text_structure.xml
10.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo Pana Marszałka nr SPS-024-3041/07 z dnia 17.07.2007 r., przy którym przesłana została interpelacja Posłów na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej Panów Henryka Gołębiewskiego i Janusza Krasonia w sprawie środków przyznanych samorządowi województwa dolnośląskiego na scalanie gruntów, przedstawiam następującą informację w tej sprawie.</p>
<p xml:id="div-2">Z chwilą wejścia RP do UE scalenia gruntów, obok innych inwestycji związanych z rozwojem obszarów wiejskich, znalazły się na liście działań współfinansowanych z odpowiednich funduszy unijnych. W realizację takich działań włączone zostało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pełniące rolę instytucji zarządzającej Sektorowym Programem Operacyjnym ˝Modernizacja i restrukturyzacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006˝, w ramach którego realizowane było działanie o nazwie Scalenia gruntów.</p>
<p xml:id="div-3">Pełniąc rolę instytucji zarządzającej programem, tut. Ministerstwo zostało zobowiązane do opracowania propozycji zasad podziału kwot przeznaczonych przez UE na to działanie między poszczególne województwa.</p>
<p xml:id="div-4">W tym celu, wspólnie z wojewodami i samorządami województw, wypracowane zostały przejrzyste zasady podziału kwoty przyznanej na to działanie przez UE, tak aby poszczególne województwa mogły efektywnie realizować projekty scaleniowe współfinansowane także ze środków UE, o które wystąpili starostowie, mając wszakże na uwadze realną możliwość wykorzystania tych środków w danym województwie.</p>
<p xml:id="div-5">Obecnie, wykorzystując doświadczenia zdobyte w poprzednim okresie programowania, tj. z lat 2004-2006, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi pracuje nad ustaleniem procentowego podziału na poszczególne województwa ogólnej kwoty przyznanej przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na scalenia gruntów w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, która łącznie ze środkami krajowymi wyniesie w latach 2007-2013.</p>
<p xml:id="div-6">Upoważnienie do takiego działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi wynika wprost z przepisów ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.U. Nr 64 poz. 427).</p>
<p xml:id="div-7">Opracowany już kilka miesięcy temu wspólnie ze wszystkimi wojewodami projekt procentowego udziału w tej kwocie poszczególnych województw spotkał się, niestety całkowicie niesłusznie, z dezaprobatą samorządu województwa dolnośląskiego, który dążąc głównie do zwiększenia udziału tego województwa w ogólnej kwocie rozpoczął działania dezinformujące różne organy państwowe przez eksponowanie rzekomo wyjątkowych potrzeb tego województwa w zakresie scalenia gruntów, co przecież na tle rozdrobnienia gruntów w województwach południowo-wschodniej Polski nie odpowiada prawdzie.</p>
<p xml:id="div-8">W ocenie tego samorządu uznane i stosowane już od kilku lat zasady podziału środków należałoby doraźnie zmienić i dostosować wyłącznie do zapotrzebowania województwa dolnośląskiego. Ze względów oczywistych stanowisko takie należało uznać za niedopuszczalne, zwłaszcza że województwo dolnośląskie ze swoją dotychczasową aktywnością w dziedzinie scaleń gruntów nie może odgrywać w skali kraju roli rozstrzygającej. Uważam, że scalenia gruntów winny przyczyniać się w pierwszej kolejności do poprawy struktury agrarnej obszarów tradycyjnie rozdrobnionego i rozproszonego rolnictwa, charakterystycznego głównie, jak wspomniałem wyżej, dla Polski wschodniej i południowej.</p>
<p xml:id="div-9">W związku z wystąpieniem Panów Posłów zwróciłem się jednak z pismem do wszystkich wojewodów, aby po uzgodnieniu, po raz kolejny, z samorządami województw nadesłali realną liczbę zamierzonych do realizacji projektów scaleniowych wraz z ich powierzchnią, możliwych do zrealizowania i rozliczenia do połowy 2015 r. Po uzyskaniu tych ostatecznych zapotrzebowań z poszczególnych województw, poddam je ponownie ocenie pod kątem ich realności, biorąc pod uwagę przede wszystkim dotychczasowe tempo tych prac w poszczególnych województwach, istniejące tam moce przerobowe oraz realne potrzeby w zakresie scaleń gruntów. Z tego względu ustalone wstępnie i umieszczone na stronie internetowej Ministerstwa planowane wielkości środków mogą ulec jeszcze niewielkiej zmianie.</p>
<p xml:id="div-10">Odpowiadając na pytania szczegółowe, pozwalam sobie przedstawić następujące wyjaśnienia:</p>
<p xml:id="div-11">1. Czy przyznane środki na scalanie gruntów w województwie dolnośląskim wynikają z kryteriów odnoszących się także do pozostałych województw?</p>
<p xml:id="div-12">Wstępnie przyznany udział środków na scalenia gruntów w województwie dolnośląskim (7,60% puli krajowej) wyliczony został na podstawie jednolitych kryteriów odnoszących się także do pozostałych województw. Do jego obliczenia został wprowadzony współczynnik różnicujący poszczególne województwa ze względu na występującą tam szachownicę gruntów oraz warunki terenowe. Współczynnik ten dla np. województw, takich jak podkarpackie i małopolskie, wynosi 2,0, dla śląskiego wynosi 1,7, zaś dla dolnośląskiego wynosi 1,3. Inne województwa, takie jak np. mazowieckie, wielkopolskie, łódzkie, otrzymują współczynnik wynoszący 1,0.</p>
<p xml:id="div-13">2. Dlaczego przyznane środki niektórym województwom mają tak duży wymiar, że nie będą wykorzystane?</p>
<p xml:id="div-14">Zgłoszone przez poszczególne województwa projekty będą realizowane w latach 2007-2015, a więc praktycznie przez 9 lat. Proponowany podział środków uwzględnia niewspółmiernie większe rozdrobnienie gruntów występujące np. w województwach lubelskim, śląskim, podkarpackim, świętokrzyskim czy łódzkim, niż w województwie dolnośląskim.</p>
<p xml:id="div-15">Ponadto w województwach tych prace scaleniowe od lat prowadzone są z niewspółmiernie większym rozmachem niż w województwie dolnośląskim, mimo iż w wymienionych południowo-wschodnich województwach są one znacznie trudniejsze. Nie ma więc obawy, że przydzielone im środki nie zostaną wykorzystane.</p>
<p xml:id="div-16">3. Czy istnieje możliwość zwiększenia środków na scalanie gruntów w województwie dolnośląskim, mając na uwadze fakt, że wystarczą one tylko na dwa zadania spośród 15 oczekujących na realizację?</p>
<p xml:id="div-17">Wstępnie przyznane województwu dolnośląskiemu środki mogą być wykorzystane na realizację więcej niż tylko 2 projektów, gdyż zakres rzeczowy każdego projektu scalenia gruntów co do zagospodarowania poscaleniowego, a więc komponentu najdroższego w całości działania, musi uwzględniać realną możliwość pozyskania środków na te cele. Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o scalaniu i wymianie gruntów umożliwiają angażowanie na te prace, prócz środków budżetowych, także środków pochodzących z innych źródeł, w szczególności angażowania środków samych właścicieli gruntów obejmowanych takimi pracami, którzy najbardziej zainteresowani są poprawą warunków przestrzennych funkcjonowania ich gospodarstw.</p>
<p xml:id="div-18">Scalenie gruntów polega przede wszystkim na ponownym dogodniejszym podziale wszystkich gruntów we wsi po to, aby je dogodniej zlokalizować względem siedlisk i zlikwidować uciążliwe rozproszenie i rozdrobnienie takich gruntów.</p>
<p xml:id="div-19">W wyniku tej bardzo złożonej operacji wydzielane są oczywiście nowe drogi dojazdowe, które wymagają utwardzenia. Środki na utwardzenie takich dróg przewyższają oczywiście znacznie koszty samych opracowań geodezyjnych związanych z rozplanowaniem nowych działek. Trzeba jednakże mieć na uwadze, że scalenia gruntów wykonywane w województwach południowo-wschodnich łączą się z reguły z zaprojektowaniem całkowicie nowej sieci drogowej na obszarze scalenia, gdyż przed scaleniem wielu dróg formalnie nie było, a dojazdy do pól odbywały się na zasadzie korzystania ze służebności.</p>
<p xml:id="div-20">Odmienna sytuacja występuje w województwie dolnośląskim, gdzie szachownica gruntów jest niewielka i scalenie gruntów tylko sporadycznie wiąże się z zaprojektowaniem nowych dróg, gdyż drogi istniejące, aczkolwiek często zniszczone, nie ulegają z reguły likwidacji i zapewniają nadal dojazdy do gruntów poscaleniowych.</p>
<p xml:id="div-21">Ze względu na to, iż scalenie gruntów obejmuje również komponent inwestycyjny w postaci utwardzenia i doprowadzenia wydzielanych dróg do stanu przejezdności, większość środków, jakie będą przyznane województwu dolnośląskiemu na scalenia gruntów, będzie w efekcie przeznaczona na modernizację dróg, a nie na przekształcenia własnościowe, na co przede wszystkim środki te należałoby wydatkować.</p>
<p xml:id="div-22">Z tego względu, planując podział środków na poszczególne województwa, muszę kierować się racjonalnością ich wykorzystania.</p>
<p xml:id="div-23">Niezależnie od powyższych uwag, tak jak wspomniałem wyżej, po zweryfikowaniu zapotrzebowania na prace scaleniowe zgłoszone przez poszczególnych wojewodów dokonam odpowiednich korekt we wstępnym projekcie podziału środków, mając przede wszystkim na uwadze celowość i możliwość ich wykorzystania.</p>
<p xml:id="div-24">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-25">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-26">Henryk Kowalczyk</p>
<p xml:id="div-27">Warszawa, dnia 6 sierpnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>