text_structure.xml
5.56 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na pismo Pana Wicemarszałka Bronisława Komorowskiego (pismo z dnia 16.07.2007 r., znak: SPS-024-3036/07), przesyłające zapytanie Pani Poseł Renaty Rochnowskiej i Pana Posła Mieczysława Aszkiełowicza w sprawie kryteriów podziału środków finansowych na koperty regionalne w działaniu ˝Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw˝ w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (PROW 2007-2013), uprzejmie przekazuję następujące wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">Przygotowanie przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ostatecznej propozycji podziału środków na koperty regionalne w poszczególnych działaniach PROW 2007-2013, w ramach których zamierza się taki podział wprowadzić, poprzedzone zostało szeroko zakrojonymi konsultacjami z przedstawicielami środowisk lokalnych, ze szczególnym uwzględnieniem władz samorządowych. Na etapie konsultacji PROW 2007-2013 przesłana została prośba do wszystkich samorządów województw o ustosunkowanie się do propozycji ministra rolnictwa i rozwoju wsi dotyczącej wstępnego wyboru niektórych działań, które mogłyby być w przyszłości ujęte w ramach ˝kopert regionalnych˝, wraz z propozycją wstępnego szacunku budżetów dla tych działań. Przesłane przez samorządy województw propozycje i sugestie posłużyły do dalszej dyskusji na temat ostatecznego kształtu PROW 2007-2013, jak też podziału środków finansowych na województwa. Działaniami, w których zamierza się wprowadzić podział na koperty regionalne, są: ˝Ułatwianie startu młodym rolnikom˝, ˝Modernizacja gospodarstw rolnych˝, ˝Poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa˝, ˝Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej˝, ˝Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej˝, ˝Odnowa i rozwój wsi˝, ˝Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw˝ oraz działania Osi IV Leader.</p>
<p xml:id="div-3">Na posiedzeniu Konwentu Marszałków, które odbyło się w dniach 14 - 15 czerwca 2007 r., przyjęto wskaźniki podziału środków między województwa dla większości działań, w ramach których zamierza się wprowadzić podział na koperty regionalne (w tym dla działania ˝Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw˝). Przyjęte rozwiązanie jest kompromisem, który wypracowany został przez grupę roboczą przy Konwencie Marszałków i Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Choć w przypadku działania ˝Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw˝ pierwotnie analizowane były kryteria dotyczące powierzchni ogólnej województwa, liczby miejscowości wiejskich oraz łącznej liczby ludności, ostatecznie, w wyniku uzgodnień z przedstawicielami władz samorządowych oraz zmian wprowadzanych do PROW 2007-2013, zdecydowano się przyjąć podział środków pomiędzy województwa w oparciu o liczbę ludności wiejskiej w gminach wiejskich i miejsko-wiejskich oraz liczbę ludności miast do 5 tys. mieszkańców.</p>
<p xml:id="div-4">Odnosząc się do kwestii dotyczącej możliwości dokonania zmian w proponowanym podziale, uprzejmie informuję, że zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, podziału środków programu w ramach określonych działań, na poszczególne województwa, może dokonać minister rolnictwa i rozwoju wsi w drodze rozporządzenia, po uprzednim zasięgnięciu opinii komitetu monitorującego PROW 2007-2013. Dlatego też rozwiązania wypracowane podczas konwentu muszą zostać najpierw zatwierdzone przez komitet monitorujący PROW 2007-2013. Dopiero podjęcie uchwały komitetu monitorującego w sprawie przyjęcia kryteriów i zasad podziału środków publicznych PROW 2007-2013 pomiędzy województwa w ramach poszczególnych działań stanowić będzie podstawę do przygotowania i opublikowania rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi, określającego wskaźniki i alokacje środków w poszczególnych województwach. Pragnę jedynie zaznaczyć, iż w obecnej chwili zmiana uzgodnionych na Konwencie Marszałków wskaźników podziału środków byłaby równoznaczna ze zburzeniem kompromisu, który został wspólnie i z wielkim trudem wypracowany.</p>
<p xml:id="div-5">Należy zauważyć, iż wybór dla poszczególnych działań PROW 2007-2013 takich wskaźników, które satysfakcjonowałyby każde województwo, nie jest możliwy, gdyż przyjęte wskaźniki podziału środków zawsze w jakimś stopniu będą niektóre województwa uprzywilejowywać, a dla niektórych wydadzą się mniej korzystne. Przykładowo, dla województwa warmińsko-mazurskiego wskaźnik liczby ludności jest mniej korzystny aniżeli dla województwa małopolskiego czy śląskiego, które z kolei zgłaszają zastrzeżenia do wskaźnika powierzchniowego, zastosowanego w działaniach ˝Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej˝ oraz ˝Odnowa i rozwój wsi˝, satysfakcjonującego województwa duże, takie jak warmińsko-mazurskie.</p>
<p xml:id="div-6">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-7">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-8">Henryk Kowalczyk</p>
<p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 2 sierpnia 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>