text_structure.xml
6.18 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie pana posła Józefa Stępkowskiego z dnia 16 lipca 2007 r. (znak: SPS-024-3034/07) w sprawie strajku pielęgniarek, związanego ze zgłoszonymi postulatami płacowymi, uprzejmie proszę o przyjęcie poniższych informacji.</p>
<p xml:id="div-2">Mając na uwadze zaistniałą w ostatnim czasie sytuację, związaną z prowadzonymi przez pracowników ochrony zdrowia akcjami protestacyjnymi oraz uwzględniając fakt, iż podstawowym postulatem głoszonym przez protestujących jest zwiększenie wysokości wynagrodzeń w ochronie zdrowia, minister zdrowia podjął działania zmierzające do przeprowadzenia stosownych zmian, które przyczynią się zarówno do poprawy sytuacji pacjenta, jak i warunków pracy pracowników ochrony zdrowia.</p>
<p xml:id="div-3">W Ministerstwie Zdrowia przygotowany został projekt nowelizacji ustawy z dnia 22 lipca 2006 r. o przekazaniu środków finansowych świadczeniodawcom na wzrost wynagrodzeń, który następnie był przedmiotem rozmów prowadzonych przez ministra zdrowia w dniach 27 czerwca - 10 lipca br. z przedstawicielami m.in. związków zawodowych pielęgniarek i położnych oraz samorządów zawodowych działających w ochronie zdrowia, w tym również pielęgniarek i położnych, oraz z Ogólnopolskim Związkiem Zawodowym Lekarzy, organizatorem tegorocznej akcji strajkowej. W efekcie prowadzonych negocjacji minister zdrowia w imieniu rządu zobowiązał się skierować pilnie do parlamentu wspomniany projekt nowelizacji, tak aby mógł być rozpatrzony na pierwszym posiedzeniu Sejmu po przerwie wakacyjnej. Przedmiotowy projekt spełnia wiele z postulatów zgłaszanych przez stronę związkową, poprzez zagwarantowanie:</p>
<p xml:id="div-4">- utrzymania przekazywania przez Narodowy Fundusz Zdrowia środków finansowych świadczeniodawcom na finansowanie wzrostu wynagrodzeń, który miał miejsce w 2007 r. na podstawie ustawy z dnia 22 lipca 2006 r.;</p>
<p xml:id="div-5">- zobowiązania pracodawców do włączenia podwyżek do wynagrodzenia zasadniczego, pod warunkiem że ogólna kwota przeznaczona na wzrost wynagrodzeń z pochodnymi nie przekroczy kwoty uzyskanej od NFZ, a przeznaczonej na wynagrodzenia;</p>
<p xml:id="div-6">- wprowadzenia mechanizmu umożliwiającego sukcesywny wzrost wynagrodzeń osób zatrudnionych w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej. Rozwiązanie znajdzie zastosowanie od dnia wejścia w życie ustawy w każdym przypadku wzrostu kwoty zobowiązania Funduszu wobec świadczeniodawcy, o ile nowa umowa i umowa poprzednia będą dotyczyć tego samego rodzaju lub zakresu świadczeń opieki zdrowotnej;</p>
<p xml:id="div-7">- wyrównania dysproporcji w wynagrodzeniu - w stosunku do osób zatrudnionych w szpitalach utworzonych przez gminy i powiaty oraz u świadczeniodawców udzielających świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju lecznictwo uzdrowiskowe (poprzez podniesienie odpowiednich wskaźników udziałów kosztów pracy w kosztach świadczeń opieki zdrowotnej).</p>
<p xml:id="div-8">Ponadto uprzejmie informuję, że w trakcie ostatnich spotkań strony rządowej z przedstawicielami związków zawodowych oraz samorządów zawodowych działających w ochronie zdrowia dyskutowana była również kwestia możliwości zawarcia ponadzakładowego układu zbiorowego pracy. Minister pracy i polityki społecznej zobowiązał się do przygotowania propozycji zmian legislacyjnych umożliwiających zawarcie układu zbiorowego pracy lub równoważnego porozumienia umożliwiającego określenie zasad i terminów realizacji zgłaszanych przez związki zawodowe postulatów płacowych w zgodzie z Konstytucją RP, Europejską Kartą Społeczną oraz konwencjami Międzynarodowej Organizacji Pracy.</p>
<p xml:id="div-9">Nawiązując do kwestii możliwości zapewnienia przez ministra zdrowia wystarczających środków na płace osób zatrudnionych w ochronie zdrowia, uprzejmie informuję, iż minister właściwy do spraw zdrowia posiada jedynie ograniczone uprawnienia w zakresie kształtowania poziomu wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w sektorze ochrony zdrowia i może określać wysokość wynagrodzeń tylko tych pracowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej, którzy zatrudnieni są w placówkach prowadzonych w formie zakładu lub jednostki budżetowej. Minister właściwy do spraw zdrowia nie ma jednak wpływu na ustalanie wysokości wynagrodzeń pracowniczych w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej oraz zakładach niepublicznych. Tego rodzaju jednostki prowadzą bowiem samodzielną gospodarkę finansową, która jest niezależna od decyzji organów administracji rządowej.</p>
<p xml:id="div-10">Podstawę prawną do ustalenia wymiaru wynagrodzenia stanowi ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94). Zgodnie z art. 13 za wykonaną pracę pracownikowi przysługuje prawo do wynagrodzenia. O wysokości wynagrodzenia pracownika decyduje umowa o pracę zawarta pomiędzy pracownikiem i pracodawcą. Wynagrodzenie za pracę powinno być tak ustalone, aby odpowiadało w szczególności rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu, a także uwzględniało ilość i jakość świadczonej pracy.</p>
<p xml:id="div-11">Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą ustalają układy zbiorowe pracy lub dla zakładów, w których pracodawca zatrudnia co najmniej 20 pracowników - regulaminy wynagradzania. W regulaminie wynagradzania pracodawca może ustalić także inne świadczenia związane z pracą i zasady ich przyznawania (art.77</p>
<p xml:id="div-12">§ 2 Kodeksu pracy).</p>
<p xml:id="div-13">Z wyrazami szacunku</p>
<p xml:id="div-14">Sekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-15">Bolesław Piecha</p>
<p xml:id="div-16">Warszawa, dnia 27 lipca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>