text_structure.xml 7.46 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pani Poseł Elżbiety Pierzchały, Pani Poseł Danuty Pietraszewskiej i Pani Poseł Ewy Więckowskiej z dnia 25 czerwca 2007 r., przekazane przy piśmie Pana Wojciecha Olejniczaka, Wicemarszałka Sejmu, z dnia 25 lipca 2007 r., znak: SPS-024-3081/07, w sprawie Kliniki Chirurgii i Naczyń, funkcjonującej w strukturze Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego Nr 7 Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach, uprzejmie proszę o przyjęcie następujących informacji.</p>
        <p xml:id="div-2">Warunki udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zostały określone w przepisach ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135, ze zm.), aktach wykonawczych do ww. ustawy oraz zarządzeniach prezesa NFZ dotyczących postępowań w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w poszczególnych rodzajach i zakresach.</p>
        <p xml:id="div-3">Zgodnie z art. 132 ust. 1 ww. ustawy podstawą udzielania świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych przez fundusz jest umowa o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej zawarta pomiędzy świadczeniodawcą a dyrektorem oddziału wojewódzkiego funduszu. Przy czym, z uwagi na fakt, iż środki finansowe przeznaczone na pokrycie kosztów świadczeń opieki zdrowotnej są ściśle określone, w każdej umowie o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej określa się maksymalną kwotę zobowiązania płatnika wobec świadczeniodawcy (art. 136 ww. ustawy), a suma wszystkich kwot zobowiązań wobec realizatorów danego rodzaju świadczeń, zgodnie z przepisem art. 132 ust. 5 ww. ustawy, nie może przekroczyć wysokości środków finansowych przeznaczonych na ten cel w planie finansowym funduszu. Niemniej podczas obowiązywania umowy, zgodnie z brzmieniem przepisu § 42 rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 6 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 197, poz. 1643), każda ze stron umowy może w uzasadnionych przypadkach wnioskować na piśmie o zmianę warunków umowy. Na wniosek świadczeniodawcy kwota zobowiązania ustalona dla jednego lub kilku zakresów świadczeń objętych umową może ulec zwiększeniu przy jednoczesnym zmniejszeniu kwoty zobowiązania dla pozostałych zakresów świadczeń.</p>
        <p xml:id="div-4">Odnosząc powyższe do zasygnalizowanej w zapytaniu Pań Posłanek potrzeby zwiększenia wartości umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: leczenie szpitalne, w zakresie chirurgii naczyniowej, zawartej pomiędzy Samodzielnym Publicznym Szpitalem Klinicznym Nr 7 Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach a Śląskim Oddziałem Wojewódzkim NFZ, która zgodnie z informacjami przedstawionymi w przedmiotowym zapytaniu jest w ostatnich latach systematycznie zaniżana, uprzejmie informuję, że minister zdrowia w ramach nadzoru sprawowanego nad działalnością funduszu wystąpił do Śląskiego OW NFZ celem uzyskania stanowiska w tej sprawie.</p>
        <p xml:id="div-5">Z wyjaśnień złożonych przez Śląski OW NFZ wynika, że pierwotna wartość umowy zawartej z ww. świadczeniodawcą w zakresie chirurgii naczyniowej w latach 2005, 2006 i 2007 wynosiła odpowiednio: 7 346 300 zł, 7 346 290 zł i 7 438 690 zł. W wyniku renegocjacji przeprowadzonych z Samodzielnym Publicznym Szpitalem Klinicznym Nr 7 Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach przez Śląski OW NFZ wartość umowy w rodzaju: leczenie szpitalne, w zakresie chirurgii naczyniowej, w 2005 r. została zwiększona do 7 915 740 zł, w 2006 r. wyniosła 7 658 580 zł, a obecnie, po renegocjacjach przeprowadzonych w dniu 14 czerwca br., wynosi 7 938 690 zł. W przypadku wzrostu środków finansowych w rodzaju: leczenie szpitalne, Śląski OW NFZ nie wykluczył podjęcia kolejnych działań na rzecz zwiększenia wartości ww. umowy.</p>
        <p xml:id="div-6">Jednocześnie uprzejmie informuję, że zgodnie z otrzymanymi wyjaśnieniami w dniu 2 sierpnia br. do Śląskiego OW NFZ wpłynął wniosek dyrektora SP Szpitala Klinicznego Nr 7 Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach o dokonanie zmiany umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju: leczenie szpitalne, polegającej na zwiększeniu kwoty zobowiązania ustalonej dla kilku zakresów świadczeń, w tym dla zakresu chirurgii naczyniowej, przy jednoczesnym zmniejszeniu kwoty zobowiązania funduszu wobec świadczeniodawcy w innych zakresach świadczeń. Przedmiotowy wniosek jest obecnie analizowany przez Śląski OW NFZ.</p>
        <p xml:id="div-7">Rozpatrując zgłoszony problem w kontekście dostępności świadczeniobiorców do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, należy podkreślić, iż zgodnie z art. 29 i 30 przywołanej na wstępie ustawy świadczeniobiorca ma prawo wyboru świadczeniodawcy udzielającego ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych i szpitala spośród świadczeniodawców posiadających umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, co umożliwia dokonanie wyboru świadczeniodawcy, u którego czas oczekiwania na określone świadczenie opieki zdrowotnej jest najkrótszy. Informacje o prowadzonych przez świadczeniodawców listach oczekujących i średnim czasie oczekiwania na udzielenie poszczególnych świadczeń opieki zdrowotnej są publikowane na stronie internetowej oddziału wojewódzkiego funduszu właściwego ze względu na miejsce udzielenia świadczenia oraz aktualizowane co najmniej raz w miesiącu. Narodowy Fundusz Zdrowia jest zobowiązany do udzielania świadczeniobiorcom, na ich żądanie, informacji na temat list oczekujących i średnim czasie oczekiwania.</p>
        <p xml:id="div-8">W związku z powyższym w odpowiedzi na pytanie Pań Posłanek dotyczące dostępności świadczeniobiorców do planowanych zabiegów operacyjnych pragnę zaznaczyć, że obowiązujące przepisy prawa, określając zasady tworzenia kolejek oczekujących oraz przyznając świadczeniobiorcom swobodę wyboru lekarza specjalisty i szpitala, gwarantują sprawiedliwy, równy i przejrzysty dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej. Niemniej należy mieć na uwadze, iż możliwości korzystania z zasobów ochrony zdrowia warunkują określone środki finansowe przeznaczone na realizację świadczeń opieki zdrowotnej w planie finansowym funduszu, przy czym w ocenie Śląskiego OW NFZ poziom zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie chirurgii naczyniowej jest na terenie województwa śląskiego optymalny w stosunku do posiadanych na ten cel środków finansowych. Sytuacja ta dotyczy zarówno zabezpieczenia przedmiotowych świadczeń w ramach umowy zawartej z Samodzielnym Publicznym Szpitalem Klinicznym Nr 7 Śląskiej Akademii Medycznej w Katowicach, jak również świadczeń w zakresie chirurgii naczyniowej realizowanych przez innych świadczeniodawców działających na terenie województwa śląskiego na podstawie umowy z NFZ.</p>
        <p xml:id="div-9">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-10">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Bolesław Piecha</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 13 sierpnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>