text_structure.xml
4.62 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Grzegorza Kurczuka z dnia 25 czerwca 2007 roku (SPS-024-3107/07), dotyczące zamierzeń Krajowej Spółki Cukrowej S.A. z siedzibą w Toruniu wobec Oddziału ˝Cukrownia Lublin˝, pozwalam sobie przedstawić poniższe informacje.</p>
<p xml:id="div-2">Aktualnie sytuację na rynku cukru w krajach zjednoczonej Europy, w tym w Polsce, kształtuje przede wszystkim reforma rynku cukru zaakceptowana przez wszystkie kraje członkowskie.</p>
<p xml:id="div-3">Konsekwencją reformy rynku cukru w Unii Europejskiej jest zmniejszenie limitów produkcyjnych w krajach członkowskich UE, a więc również w Polsce (we wszystkich cukrowniach, w tym należących do Krajowej Spółki Cukrowej S.A.), co powoduje m.in. konieczność podejmowania decyzji w zakresie redukcji ilości cukrowni i koncentracji produkcji.</p>
<p xml:id="div-4">Krajowa Spółka Cukrowa S.A. (funkcjonująca od 26 sierpnia 2002 r.) od początku istnienia jest w fazie głębokich przeobrażeń. Sytuacja KSC S.A. już na starcie reformy rynku cukru była bardzo trudna, Spółka musi konkurować z zachodnimi koncernami o ustabilizowanej i silnej pozycji finansowej w Europie. Konieczność sprostania presji konkurencji rynkowej, co warunkuje utrzymanie się na rynku, wymagała i nadal wymaga podejmowania bardzo trudnych i niepopularnych decyzji w zakresie działań restrukturyzacyjnych.</p>
<p xml:id="div-5">Za jeden z podstawowych instrumentów restrukturyzacji przyjęto koncentrację podmiotową produkcji polegającą na ograniczeniu liczby jednostek przetwórczych (cukrowni) prowadzących przerób buraków cukrowych. Przyjęty kierunek postępowania wynikał z prostych rezerw technicznych, związanych z nadmiernymi mocami przerobowymi wszystkich posiadanych cukrowni wobec zadań produkcyjnych KSC S.A., wynikających z regulacji Wspólnoty Europejskiej dla rynku cukru.</p>
<p xml:id="div-6">Ostateczna struktura KSC S.A., a tym samym ilość czynnych cukrowni, zależy od kolejnych decyzji Unii Europejskiej ograniczających wielkość produkcji cukru białego, na co Krajowa Spółka Cukrowa S.A. nie ma wpływu. Aktualne uwarunkowania makro- i mikroekonomiczne uniemożliwiają określenie w sposób definitywny liczby jednostek kontynuujących produkcję cukru białego w strukturze KSC S.A.</p>
<p xml:id="div-7">Chciałbym zapewnić, że dokonując analizy działalności cukrowni w ramach KSC S.A., zarówno Minister Skarbu Państwa, jak i Zarząd KSC S.A. dostrzegają konieczność poprawy jakości cukru m.in. poprzez poprawę organizacji produkcji, jak też warunków przechowywania cukru we wszystkich Oddziałach/Cukrowniach koncernu. Cukrownie wiodące grupy lubelskiej (Werbkowice, Krasnystaw) zostały w ostatnich 3 latach znacznie doinwestowane i spełniają dziś oczekiwania najbardziej wymagających klientów.</p>
<p xml:id="div-8">Aktualnie KSC S.A. podjęła decyzję o skierowaniu inwestycji do innych regionów; m.in. podjęto decyzję o rozbudowie Oddziału ˝Cukrownia Kruszwica˝ i budowie silosu w tej cukrowni oraz przystąpiono do rozbudowy produktowni w Oddziale ˝Cukrownia Nakło˝. Warto podkreślić, że największe zadanie inwestycyjne w historii KSC S.A. realizowane jest w grupie lubelskiej w Oddziale ˝Cukrownia Krasnystaw˝.</p>
<p xml:id="div-9">Odpowiadając na pytanie dotyczące dalszych losów Oddziału ˝Cukrownia Lublin˝, uprzejmie informuję, że z wiedzy, jaką aktualnie dysponuje Minister Skarbu Państwa, wynika, że Zarząd KSC S.A. w najbliższym czasie nie planuje wygaszania produkcji cukru białego w tym Oddziale.</p>
<p xml:id="div-10">Przedstawiając powyższe, pozwalam sobie dodatkowo podkreślić, że za prowadzenie spraw Spółki, w tym m.in. za realizację programu restrukturyzacji, odpowiedzialny jest Zarząd KSC S.A. Do kompetencji Zarządu należy m.in. podejmowanie decyzji o wyborze metod i celowości podejmowanych działań zmierzających do realizacji założeń programów restrukturyzacji, natomiast w kompetencjach Rady Nadzorczej leży ich opiniowanie oraz kontrola i monitorowanie realizacji.</p>
<p xml:id="div-11">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-12">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Paweł Piotrowski</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 21 sierpnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>