text_structure.xml
4.93 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pana Posła Bartłomieja Szrajbera z dnia 28 czerwca 2007 r. (SPS-024-3095/07) w sprawie Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin S.A. niniejszym przedstawiam następującą informację.</p>
<p xml:id="div-2">Umowa prywatyzacyjna ZE PAK S.A. została podpisana 30 marca 1999 r. W wyniku jej podpisania Elektrim S.A. nabył od Skarbu Państwa 20% akcji ZE PAK S.A.</p>
<p xml:id="div-3">Realizując zobowiązania wynikające z przedmiotowej umowy, inwestor dokonał podwyższenia kapitału zakładowego ZE PAK S.A. (tzw. gwarantowanego podwyższenia kapitału) poprzez wniesienie do spółki kwoty stanowiącej równowartość w złotych 100 mln USD. Po podwyższeniu kapitału zakładowego ZE PAK S.A. struktura własnościowa spółki przedstawiała się następująco: 50% Skarb Państwa, 38,5% Elektrim S.A. i 11,5% pracownicy.</p>
<p xml:id="div-4">Zobowiązania inwestycyjne Elektrim S.A., poza wspomnianym wyżej podwyższeniem kapitału zakładowego, obejmują:</p>
<p xml:id="div-5">1) spowodowanie i zapewnienie nabycia przez spółkę maszyn, urządzeń, materiałów, innych instalacji, dokumentacji projektowej, licencji, know-how, wykonania prac demontażowych i rozbiórkowych oraz montażowych oraz innych usług, mających na celu dokonanie pełnej modernizacji i uruchomienia jednego lub dwóch bloków w Elektrowni Pątnów II o łącznej mocy nie mniejszej niż 460 MW brutto (gwarantowane inwestycje);</p>
<p xml:id="div-6">2) spowodowanie i zapewnienie nabycia przez spółkę maszyn, urządzeń, materiałów, innych instalacji, dokumentacji projektowej, licencji, know-how, wykonania prac demontażowych i rozbiórkowych oraz montażowych oraz innych usług jako inwestycji mających na celu dokonanie dalszego odtworzenia, modernizacji i utrzymania sprawności mocy o wartości stanowiącej różnicę między 2212 MW brutto a gwarantowanymi inwestycjami, o których mowa w pkt 1 powyżej (gwarantowane inwestycje rozwojowe)</p>
<p xml:id="div-7">W dniu 29 kwietnia 2005 r. pomiędzy Skarbem Państwa a Elektrim S.A. podpisano aneks nr 1 do umowy prywatyzacyjnej, a także porozumienie określające dodatkowe postanowienia oraz intencje stron, nieobjęte warunkami umowy prywatyzacyjnej.</p>
<p xml:id="div-8">W wyniku podpisania wspomnianego wyżej aneksu termin oddania inwestycji Pątnów II (opisany w pkt 1 powyżej) przesunięty został z 72 miesięcy do 105 miesięcy od dnia zawarcia umowy prywatyzacyjnej, tj.: do 31 grudnia 2007 r. Przesunięty został również termin realizacji gwarantowanych inwestycji rozwojowych, opisanych w pkt 2 powyżej, ze 120 miesięcy do 153 miesięcy od dnia zawarcia umowy prywatyzacyjnej, tj.: do dnia 31 grudnia 2011 r.</p>
<p xml:id="div-9">Należy zauważyć, iż to na Elektrim S.A., jako stronie umowy prywatyzacyjnej, spoczywają wszystkie zobowiązania wynikające z tej umowy. Departament Monitorowania Zobowiązań Prywatyzacyjnych MSP przy współudziale Delegatury Ministra Skarbu Państwa w Poznaniu bada wykonanie przez Elektrim S.A. wszystkich zobowiązań wynikających z umowy prywatyzacyjnej, w tym także zobowiązań inwestycyjnych.</p>
<p xml:id="div-10">Obecna struktura akcjonariatu przedstawia się następująco:</p>
<p xml:id="div-11">Od kilku miesięcy prowadzone są rozmowy z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Skarbu Państwa i Elektrim S.A., których przedmiotem jest ustalenie warunków odstąpienia inwestora od umowy sprzedaży akcji ZE PAK S.A. z dnia 30 marca 1999 r. W toku prowadzonych rozmów ustalono, że strony umowy prywatyzacyjnej będą podejmowały działania umożliwiające wprowadzenie do spółki ZE PAK S.A. nowego inwestora. Pomimo tych uzgodnień, w międzyczasie do Ministerstwa Skarbu Państwa zostało przekazane przez pełnomocnika Elektrim S.A. pismo stanowiące wezwanie do zapłaty odszkodowania z tytułu niewykonania zobowiązań wynikających z umowy prywatyzacyjnej. Niestety w treści wezwania nie można doszukać się podstawy faktycznej żądania, obliczenia wysokości kwoty żądania, uzasadniających wezwanie do zapłaty, jak również brak jest zarzutów natury faktycznej i prawnej, które byłyby ewentualną podstawą i jednocześnie wypełniały treść ewentualnego pozwu. Odpowiadając na przedmiotowe wystąpienie, minister skarbu państwa wyraził zdziwienie oraz niezrozumienie dla podejmowanych przez Elektrim S.A. działań.</p>
<p xml:id="div-12">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-13">Minister</p>
<p xml:id="div-14">Wojciech Jasiński</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 29 października 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>