text_structure.xml
7.47 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo nr SPS-024-3089/07 z dnia 25 lipca 2007 r. dotyczące interpelacji posłów Tadeusza Iwińskiego i Jerzego Wenderlicha w sprawie potrzeby powołania polsko-malezyjskiej izby gospodarczej uprzejmie informuję:</p>
<p xml:id="div-2">Malezja pozostaje jednym z priorytetowych partnerów gospodarczych Polski w regionie Azji Południowo-Wschodniej. Jest także jednym z naszych najważniejszych partnerów w zakresie współpracy przemysłu obronnego. Ostatnie lata były okresem bardzo dynamicznego rozwoju wymiany towarowej pomiędzy Polską a Malezją. W okresie 2001-2006 wartość wymiany handlowej między obydwoma krajami wzrosła o ok. 225%. W 2006 r. osiągnęła ona poziom 657 mln USD, niestety, bezpośredni polski eksport do Malezji wyniósł tylko 96,5 mln USD, a import z Malezji do naszego kraju - 560,5 mln USD.</p>
<p xml:id="div-3">W okresie ostatnich kilku lat następuje coraz to większa dywersyfikacja dwustronnej wymiany towarowej, wynikająca z coraz bogatszej oferty eksportowej obu krajów. Nadal w zakresie eksportu obserwowana jest - niestety - stosunkowo mała aktywność polskich podmiotów gospodarczych. Dotyczy to zarówno dużych, znanych firm, jak i małych oraz średnich przedsiębiorstw. Spowodowane jest to m.in. zwiększonym zainteresowaniem polskich eksporterów współpracą gospodarczą i handlową z krajami członkowskimi Unii Europejskiej, WNP oraz dynamicznym rozwojem rynku polskiego, co odbija się wyraźnie zmniejszonym zainteresowaniem odległymi rynkami, do których zalicza się także Malezję. Około 2/3 obrotów handlowych z Malezją realizowanych jest przez zagranicznych pośredników, duże firmy zagraniczne lub w ramach obrotu wewnątrzkorporacyjnego, np. Siemens, Philips, IKEA, ABB, Nestle, GE, Pernod Ricard, D˝Italia, Lipton itd.</p>
<p xml:id="div-4">Malezja jest najbardziej rozwiniętym krajem w Azji Południowo-Wschodniej, zainteresowanym dalszym rozwojem swojego przemysłu i eksportu. Polscy eksporterzy napotykają na rynku malezyjskim ostrą konkurencję firm z państw Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej ASEAN (wchodzących w skład strefy wolnego handlu AFTA), Chin, Korei Południowej, Australii oraz Japonii, których sukcesy w wymianie towarowej z Malezją wspierane są inwestycjami. Wysoka, niekonkurencyjna cena większości polskich towarów spowodowana jest głównie kosztami wytwarzania, wyższymi niż koszty produkcji w regionie, wysokimi kosztami pośrednictwa, transportu, obsługi bankowej i ubezpieczeń. Polska oferta eksportowa jest dobrze oceniania w Malezji, jest atrakcyjna, ale w związku z przyczynami podanymi powyżej oraz uwarunkowaniami rynku lokalnego wzrost polskiego eksportu uzależniony będzie od wielu czynników. Do takich należy m.in. posiadanie lokalnego partnera lub agenta (zarówno malezyjskiego, jak i regionalnego), co powoduje zmniejszenie realnych kosztów logistyki (gwarancje i finansowanie przez banki lokalne, koszty magazynowe części zamiennych, koszty marketingu i promocji). Miejscowy partner to także lepsze rozpoznanie rynku i możliwość podejmowania właściwych decyzji biznesowych, wynikających ze specyfiki rynku. Jest to szczególnie istotne w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw (MSP), dla których koszty promocji i marketingu produktu na tak odległym rynku oraz koszty obsługi transakcji (transport, koszty bankowe i kredytu) stanowią poważną zaporę zniechęcającą do podejmowania działalności eksportowej na rynku malezyjskim. Ponadto, w większości przetargów ogłaszanych przez agencje rządowe posiadanie partnera lokalnego jest niezbędnym warunkiem uczestnictwa.</p>
<p xml:id="div-5">Posiadanie partnera to także pierwszy krok do uruchomienia na terenie Malezji własnego przedstawicielstwa, co w dużym stopniu powoduje dalszy rozwój współpracy z tym rynkiem.</p>
<p xml:id="div-6">W tym aspekcie należy docenić ewentualne powstanie stosownej izby gospodarczej wspierającej eksport i promującej w Malezji towary pochodzące z Polski. Istnienie izby wzmogłoby zapewne działania promocyjne na rzecz budowania wizerunku Polski jako solidnego partnera gospodarczego, jako dobrego miejsca lokowania inwestycji zagranicznych oraz pozwoliłoby na promocję nowych specjalności i wyrobów, tak aby Polska nie kojarzyła się wyłącznie z przemysłem ciężkim, zbrojeniowym.</p>
<p xml:id="div-7">Zgodnie z założeniami rozwoju gospodarczego Malezji na najbliższe lata, ujętym w 9. Planie Rozwoju Narodowego na lata 2006-2010, priorytetem będą branże związane z nowymi technologiami: biotechnologie, optoelektronika, nanotechnologia, fotonika, mikroelektronika, dalszy rozwój przemysłu farmaceutycznego, ochrona środowiska (zarządzanie zasobami wodnymi i ściekami) i edukacja.</p>
<p xml:id="div-8">Polskie firmy działające w ww. sektorach powinny rozważyć możliwość nawiązania współpracy z rynkiem malezyjskim. Oprócz tego także w takich dziedzinach, jak: przemysł chemiczny, przemysł meblarski i wyposażenia wnętrz, turystyka, żywność, przemysł maszynowy, IT, energetyka przemysłowa, ochrona środowiska. Biorąc pod uwagę malezyjski Planu Rozwoju Narodowego oraz polską ofertę eksportową, największe szanse widzimy w sektorze biotechnologii. Inwestorzy zagraniczni podejmujący współpracę z Malezją w tych dziedzinach mogą liczyć na wsparcie rządu malezyjskiego i znaczne ulgi inwestycyjne.</p>
<p xml:id="div-9">W Malezji nie ma formalnie barier, które uniemożliwiałyby wymianę towarową z Polską. Są pewne wymogi rynku lokalnego, jak: posiadanie certyfikatu muzułmańskiego ˝Halal˝ na import żywności, homologacji na pewne wyroby przemysłowe, czy konieczność posiadania partnera lokalnego przy uczestnictwie w przetargach rządowych. Głównymi barierami ograniczającymi polski eksport do Malezji są: brak gotowości ze strony firm polskich do finansowego zaangażowania się w Malezji oraz brak długofalowej koncepcji działalności promocyjnej przedsiębiorstwa. Daje się również zauważyć po stronie firm polskich małe doświadczenie we współpracy z rynkiem azjatyckim. Jakość polskich wyrobów, które mogą być oferowane na rynek malezyjski, nie odbiega od jakości produktów renomowanych producentów zagranicznych, zachowując tym samym wysoki poziom konkurencyjności oferty eksportowej. Przy odpowiedniej akcji promocyjnej i lepszym rozpoznaniu specyfiki rynku przez polskie firmy, polskie produkty mają dużą szansę sprzedaży na tamtejszym rynku.</p>
<p xml:id="div-10">Biorąc powyższe pod uwagę, pragnę poinformować, że Ministerstwo Gospodarki docenia zainteresowanie w zakresie utworzenia polsko-malezyjskiej dwustronnej izby gospodarczej. MG będzie wspierać założenie i ewentualną późniejszą działalność izby poprzez m.in. udzielanie informacji niezbędnych do wykonywania jej zadań statutowych w myśl ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz. U. z dnia 8 czerwca 1989 r., z późn. zm.).</p>
<p xml:id="div-11">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-12">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-13">Piotr Naimski</p>
<p xml:id="div-14">Warszawa, dnia 9 sierpnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>