text_structure.xml 3.38 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Posłów Krzysztofa Liska oraz Sławomira Nowaka (pismo nr SPS-024-3044/07 z dnia 17 lipca 2007 r.) w sprawie blokady Cieśniny Pilawskiej przez władze Federacji Rosyjskiej uprzejmie informuję, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Od połowy lat 90. Polska bezskutecznie stara się o zawarcie z Federacją Rosyjską takiej umowy, która będzie w sposób pełny i kompleksowy regulowała żeglugę po Zalewie Wiślanym, w tym umożliwi swobodę żeglugi statków bander trzecich. Należy podkreślić, iż ten postulat, konsekwentnie podnoszony przez Polskę, stanowi realizację przepisów prawa wspólnotowego (przede wszystkim rozporządzeń EWG nr 4055/86 i 3577/92), zgodnie z którymi innym państwom członkowskim należy zapewnić dostęp do świadczenia wszystkich usług transportowych, jakie są dostępne dla statków polskich. Niestety nasze propozycje otwarcia wód Zalewu i całościowej regulacji żeglugi na tym akwenie są przez Federację Rosyjską odrzucane. Ostatni polski projekt umowy w tej sprawie został przekazany stronie rosyjskiej w grudniu 2004 r.</p>
        <p xml:id="div-3">W drugiej połowie 2006 r. strona rosyjska przekazała dwa projekty umów odnoszących się do żeglugi po Zalewie Wiślanym. Niestety projekty te nie spełniają istotnych oczekiwań strony polskiej i nie uwzględniają naszych ważnych interesów - strona rosyjska m.in. po raz kolejny zignorowała kwestię otwarcia Zalewu dla statków bander państw trzecich.</p>
        <p xml:id="div-4">W tym miejscu należy wyraźnie zaznaczyć, że wprowadzenie ograniczeń w żegludze po Zalewie Wiślanym w roku 2006 nastąpiło w drodze wyłącznej i jednostronnej decyzji władz rosyjskich, wbrew wcześniejszym zapewnieniom i ugruntowanej praktyce. Warto przypomnieć, że żegluga taka, przy tym samym stanie prawnym i faktycznym, odbywała się wcześniej bez większych problemów. Strona polska oczekuje na podjęcie przez Federację Rosyjską działań, które przywrócą żeglugę na akwenie, tak aby do czasu zawarcia pełnej i kompleksowej umowy żegluga mogła odbywać się na dotychczasowych zasadach.</p>
        <p xml:id="div-5">Pragnę jednocześnie zapewnić, że Ministerstwo Spraw Zagranicznych podejmowało i wciąż podejmuje starania w celu pozytywnego rozwiązania kwestii żeglugi po Zalewie Wiślanym. Dążymy do pełnej i kompleksowej regulacji takiej żeglugi, a więc dotyczącej także statków bander trzecich, w ratyfikowanej umowie międzynarodowej, która gwarantować będzie realizację naszych zobowiązań wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej oraz pewność warunków żeglugi. Pragnę jednocześnie podkreślić, że działając na rzecz uregulowania tego zagadnienia, będziemy kierować się polską racją stanu, stojąc na stanowisku, iż przyszłe uregulowania muszą gwarantować realizację naszych interesów.</p>
        <p xml:id="div-6">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-7">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-8">Witold Waszczykowski</p>
        <p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 23 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>