text_structure.xml 5.65 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na interpelację pana posła Mieczysława Aszkiełowicza i pani poseł Renaty Rochnowskiej z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie działania osi 4 Leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 przekazuję następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Celem osi 4 Leader PROW 2007-2013 jest przede wszystkim aktywizacja społeczeństwa poprzez pomoc kierowaną do osób stale zamieszkujących obszary wiejskie. W związku z powyższym, odbiorcą nie jest obszar (tak jak w przypadku typowych działań mających na celu niwelowanie różnic w infrastrukturze technicznej), a jego mieszkańcy. Zatem jest to zestaw środków oddziałujących na kapitał ludzki, a nie na kapitał rzeczowy czy środowiskowy.</p>
        <p xml:id="div-3">O wykorzystaniu środków w ramach osi 4 Leader w pierwszej kolejności decydują mieszkańcy danego terenu. Warunkiem absorpcji środków finansowych jest utworzenie lokalnej grupy działania (LGD) zdolnej do stworzenia i wdrożenia lokalnej strategii rozwoju, mającej charakter kompleksowego programu rozwoju obszaru, na którym działa LGD. Wykorzystanie środków jest więc uzależnione od lokalnych grup działania. Należy podkreślić, iż samo przyznanie środków dla danego województwa nie oznacza gwarancji ich efektywnego wykorzystania. Podział środków na koperty regionalne jest ściśle powiązany z przyjętym modelem finansowania lokalnych grup działania. Ten z kolei skonstruowany jest tak, aby wspierać każdą inicjatywę Leader, która spełnia warunki uczestnictwa w działaniach osi 4 Leader. Dodatkowo, grupy najlepiej wdrażające swoje strategie zyskają możliwość zwiększenia budżetu LSR i rozszerzenia strategii o dodatkowe projekty.</p>
        <p xml:id="div-4">Sposób podziału środków wypracowany został przez Grupę Roboczą ds. Leader powołaną przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi, w skład której wchodzili przedstawiciele urzędów marszałkowskich, Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich, Fundacji Programów Pomocy dla Rolnictwa (FAPA), Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</p>
        <p xml:id="div-5">W toku swojej pracy grupa dyskutowała nad dwiema odmiennymi koncepcjami podziału środków osi 4 Leader na koperty regionalne. Przy próbach stworzenia koncepcji podziału środków finansowych analizowano potrzeby oraz potencjał województw. Konfrontowano województwa, które mają małą gęstość zaludnienia czy też niskie PKB per capita, z województwami, w których występuje wysokie nasycenie lokalnymi grupami działania.</p>
        <p xml:id="div-6">W pierwszym przypadku wskazywano na konieczność wyrównywania szans między regionami. Zwracano uwagę na trudniejszą sytuację niektórych województw (mniejsza gęstość zaludnienia, niskie PKB per capita), a w związku z tym ich większe potrzeby finansowe. Natomiast w drugim przypadku zwracano uwagę na województwa, których mieszkańcy, w celu poprawy życia na obszarach wiejskich, działają w sposób bardzo aktywny na rzecz wykorzystania endogenicznych zasobów. Już dziś społeczności tych województw zorganizowane są w gęstą sieć lokalnych grup działania i zgłaszają zwiększone zapotrzebowanie na środki.</p>
        <p xml:id="div-7">Wypracowane rozwiązanie podziału środków na koperty regionalne w oparciu o liczbę ludności kwalifikującej się do objęcia podejściem Leader stanowi więc kompromis pomiędzy dyskutowanymi modelami. Potrzeba ujednolicenia systemu i wprowadzenia takich samych zasad finansowania LGD wynika ponadto z konieczności zapewnienia sprawnego finansowania tzw. LGD granicznych, czyli lokalnych grup działania obejmujących swoją strategią gminy z przynajmniej dwóch różnych województw. Model ten został zaakceptowany przez Grupę Roboczą w dniu 18 maja br. i ostatecznie przyjęty uchwałą konwentu marszałków, który miał miejsce w dniach 14-15 czerwca br.</p>
        <p xml:id="div-8">Przyjęte rozwiązanie jest optymalnym i w związku z powyższym, nie planuje się wprowadzenia zmian w proponowanym podziale środków finansowych na koperty regionalne.</p>
        <p xml:id="div-9">Jak już podkreślono, celem podejścia Leader jest zaktywizowanie mieszkańców obszarów wiejskich, a w szczególności pobudzenie i rozwinięcie postaw prospołecznych, wzmocnienie zaangażowania w życie lokalnej społeczności, a także wypracowanie sposobów identyfikowania i rozwiązywania problemów specyficznych dla danego obszaru. Leader, w odróżnieniu od działań opisanych w osiach 1 i 3 PROW 2007-2013, nie jest instrumentem bezpośrednio wspierającym inwestycje na danym terenie. Z tego powodu niewłaściwe byłoby zastosowanie dla działań osi 4 Leader proponowanych wskaźników i wag, przyjętych dla działania ˝Odnowa i rozwój wsi˝. W pozostałych działaniach PROW 2007-2013, w celu zniwelowania dysproporcji pomiędzy regionami zostały zastosowane wskaźniki uwzględniające odpowiednie wagi. Ponadto należy zauważyć, iż wyrównywanie szans pomiędzy regionami jest nadrzędnym celem regionalnych programów operacyjnych i Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.</p>
        <p xml:id="div-10">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-11">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-12">Henryk Kowalczyk</p>
        <p xml:id="div-13">Warszawa, dnia 27 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>