text_structure.xml
5.19 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na pismo pana marszałka z dnia 10 lipca 2007 r., znak: SPS-024-3019/07, dotyczące zapytania posła Eugeniusza Wycisło w sprawie możliwości otrzymania rekompensaty za szkody cywilne przez małoletnie ofiary wojny, uprzejmie informuję:</p>
<p xml:id="div-2">Z inicjatywy poselskiej powstały dwa projekty ustaw o świadczeniu pieniężnym dla małoletnich ofiar wojny 1939-1945 oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druki nr 1019 i 1022). Oba projekty są obecnie przedmiotem pracy Komisji Polityki Społecznej Sejmu RP. Projekty te zakresem podmiotowym obejmują osoby małoletnie, które w okresie od 1 września 1939 r. do 8 maja 1945 r., przez okres co najmniej 6 miesięcy, pracowały przymusowo na rzecz III Rzeszy lub Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich.</p>
<p xml:id="div-3">Osoby cywilne, które zostały poszkodowane w wyniku działań wojennych, należą do grupy cywilnych ofiar wojny. Problematyka dotycząca tych osób jest w kręgu zainteresowania parlamentarzystów od wielu już lat. Efektem tego była uchwalona w 2001 r. ustawa o świadczeniu dla cywilnych ofiar wojny. Ustawa nigdy jednak nie weszła w życie, przede wszystkim z uwagi na budzące wątpliwości przepisy, które niedostatecznie precyzyjnie definiowały, kogo należy rozumieć pod pojęciem ˝cywilnej ofiary wojny˝, i tym samym stwarzały zagrożenie dużej dowolności interpretacyjnej w tym zakresie.</p>
<p xml:id="div-4">W chwili obecnej uregulowanie przedmiotowego zagadnienia nadal stwarza znaczne trudności. Nie jest bowiem możliwe jednoznaczne określenie grupy uprawnionych, w sytuacji gdy zdarzenie miało miejsce kilkadziesiąt lat temu i związek przyczynowy pomiędzy nim a obecnym stanem zdrowia jest trudny do udowodnienia. Ze względu na upływ czasu istotną przeszkodą jest niemożność dotarcia do większości dokumentów potwierdzających takie zdarzenia z okresu wojny lub lat powojennych. Dyskusyjny jest również okres, z którego zdarzenia powinny być brane pod uwagę: czy tylko lata wojny i wczesne lata powojenne, czy także późniejsze lata, w których zdarzenia takie również miały miejsce. Problem ten nadal więc budzi wątpliwości i jest trudny do ujęcia w ramy prawne.</p>
<p xml:id="div-5">Obecnie rozwiązana została tylko sytuacja cywilnych niewidomych ofiar działań wojennych poprzez uchwalenie przez Sejm w dniu 16 listopada 2006 r. ustawy o świadczeniu pieniężnym i uprawnieniach przysługujących cywilnym niewidomym ofiarom działań wojennych (Dz. U. Nr 249, poz. 1824). Grupa tych osób już od dawna była dobrze rozeznana, a więc identyfikacja uprawnionych nie rodziła trudności.</p>
<p xml:id="div-6">Jednocześnie uprzejmie informuję, iż Rada Ministrów w dniu 27 marca br. przyjęła ˝Założenia nowelizacji prawa kombatanckiego˝.</p>
<p xml:id="div-7">W ˝Założeniach...˝ dokonano m.in. przeglądu i oceny postulatów dotyczących zadośćuczynienia za krzywdy doznane w okresie wojny i po wojnie, zgłaszanych przez różne i bardzo liczne grupy społeczne. Realizacja wszystkich postulatów, których liczbę szacuje się na co najmniej kilkanaście, byłaby bardzo kosztowna, co oczywiście sprawia, że staje się to nierealne. Wybrano więc grupy najbardziej zasłużone dla niepodległości Polski, a także najbardziej poszkodowane w związku z udziałem w walkach o niepodległość i jednocześnie te, które do tej pory nie otrzymały rekompensaty w żadnej formie, a ich ogromne zasługi dla niepodległości są oczywiste. Krąg tych osób został określony m.in. uchwałą Sejmu z dnia 6 kwietnia 2006 r. w sprawie pomocy państwa dla represjonowanych uczestników walk o niepodległość z lat 1944-1989, znajdujących się obecnie w bardzo trudnych warunkach materialnych.</p>
<p xml:id="div-8">Wśród zaakceptowanych postulatów nie znalazła się realizacja postulatów cywilnych ofiar wojny.</p>
<p xml:id="div-9">Projekt ˝Założeń...˝ był przedmiotem szerokich konsultacji społecznych, głównie w środowiskach kombatantów i osób represjonowanych, i zyskał ich akceptację.</p>
<p xml:id="div-10">Na podstawie przyjętych ˝Założeń...˝ Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej prowadzi prace nad projektem ustawy o kombatantach, uczestnikach walki cywilnej lat 1914-1945, działaczach opozycji wobec dyktatury komunistycznej oraz niektórych ofiarach represji systemów totalitarnych.</p>
<p xml:id="div-11">Ponadto uprzejmie informuję, iż w obecnie obowiązującym stanie prawnym osobom cywilnym, które doznały uszczerbku na zdrowiu w wyniku działań wojennych, przysługują świadczenia wynikające z ogólnych przepisów dotyczących rent inwalidzkich.</p>
<p xml:id="div-12">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-13">Minister</p>
<p xml:id="div-14">Anna Kalata</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 26 lipca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>