text_structure.xml 5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z przekazanym przez Pana Marszałka przy piśmie z dnia 24 lipca 2007 r. znak: SPS-024-3054/07 zapytaniem poselskim Pana Posła Ireneusza Rasia w sprawie możliwości zmiany uregulowań prawnych dotyczących rodziców opiekujących się dziećmi niepełnosprawnymi, pozwolę sobie przedstawić co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgłoszona przez Pana Posła sugestia nowelizacji ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2004 r. Nr 39, poz. 353, ze zm.) w kierunku zapewnienia wcześniejszej emerytury osobom sprawującym opiekę nad dziećmi wymagającymi stałej opieki również po dniu 31 grudnia 1998 r. nie może być zaakceptowana, ponieważ koliduje z ideą wdrażanej reformy systemu ubezpieczeń społecznych, której założeniem jest przywrócenie systemowi charakteru ubezpieczeniowego.</p>
        <p xml:id="div-3">Właśnie w tym celu parlament dokonał w 1998 r. zmiany przepisów emerytalno-rentowych, powodującej że z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych przyznawane będą wyłącznie świadczenia należne z powodu spełnienia ryzyka ubezpieczeniowego, tj. dożycia określonego w przepisach wieku lub niemożności kontynuowania pracy zarobkowej z powodu niezdolności do pracy.</p>
        <p xml:id="div-4">Pragnę podkreślić, że rodzina, która znalazła się w trudnej sytuacji z powodu konieczności zrezygnowania przez jednego z rodziców z pracy zarobkowej w celu opieki nad dzieckiem specjalnej troski, wymaga wsparcia ze strony państwa. Nie ulega jednak wątpliwości, że nie powinno się to odbywać ze środków ubezpieczeń społecznych, ponieważ utrudnienie w kontynuowaniu pracy zarobkowej spowodowane stanem zdrowia dziecka nie jest ryzykiem emerytalnym ani rentowym, lecz ryzykiem objętym pomocą socjalną. Dlatego też w systemie pomocy socjalnej, a nie w systemie ubezpieczeń społecznych, jest miejsce na rozwiązania systemowe zapewniające osobom i rodzinom będącym w trudnej sytuacji życiowej nie tylko niezbędne środki finansowe, ale też inne formy pomocy i wsparcia.</p>
        <p xml:id="div-5">Osoby wychowujące dziecko niepełnosprawne i rezygnujące z tego tytułu z pracy zarobkowej mogą otrzymać na mocy art. 17 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2006 r., Nr 139, poz. 992, ze zm.) świadczenie pielęgnacyjne, od którego naliczane są składki na fundusz emerytalno-rentowy.</p>
        <p xml:id="div-6">W ten sposób zabezpieczone są ich prawa do renty, gdyby w czasie opieki nad dzieckiem niepełnosprawnym stały się osobami niezdolnymi do pracy. Osoby te mają również zapisywane na koncie składki, które będą miały wpływ na wysokość przyszłej emerytury.</p>
        <p xml:id="div-7">Zgodnie z art. 186 ust. 3 powołanej ustawy emerytalnej, która chroni prawa nabyte osób nieobjętych reformą systemu emerytalnego, przepisy ustaw i dekretów obowiązujących przed dniem 1 stycznia 1999 r., w tym także rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 1989 r. w sprawie uprawnień do wcześniejszej emerytury pracowników opiekujących się dziećmi wymagającymi stałej opieki (Dz.U. Nr 28, poz. 149), mogą być stosowane do osób urodzonych przed dniem 1 stycznia 1949 r., które do dnia wejścia w życie ustawy o emeryturach i rentach z FUS nie zgłosiły wniosku o emeryturę, mimo że spełniły warunki do nabycia prawa do tego świadczenia. Na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 stycznia 2000 r., sygn. akt K 18/99 (Dz.U. Nr 2, poz. 26), z przepisów tego rozporządzenia mogą korzystać także osoby urodzone po 1948 r., które do dnia 1 stycznia 1999 r. spełniły warunki do uzyskania wcześniejszej emerytury z tytułu opieki nad dzieckiem specjalnej troski i nie przystąpiły do otwartego funduszu emerytalnego albo złożyły wniosek o przekazanie środków zgromadzonych na rachunku w otwartym funduszu emerytalnym, za pośrednictwem ZUS, na dochody budżetu państwa.</p>
        <p xml:id="div-8">Zmiany w zakresie uprawnień do świadczeń pieniężnych dla opiekunów dzieci wymagających specjalnej troski, wprowadzone ustawą emerytalną, są wynikiem działań zmierzających do uporządkowania i zracjonalizowania przepisów regulujących uprawnienia do świadczeń pieniężnych należnych z funduszu tworzonego ze składek osób ubezpieczonych.</p>
        <p xml:id="div-9">Z uwagi na powyższe nie przewiduje się przywrócenia wcześniejszych emerytur dla osób wychowujących dzieci wymagające stałej opieki.</p>
        <p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-11">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-12">Mirosław Mielniczuk</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 6 sierpnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>