text_structure.xml 4.12 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 10 lipca 2007 r. (sygn. SPS-024-3002/07) przekazującego zapytanie Posła na Sejm RP, Pana Józefa Stępkowskiego, z dnia 29 czerwca 2007 r. w sprawie likwidacji skutków klęski nawałnicy, deszczu i gradu w miejscowościach województwa opolskiego, uprzejmie przedstawiam następujące informacje.</p>
        <p xml:id="div-2">Na wstępie pragnę wskazać, że jednostki samorządu terytorialnego poszkodowane w wyniku klęski żywiołowej mogą otrzymać dotacje celowe z rezerwy celowej budżetu państwa na przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych. Dotacja uruchamiana jest na wniosek poszkodowanej jednostki samorządu terytorialnego. Wielkość dofinansowania nie może przekraczać 80% wartości zadania po udzieleniu zamówienia publicznego. Szczegółowe zasady ubiegania się o dotacje zamieszczone są na stronie internetowej Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji w zakładce ˝sprawy wewnętrzne˝. Ponadto informacje w przedmiotowym zakresie można uzyskać we właściwych terytorialnie urzędach wojewódzkich W kontekście powyższego należy zaznaczyć, iż jednostki, o których wspomina Pan Poseł w zapytaniu, nie składały do ministra spraw wewnętrznych i administracji wniosków o dotacje na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, które miały miejsce w maju 2007 r.</p>
        <p xml:id="div-3">Kolejną formą pomocy w przedmiotowym zakresie są ułatwienia w postępowaniu przed organami administracji architektoniczno-budowlanej, o których mowa w ustawie z dnia 11 sierpnia 2001 r. o szczególnych zasadach odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz.U. Nr 84, poz. 906). Z uproszczonych procedur mogą skorzystać podmioty, w tym osoby fizyczne, posiadające obiekty budowlane na terenach jednostek podziału terytorialnego państwa określonych w rozporządzeniu prezesa Rady Ministrów z dnia 17 listopada 2006 r. w sprawie gmin i miejscowości, w których stosuje się szczególne zasady odbudowy, remontów i rozbiórek obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych w wyniku działania żywiołu (Dz.U. Nr 209, poz. 1544). Wojewoda opolski zgłosił w 2007 r. poszkodowane jednostki terytorialne do umieszczenia we wspomnianym rozporządzeniu. Zgłoszenie obejmuje również miejscowość Prądy i trzynaście miejscowości z terenu gminy Otmuchów.</p>
        <p xml:id="div-4">Ponadto właściciele i zarządcy budynków mieszkalnych, lokali mieszkalnych oraz obiektów infrastruktury technicznej towarzyszących budownictwu mieszkaniowemu zniszczonych lub uszkodzonych przez powódź, osuwiska ziemi lub huragany mogą również skorzystać z kredytów preferencyjnych (oprocentowanych 2% w skali roku) objętych dopłatami do oprocentowania realizowanymi z budżetu państwa. Program udzielania preferencyjnych kredytów mieszkaniowych realizowany jest przez Bank Gospodarstwa Krajowego we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz przez banki, które zawarły z BGK stosowne umowy. Zasady ubiegania się i uruchamiania tej formy pomocy określone są w ustawie z dnia 8 lipca 1999 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielonych na usuwanie skutków powodzi (Dz.U. Nr 62, poz. 690 z późn. zm.). Jednocześnie uprzejmie informuję, że za uruchamianie pomocy dla rolników poszkodowanych w wyniku zdarzeń o charakterze klęsk żywiołowych dopowiada resort rolnictwa. Pomoc ta obejmuje w szczególności preferencyjne kredyty (inwestycyjne i obrotowe) na wznowienie produkcji w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej.</p>
        <p xml:id="div-5">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-6">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-7">Paweł Soloch</p>
        <p xml:id="div-8">Warszawa, dnia 24 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>