, do jakich odwołuje się MSZ. Inną istotną grupą, do której ministerstwo adresuje działania związane z promocją wizerunku, są korespondenci mediów zagranicznych akredytowani na stałe w Polsce. Istotą tych działań jest przekazanie wyczerpującej, rzetelnej i obiektywnej informacji o naszym kraju z wiarygodnych źródeł, jakimi niewątpliwie są instytucje administracji publicznej. W tym celu MSZ pośredniczy w nawiązaniu kontaktu między dziennikarzami z zagranicy a przedstawicielami urzędów w Polsce, organizując spotkania i aranżując wywiady.</p>
        <p xml:id="div-8">MSZ i placówki RP podejmują także nowe formy współpracy z międzynarodowym środowiskiem historyków i popularyzatorów historii, które również przynoszą powolną zmianę wizerunku dziejów Polski w sferze publicznej edukacji.</p>
        <p xml:id="div-9">Pragnę zapewnić, że działania podejmowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych na rzecz umacniania pozytywnego obrazu Polski w świecie przynoszą pożądane efekty i będą w przyszłości kontynuowane.</p>
        <p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-11">Minister</p>
        <p xml:id="div-12">Anna Fotyga</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 23 sierpnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>