text_structure.xml 4.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na interpelację Pana Posła przesłaną przy piśmie nr SPS-024-3001/07 z dnia 10 lipca 2007 r., chcę potwierdzić, że uzgodniony w Kopenhadze harmonogram wzrostu poziomu płatności bezpośrednich otrzymał swój prawny wyraz w art. 143a Rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniającego rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001 (Dz.Urz. L. 270 z 21.10.2003).</p>
        <p xml:id="div-2">Wśród nowych schematów pomocowych, które są wprowadzane we Wspólnocie od czasu wstąpienia do niej Polski i innych nowych państw członkowskich, należy rozróżnić dwa typy pomocy:</p>
        <p xml:id="div-3">- oddzielona od produkcji, przyznawana jako stawka płatności do jednostki powierzchni;</p>
        <p xml:id="div-4">- powiązana z produkcją.</p>
        <p xml:id="div-5">Jako przykład schematów pomocowych oddzielonych od produkcji można podać: oddzielną płatność z tytułu cukru, pomoc do roślin energetycznych czy planowaną do wdrożenia od 2008 r. pomoc dla owoców miękkich.</p>
        <p xml:id="div-6">Do płatności powiązanych z produkcją można zaliczyć:</p>
        <p xml:id="div-7">- specjalną premię jakościową z tytułu pszenicy durum,</p>
        <p xml:id="div-8">- premię z tytułu roślin wysokobiałkowych,</p>
        <p xml:id="div-9">- płatność zwierzęcą (do owiec, kóz, bydła),</p>
        <p xml:id="div-10">- pomoc w sektorze mleczarskim.</p>
        <p xml:id="div-11">Zaznaczam, że zasady przyznawania poszczególnych rodzajów pomocy są jednakowe dla rolników z wszystkich państw członkowskich. Nie ma znaczenia, czy np. rolnik ubiegający się o pomoc do roślin energetycznych robi to we Francji czy w Polsce. Stawka płatności jest stała i wynosi 45 euro na 1 ha uprawy.</p>
        <p xml:id="div-12">Podobnie w przypadku pomocy powiązanej z produkcją. Poziom płatności dla każdego rodzaju płatności wyrażony w procentach jest taki sam bez względu na państwo, w którym rolnik ubiega się o płatność.</p>
        <p xml:id="div-13">Jedyna przyczyna, dla której występują różnice w poziomach płatności między rolnikami z nowych państw członkowskich a państwami UE15, wynika z faktu zastosowania procedury opisanej w art. 143a wspomnianego wyżej rozporządzenia Rady nr 1782/2003.</p>
        <p xml:id="div-14">W związku z powyższym odpowiadam na poniższe pytania:</p>
        <p xml:id="div-15">1. Jakie działania podjęło Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, by pomóc rolnikom oczekującym na dopłaty?</p>
        <p xml:id="div-16">Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, opierając się na legislacji Unii Europejskiej oraz doświadczeniach Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, opracowało ustawę z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej (Dz. U. z 2007 r. Nr 35, poz. 217), która uregulowała w nowy sposób zagadnienia związane z płatnościami bezpośrednimi. Prace nad ustawą oraz inne działania związane z ułatwieniem rolnikom dostępu do dopłat bezpośrednich są związane z zakresem działania Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, którym jest rolnictwo, rozwój wsi oraz rynki rolne.</p>
        <p xml:id="div-17">2. Jak długo nasi rolnicy będą czekali na decyzję w sprawie zaskarżenia tego wyroku?</p>
        <p xml:id="div-18">Uprzejmie informuję, że w obecnym stanie prawnym Polska nie widzi podstaw do samodzielnego zaskarżenia wyroku, o którym w swoim wystąpieniu wspomina poseł Stępkowski. W kontaktach z innymi państwami członkowskimi omawiane są skutki funkcjonowania reformy WPR oraz dyskutowane są ewentualne inne wspólne działania państw członkowskich zmierzające do poprawienia jakości legislacji stanowionej przez Radę Unii oraz Komisję Europejską. Kontakty te odbywają się w ramach odpowiednich komitetów zarządzających, grupujących przedstawicieli wszystkich państw członkowskich oraz odpowiednich służb Komisji Europejskiej, jak i w spotkaniach bilateralnych. Wszystkie uzgodnione stanowiska przekazywane są do służb Komisji Europejskiej.</p>
        <p xml:id="div-19">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-20">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-21">Maciej Jabłoński</p>
        <p xml:id="div-22">Warszawa, dnia 3 sierpnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>