text_structure.xml 14.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">W nawiązaniu do pisma z dnia 24 lipca br., znak: SPS-024-3051/07, dotyczącego zapytania Pana Posła Rafała Muchackiego w sprawie działań podjętych przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w celu przeforsowania korzystniejszej dla Polski definicji wódki zawartej w przepisach Unii Europejskiej uprzejmie przedkładam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Od 1989 r. w Unii Europejskiej obowiązuje definicja wódki określona w rozporządzeniu Rady nr 1576/89 regulującym zasady definiowania, opisu, prezentacji i etykietowania napojów spirytusowych. Ta definicja zawarta w rozporządzeniu z 1989 r. zezwala na stosowanie nazwy handlowej ˝wódka˝ dla napojów spirytusowych wyprodukowanych z alkoholu etylowego pochodzenia rolniczego (rektyfikatu) uzyskanego z surowców określonych w załączniku nr 1 do traktatu. We wspomnianym załączniku zostały wymienione nie tylko surowce rolnicze pochodzenia roślinnego, ale także surowce pochodzenia zwierzęcego, w tym nawet skóry zwierzęce i kości, co w istotny sposób świadczy o braku precyzji tak sformułowanej definicji wódki. Tak określony zakres dozwolonych surowców stwarza możliwości produkcji, a następnie wprowadzania na rynek pod nazwą handlową ˝wódka˝ różnych napojów ˝wódkopodobnych˝ o smaku i zapachu różniącym się od charakterystycznego dla wódki, która jest znana konsumentom od bardzo wielu lat. Każda negatywna ocena konsumentów odnosząca się nawet do niewielkich ilości takich napojów może zniweczyć renomę wódki stanowiącą dorobek wielu pokoleń jej producentów.</p>
        <p xml:id="div-3">Aby zmienić tak skonstruowaną definicję wódki, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi już na etapie prac przygotowywania nowej definicji wódki w Komisji Europejskiej wskazywało, iż dokonanie zmiany unijnej definicji wódki jest niezbędne, gdyż usankcjonowałoby w prawodawstwie UE technologię stosowaną w zakresie jej produkcji. Potwierdzeniem tego są badania rynkowe, według których około 90% wódek produkowanych w Unii Europejskiej jest wytwarzana ze zbóż lub ziemniaków, a 7% powstaje z melasu buraczanego. Sposób zdefiniowania wódki w nowych przepisach UE jest istotny nie tylko dla polskich producentów napojów spirytusowych, gorzelni rolniczych, ale także dla producentów zbóż i ziemniaków - surowców tradycyjnie wykorzystywanych do produkcji wódki w Polsce.</p>
        <p xml:id="div-4">Brak wprowadzenia zmian w tym zakresie może stworzyć niebezpieczeństwo pogorszenia się jakości tego trunku (z uwagi na eksperymenty z nowymi surowcami) oraz wpływać na zastępowanie zbóż lub ziemniaków innymi surowcami, na przykład winogronami pochodzącymi z nadwyżek produkcyjnych lub odpadów pochodzących z produkcji wyrobów rolno-spożywczych.</p>
        <p xml:id="div-5">W celu realizacji proponowanej zmiany definicji wódki Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowało projekt stanowiska Rządu, które zostało przyjęte przez Komitet Europejski Rady Ministrów w dniu 3 stycznia 2006 r. Pozytywną opinię do tego stanowiska wyraziły Sejm i Senat.</p>
        <p xml:id="div-6">MRiRW upowszechniało na bieżąco informacje i dokumenty wspierające merytorycznie stanowisko Polski w sprawie ograniczenia listy surowców dozwolonych do wyrobu wódki. Ponadto zabiegało o to, aby oprócz zmiany definicji wódki w projektowanych zmianach prawa UE wprowadzono także wszystkie ustalenia traktatu akcesyjnego dotyczące ochrony nazw polskich napojów spirytusowych produkowanych na terytorium Polski, wyłącznie z polskich surowców. Dotyczyło to ˝Polish Vodka/Polska Wódka˝, ˝Polish Cherry˝ oraz ˝Wódka ziołowa z Niziny Północnopodlaskiej aromatyzowana ekstraktem z trawy żubrowej/Herbal vodka from the North Podlasie Lowland aromatised with an extract of bison grass˝.</p>
        <p xml:id="div-7">W celu wzmocnienia argumentacji Polski w sprawie definicji wódki Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi opracowało dokument ˝Argumenty i opinie w sprawie zmiany definicji wódki˝. Dokument ten został przesłany polskim eurodeputowanym oraz zaprezentowany delegacjom państw członkowskich.</p>
        <p xml:id="div-8">W trakcie ostatecznych prac w Komisji Europejskiej oraz w czasie uzgadniania przez poszczególnych komisarzy projektu rozporządzenia MRiRW przekazało szczegółową argumentację stanowiska Polski w sprawie definicji wódki. W wyniku intensywnych rozmów prowadzonych przez MRiRW z innymi państwami członkowskimi podobne listy wystosowały również Estonia, Finlandia, Litwa oraz Szwecja.</p>
        <p xml:id="div-9">Ministerstwo prowadziło także na bieżąco konsultacje z Krajową Radą Przetwórstwa Spirytusu - Polskim Przemysłem Spirytusowym, informując producentów napojów spirytusowych o przebiegu debaty nad definicją wódki, prowadzonych oraz podejmowanych działaniach.</p>
        <p xml:id="div-10">We współpracy z UKIE przekazano informacje merytoryczne przedstawicielowi Komitetu Społeczno-Ekonomicznego, które zaowocowały przyjęciem - podczas głosowania Komitetu w sprawie definicji wódki - opinii całkowicie zgodnej ze stanowiskiem Polski (wynik głosowania 76 do 3).</p>
        <p xml:id="div-11">MRiRW opracowało stanowisko Polski, które zostało umieszczone w przygotowanym przez UKIE ˝Wykazie postulatów Polski do poruszania w rozmowach dyplomatycznych z Państwami Członkowskimi UE oraz z Komisją Europejską˝.</p>
        <p xml:id="div-12">Przedstawiciele MRiRW aktywnie uczestniczyli w dyskusjach na posiedzeniach Grupy Roboczej Rady, Specjalnego Komitetu Rolnego oraz Rady Ministrów Rolnictwa UE.</p>
        <p xml:id="div-13">W czasie debaty eksperckiej prowadzonej w ramach Grupy Roboczej Rady ds. Win i Alkoholi eksperci z MRiRW oraz UKIE, mając na uwadze skoordynowanie działań w celu wypracowania wspólnego stanowiska brali udział w szeregu spotkań z przedstawicielami państw członkowskich popierających zawężenie definicji wódki. Przekazano również informację wyjaśniającą stanowisko Polski do Komisji Ochrony Środowiska w Parlamencie Europejskim.</p>
        <p xml:id="div-14">Podczas obrad Rady Ministrów Unii Europejskiej ds. Rolnictwa i Rybołówstwa, które odbyły się 20 lutego 2006 r. z inicjatywy MRiRW, zostało zaprezentowane wspólne wystąpienie krajów popierających ograniczenie listy surowców dozwolonych do produkcji wódki. Były to: Polska, Dania, Estonia, Finlandia, Litwa, Łotwa i Szwecja. Wystąpienie zaprezentowane przez polskiego Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oprócz ww. państw członkowskich poparł także Minister Rolnictwa Niemiec.</p>
        <p xml:id="div-15">W ramach debaty prowadzonej w Grupie Roboczej Rady ds. Win i Alkoholi delegacja polska prezentowała stanowisko, iż Polska nie poprze projektu rozporządzenia, jeżeli lista surowców dozwolonych do produkcji wódki nie zostanie zawężona do zbóż i ziemniaków oraz ewentualnie do melasy buraczanej. Posiedzenia Grupy Roboczej Rady ds. Win i Alkoholi były poprzedzane konsultacjami między państwami członkowskimi zajmującymi zbliżone stanowisko w kwestii doprowadzenia do ograniczenia listy surowców dozwolonych do produkcji wódki (Dania, Estonia, Finlandia, Litwa, Łotwa, Niemcy i Szwecja). Na tym etapie debaty poparcie propozycji zmiany definicji wódki, a więc ograniczenia listy surowców dozwolonych do jej produkcji, zadeklarowała także Słowenia, która wcześniej nie prezentowała jednoznacznego stanowiska w tej sprawie. Pozostałe państwa członkowskie zdecydowanie sprzeciwiały się propozycji ograniczenia surowców dozwolonych do produkcji wódki argumentując, że wódkę produkuje się także z innych surowców, np. z melasy, która po zbożach i ziemniakach jest trzecim pod względem ilości surowcem stosowanym do produkcji alkoholu etylowego.</p>
        <p xml:id="div-16">Dążąc do uzyskania kompromisu Rząd RP podczas debaty politycznej na szczeblu SCA - Specjalnego Komitetu ds. Rolnictwa w dniu 16.10.2006 r. zadeklarował, iż wyrazi zgodę na dodanie do listy surowców dozwolonych do produkcji wódki obok zbóż i ziemniaków także melasy buraczanej. Konstruktywne stanowisko Polski było skierowane szczególnie do tych państw członkowskich, które zdecydowanie sprzeciwiały się ograniczeniu listy surowców, z uwagi na możliwość stosowania w tych państwach melasy buraczanej (m.in. Węgry, Czechy, Słowacja).</p>
        <p xml:id="div-17">Zasadnicza zmiana w zakresie debaty na szczeblu SCA nastąpiła podczas prezydencji niemieckiej. Państwa członkowskie produkujące znaczące ilości wódki zostały zobowiązane do przeprowadzenia ankiet wśród konsumentów wódki w celu ustalenia, czy kwestia surowców wykorzystywanych do jej produkcji jest dla nich istotna. Wyniki badań opinii publicznej wskazywały jednoznacznie, iż zboża i ziemniaki są uznawane za podstawowe surowce stosowane do wyrobu wódki. Podczas omawiana tych ankiet na posiedzeniu SCA Polska podkreśliła, iż chyba po raz pierwszy w tworzeniu prawa gospodarczego UE proponuje się na SCA debatę nad wynikami badania opinii publicznej, bagatelizując przedłożone przez Polskę dane statystyczne o produkcji i konsumpcji wódki w UE i na świecie. Polska podkreśliła jednocześnie, iż nawet takie precedensowe analizowanie wyników badania w opinii osób uważających się za konsumentów wódki wykazuje, że wódka jest uważana za wyrób produkowany ze zbóż, ziemniaków i melasy buraczanej. Podczas obrad SCA przedstawiciel Polski zwracał się do prezydencji oraz Komisji o przedłożenie oficjalnych danych statystycznych dotyczących produkcji wódki z poszczególnych surowców - w celu ustalenia czy faktycznie występuje produkcja wódki z surowców innych niż tradycyjnie stosowane. Z uwagi na to, że takie dane nie zostały dostarczone przez Komisję Europejską (jest to jej obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa UE) Polska dostarczyła je do Sekretariatu Generalnego Rady. W rezultacie debaty nad oceną opinii konsumentów wódki prezydencja niemiecka przygotowała nową koncepcję definicji wódki. Propozycja prezydencji niemieckiej zakłada podział kategorii wódka na dwie grupy wódek zbożowe i ziemniaczane oraz produkowane z innych surowców. Wprowadza także bardzo nieprecyzyjne zasady znakowania nietypowych wódek, pozostawiając wyłącznie do decyzji producenta sposób podania nazwy nietypowego surowca. Podczas prezentacji tej nowej definicji jedynie Polska i Litwa wyraziły zdecydowany sprzeciw przyjęciu propozycji prezydencji niemieckiej. Państwa prezentujące uprzednio przez kilkanaście miesięcy stanowisko zbieżne z polskim (Szwecja, Dania, Estonia Finlandia) zadeklarowały poparcie dla propozycji definicji wódki przedstawionej członkom SCA przez prezydencję niemiecką.</p>
        <p xml:id="div-18">Na posiedzeniu plenarnym Parlamentu Europejskiego w dniu 19 czerwca 2007 odbyło się głosowanie nad definicją wódki. W głosowaniu (395 głosów za do 235) została przyjęta propozycja prezydencji niemieckiej. Definicja ta nie odbiega od tej zawartej w obecnie obowiązującym rozporządzeniu Rady nr 1573/1989. Wprowadza jednak dodatkowe wymagania dotyczące etykietowania wódek z surowców innych niż zboża i ziemniaki - obowiązek podania określenia ˝wyprodukowana z˝ (nazwa surowca wykorzystanego do produkcji).</p>
        <p xml:id="div-19">Zgodnie z obowiązującą procedurą ostateczne głosowanie nad definicją na Radzie Ministrów Unii Europejskiej nie może odbyć się przed upływem 60 dni (okres zgłaszania ewentualnych zastrzeżeń) od momentu przekazania dokumentu rozporządzenia do WTO/TBT celem notyfikacji. Termin ten upływa z dniem 1 sierpnia br. Głosowanie na Radzie Ministrów UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa nastąpi prawdopodobnie na początku września br.</p>
        <p xml:id="div-20">Przyjęcie szerokiej definicji wódki powinno skłonić państwa produkujące wódkę z tradycyjnych surowców, w tym szczególnie Polskę, do zintensyfikowania działań promocyjnych celem wzmocnienia renomy wódki na rynkach europejskich i światowych. Pomocne w tym może być wykorzystanie nie tylko wieloletniej tradycji polskiej wódki i jej rozpoznawalności wśród konsumentów, ale również wykorzystania zagwarantowanej podczas negocjacji akcesyjnych możliwości stosowania trzech oznaczeń geograficznych dla napojów spirytusowych na poziomie UE. Jednym z nich jest oznaczenie ˝Polska Wódka/Polish Vodka˝. Dokładna definicja tego oznaczenia geograficznego została zawarta w ustawie o wyrobie napojów spirytusowych oraz o rejestracji i ochronie oznaczeń geograficznych napojów spirytusowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1539). Oznaczenie to istnieje od 2004 r. i nie zostało jeszcze odpowiednio wypromowane zarówno w Polsce, jak i na świecie. W gestii zrzeszeń producentów i samych producentów napojów spirytusowych leży kwestia promocji, jak i możliwość pozyskiwania środków na taki cel z funduszy unijnych.</p>
        <p xml:id="div-21">Wyżej wymienione działania były przygotowywane i realizowane przez Departament Rynków Rolnych, którego pracownicy wykazywali wyjątkową aktywność w kontaktach z polskimi eurodeputowanymi, przejawiającą się nie tylko udostępnianiem informacji o stanowisku Polski, ale i w licznych konsultacjach merytorycznych. Organizowano również wiele spotkań z polskimi eurodeputowanymi w celu zaprezentowania problemu definicji wódki, argumentacji uzasadniającej konieczność dokonania zmiany tej definicji oraz udzielania odpowiedzi na pytania (m.in. podczas posiedzenia klubu polskiego w Parlamencie Europejskim).</p>
        <p xml:id="div-22">Mino podjęcia ww. działań podczas głosowania w Parlamencie Europejskim Polska nie uzyskała całkowitej realizacji zamierzonego celu, jednakże należy zauważyć, że definicja wódki została jednak zmieniona. Od 1989 r. producenci wódki z nietypowych surowców mogli umieszczać na etykiecie jedynie określenie ˝wódka˝. Przyjęta obecnie definicja nakłada obowiązek umieszczania na etykiecie nazwy surowca nietypowego, wykorzystanego do wyrobu wódki.</p>
        <p xml:id="div-23">Minister</p>
        <p xml:id="div-24">Wojciech Mojzesowicz</p>
        <p xml:id="div-25">Warszawa, dnia 14 sierpnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>