text_structure.xml 7.89 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do zapytania Pana Posła Grzegorza Kołacza z dnia 4 lipca 2007 r. przekazanego przy piśmie Pani Marszałek z dnia 17 lipca 2007 r., znak: SPS-024-3048/07, dotyczącego modernizacji drogi krajowej S-8, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Na wstępie pragnę poinformować, iż zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2004 r. w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych (Dz.U. z 2004 r. Nr 128, poz. 1334 z późn. zm.), przebieg drogi ekspresowej S-8 został ustalony w następujący sposób: S-8 Wrocław (Psie Pole) - Kępno - Sieradz - A1 (Łódź); A1 (Piotrków Trybunalski) - Rawa Mazowiecka - Warszawa - Ostrów Mazowiecka - Zambrów - Choroszcz - Knyszyn - Korycin - Augustów - Budzisko - granica państwa (Kowno). Zatem należy stwierdzić, iż planowana droga ekspresowa S-8, stanowiąca polską część trasy E67, będzie miała swój początek dopiero we Wrocławiu. Oznacza to, że w chwili obecnej południowy odcinek drogi krajowej nr 8 Wrocław - granica państwa nie zostanie zaliczony do kategorii drogi ekspresowej. Należy bowiem zauważyć, że potrzeby w zakresie budowy i modernizacji infrastruktury transportowej wielokrotnie przewyższają wielkość dostępnych środków. Zatem nie wszystkie planowane inwestycje drogowe mogą zostać ujęte jako zadania podstawowe w przygotowanym w resorcie projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015. W tej sytuacji w pierwszej kolejności zostały przewidziane do realizacji najpilniejsze duże zadania objęte Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013, współfinansowanym ze środków UE. Niestety, ograniczone środki finansowe i stan przygotowań nie pozwoliły na objęcie tym programem wszystkich ważnych inwestycji. Równocześnie należy podkreślić, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w miarę udostępniania jej środków finansowych, podejmie działania zmierzające do wybudowania sieci dróg o najwyższym standardzie w możliwie najkrótszych terminach. Proces przygotowania inwestycji jest jednak pracochłonny, długotrwały i pochłaniający duże nakłady finansowe.</p>
        <p xml:id="div-3">W projekcie programu przyjęto założenia o finansowaniu drogowych projektów inwestycyjnych z czterech głównych źródeł: funduszy pomocowych UE, budżetu państwa, kredytów międzynarodowych instytucji finansowych (MIF), Krajowego Funduszu Drogowego.</p>
        <p xml:id="div-4">Obecnie w projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015 planowane są następujące zadania związane:</p>
        <p xml:id="div-5">- z budową drogi ekspresowej S-8:</p>
        <p xml:id="div-6">a) na odcinku Radzymin - Wyszków z obwodnicą Wyszkowa o łącznej długości 37,8 km, realizowane w latach 2005-2008;</p>
        <p xml:id="div-7">b) na odcinku węzeł Opacz - węzeł Paszków wraz z powiązaniami z drogą krajową nr 7 w węźle Magdalenka o łącznej długości 14,9 km, realizowane w latach 2006-2011;</p>
        <p xml:id="div-8">c) na odcinku Białystok - granica państwa o łącznej długości 138 km, realizowane w latach 2011-2015;</p>
        <p xml:id="div-9">d) na odcinku Wyszków - Białystok o łącznej długości 111,8 km, realizowane w latach 2009-2012;</p>
        <p xml:id="div-10">e) na odcinku Piotrków Trybunalski - Warszawa o łącznej długości 130 km, realizowane w latach 2008-2011;</p>
        <p xml:id="div-11">f) na odcinku Powązkowska Marki (ul. Piłsudskiego) o łącznej długości 12 km, realizowane w latach 2009-2012;</p>
        <p xml:id="div-12">g) na odcinku Konotopa - ul. Powązkowska w Warszawie o łącznej długości 10,1 km, realizowane w latach 2006-2009;</p>
        <p xml:id="div-13">h) na odcinku Wrocław - Psie Pole - Syców o łącznej długości 47,5 km, realizowane w latach 2009-2011;</p>
        <p xml:id="div-14">i) na odcinku Syców - A1 o łącznej długości 140 km, realizowane w latach 2008-2011;</p>
        <p xml:id="div-15">j) budowa obwodnicy Oleśnicy i przejścia przez Smardzów na drodze S-8 o łącznej długości 14,25 km, realizowane w latach 2003-2007;</p>
        <p xml:id="div-16">- przebudową drogi krajowej nr 8:</p>
        <p xml:id="div-17">a) na odcinku Szczytna - Polanica o łącznej długości 2,871 km, realizowane w latach 2006-2007;</p>
        <p xml:id="div-18">b) na odcinku Białystok - Katrynka - Przewalanka o łącznej długości 18,3 km, realizowane w latach 2006-2009.</p>
        <p xml:id="div-19">Odnosząc się do kwestii związanej z przyznaniem Polsce i Ukrainie prawa organizowania Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej Euro 2012, uprzejmie informuję, że w resorcie opracowano program rozwoju połączeń drogowych między miastami Euro 2012 oraz połączeń transgranicznych. W projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015 zaproponowano jednocześnie przyspieszenie terminów realizacji zadań, które uznano za kluczowe pod kątem budowy sieci dróg w związku z organizacją Euro 2012. Do zadań tych należą odcinki dróg łączące miasta, w których mają odbyć się mecze ME 2012 oraz odcinki przygraniczne. Szacuje się, iż łączna wartość zadań związanych z EURO 2012 w zakresie infrastruktury transportu drogowego wynosi ok. 41 mld. złotych.</p>
        <p xml:id="div-20">Ponadto chciałbym poinformować, że Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2007-2015 planowany był przed wyborem Polski na organizatora EURO 2012. Jednakże pomimo to zawiera projekty kluczowe dla poprawy infrastruktury drogowej naszego kraju również ze względu na organizację EURO 2012. Należy również wskazać, że większość zadań priorytetowych z punktu widzenia organizacji EURO 2012 jest już w trakcie realizacji.</p>
        <p xml:id="div-21">Odpowiadając na ostatnie z pytań Pana Posła Grzegorza Kołacza, uprzejmie informuję, że inwestycję związane z budową i modernizacją dróg publicznych są regulowane w szczególności następującymi aktami prawnymi:</p>
        <p xml:id="div-22">- przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji w zakresie dróg publicznych (Dz.U. z 2003 r. Nr 80, poz. 721 z późn. zm.), w zakresie ustalania lokalizacji drogi i przejęcia gruntów pod budowę;</p>
        <p xml:id="div-23">- przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902 z późn. zm.), w zakresie oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko;</p>
        <p xml:id="div-24">- przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), w zakresie uzyskania pozwolenia na budowę oraz organizacji robót budowlanych;</p>
        <p xml:id="div-25">- przepisami rozporządzenia ministra transportu i Gospodarki morskiej z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz.U. z 2000 r., Nr 63, poz. 735);</p>
        <p xml:id="div-26">- przepisami rozporządzenia ministra transportu i gospodarki morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz.U. z 1999 r. Nr 43, poz. 430).</p>
        <p xml:id="div-27">Przekazując powyższą odpowiedź, wyrażam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia spełnią oczekiwania Pana Posła Grzegorza Kołacza oraz wyeliminują zaistniałe wątpliwości.</p>
        <p xml:id="div-28">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-29">Minister</p>
        <p xml:id="div-30">Jerzy Polaczek</p>
        <p xml:id="div-31">Warszawa, dnia 1 sierpnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>