text_structure.xml 6.37 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania Pana Posła Giovanniego Romana z dnia 28 czerwca 2007 r., przekazanego przy piśmie Pani Marszałek z dnia 25 lipca 2007 r., znak: SPS-024-3072/07, dotyczącego m.in. budowy obwodnicy Wałbrzycha, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Odnosząc się do poruszonej kwestii związanej z rozwojem dróg stanowiących dogodne połączenie Wałbrzycha z siecią dróg szybkiego ruchu uprzejmie informuję, że w związku faktem, iż potrzeby w zakresie budowy i modernizacji infrastruktury transportowej wielokrotnie przewyższają wielkość dostępnych środków, nie wszystkie planowane inwestycje drogowe mogą zostać ujęte jako zadania podstawowe w przygotowanym projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015. W tej sytuacji w pierwszej kolejności zostały przewidziane do realizacji najpilniejsze duże zadania objęte Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013, współfinansowanym ze środków UE. Niestety, ograniczone środki finansowe i stan przygotowań nie pozwoliły na objęcie tym programem wszystkich ważnych inwestycji. Równocześnie należy podkreślić, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w miarę udostępniania jej środków finansowych, podejmie działania zmierzające do wybudowania sieci dróg o najwyższym standardzie w możliwie najkrótszych terminach. Proces przygotowania inwestycji jest jednak pracochłonny, długotrwały i pochłaniający duże nakłady finansowe.</p>
        <p xml:id="div-3">Jednocześnie pragnę poinformować, że głównym kryterium przy tworzeniu projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015, był zrównoważony rozwój sieci drogowej na terenie całego kraju. Ponadto bazowano na prognozach natężenia ruchu w najbliższych latach. Jednocześnie należy podkreślić, iż wieloletnie zaniedbania w budowie dróg ekspresowych i autostrad oraz modernizacji istniejącej sieci dróg krajowych, przy ciągłych ograniczeniach finansowych oraz braku spójnego i pewnego systemu finansowania inwestycji wieloletnich powodują, że w chwili obecnej realizowane są najpilniejsze zadania, często o charakterze poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.</p>
        <p xml:id="div-4">Odnosząc się do kwestii związanej z przyznaniem Polsce i Ukrainie prawa organizowania Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012, uprzejmie informuję, że w resorcie opracowano program rozwoju połączeń drogowych między miastami Euro 2012 oraz połączeń transgranicznych. W projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015 zaproponowano jednocześnie przyspieszenie terminów realizacji zadań, które uznano za kluczowe pod kątem budowy sieci dróg w związku z organizacją Euro 2012. Do zadań tych należą odcinki dróg łączące miasta, w których mają odbyć się mecze ME 2012 oraz odcinki przygraniczne. Szacuje się, iż łączna wartość zadań związanych z Euro 2012 w zakresie infrastruktury transportu drogowego wynosi ok. 41 mld zł.</p>
        <p xml:id="div-5">Ponadto chciałbym poinformować, że Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015 planowany był przed wyborem Polski na organizatora Euro 2012. Jednakże pomimo to zawiera projekty kluczowe dla poprawy infrastruktury drogowej naszego kraju również ze względu na organizację Euro 2012. Należy również wskazać, że większość zadań priorytetowych z punktu widzenia organizacji Euro 2012 jest już w trakcie realizacji.</p>
        <p xml:id="div-6">Odnosząc się do kwestii związanej z budową obwodnicy Wałbrzycha, pragnę poinformować, że do chwili obecnej wariant przebiegu tej obwodnicy nie został określony. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opracowała materiały do wniosku o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia inwestycyjnego polegającego na budowie obwodnicy wałbrzyskiej, w których przedstawione zostały 3 warianty: wschodni, zachodni i tak zwany ˝wariant zerowy˝. Wybór najkorzystniejszego wariantu zostanie określony decyzją wojewody w uzgodnieniu z ministrem środowiska.</p>
        <p xml:id="div-7">Ponadto należy zaznaczyć, iż w wyniku konfliktu, jaki powstał podczas uzgodnienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miasta Szczawno Zdrój, GDDKiA dążyła do jak najmniejszego zajęcia terenu miasta Szczawna Zdrój pod zachodnią obwodnicę Wałbrzycha. Obecnie wypracowany został wariant zaakceptowany przez Urząd Miejski w Wałbrzychu i uzdrowiskową gminę Szczawno, który pozwolił zażegnać konflikt.</p>
        <p xml:id="div-8">W dniu 8 czerwca 2006 r. został złożony do wojewody wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, w której wojewoda w uzgodnieniu z Ministerstwem Środowiska określi najkorzystniejszy wariant przebiegu obwodnicy. Jednakże do chwili obecnej GDDKiA nie otrzymała przedmiotowej decyzji, która jest niezbędna do prowadzenia dalszych prac projektowych.</p>
        <p xml:id="div-9">Kolejnym etapem prac projektowych, będzie uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi oraz wykonanie projektu budowlanego. Przed uzyskaniem pozwolenia na budowę należy ponadto wykupić grunty pod przyszłą obwodnicę. Na terenach przewidzianych do wykupu konieczne będą wyburzenia budynków mieszkalnych oraz zapewnienie lokatorom mieszkań, co wpłynie na wydłużenie procesu przygotowania inwestycji.</p>
        <p xml:id="div-10">Reasumując chciałbym poinformować, że z uwagi na stopień zaawansowania prac przygotowawczych oraz brak niezbędnych decyzji administracyjnych, w chwili obecnej nie jest możliwe określenie terminu rozpoczęcia budowy obwodnicy Wałbrzycha.</p>
        <p xml:id="div-11">Przekazując powyższą odpowiedź, wyrażam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia spełnią oczekiwania Pana Posła Giovanniego Romana oraz wyeliminują zaistniałe wątpliwości.</p>
        <p xml:id="div-12">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-13">Minister</p>
        <p xml:id="div-14">Jerzy Polaczek</p>
        <p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 2 sierpnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>