text_structure.xml 12.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na przekazaną przy piśmie z dnia 4 lipca 2007 r. interpelację Pana Posła Huberta Costy sprawie wprowadzenia ulgi prorodzinnej w wysokości pełnej kwoty wolnej od podatku na każde dziecko, po zasięgnięciu opinii ministra pracy i polityki społecznej, uprzejmie informuję.</p>
        <p xml:id="div-2">Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 217, poz. 1588) wprowadzono począwszy od 1 stycznia 2007 r. nową ulgę podatkową skierowaną do rodziców wychowujących dzieci. Podstawę prawną odliczenia stanowi art. 27f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym o osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), zwanej dalej ˝ustawą˝. Na podstawie tego przepisu, podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych mają prawo do odliczenia od podatku, obliczonego według skali podatkowej i pomniejszonego o składki na ubezpieczenie zdrowotne, kwoty stanowiącej iloczyn liczby wychowywanych dzieci i kwoty 120 zł. Ulga kierowana jest do rodziców wychowujących dzieci własne lub przysposobione, o których mowa w art. 6 ust. 4 ustawy, czyli dzieci: małoletnie; bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek pielęgnacyjny; do ukończenia 25 lat uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty lub w przepisach Prawo o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskały dochodów, z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego, renty rodzinnej oraz dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku. Ulga przysługuje łącznie obojgu rodzicom i stosowana jest w rozliczeniu rocznym, tj. przez samego podatnika w składanym przez niego zeznaniu podatkowym, lub w rocznym obliczeniu podatku dokonywanym przez płatnika, o którym mowa w art. 34 ust. 1 ustawy (organy rentowe) oraz art. 37 ust. 1 ustawy (np. zakłady pracy).</p>
        <p xml:id="div-3">Pragnę przy tym zwrócić uwagę, iż obecnie trwają uzgodnienia międzyresortowe nad przygotowanym w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów projektem ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada m.in. zwiększanie kwoty ulgi na dziecko. Ponadto przewiduje, iż docelowa kwota odliczenia (uwzględniana w podatku należnym za 2013 r.) ma wynosić 500 zł na każde dziecko. W latach 2007-2008 odliczenie od podatku ma wynieść 200 zł na każde dziecko. W kolejnych dwóch latach ma przysługiwać ulga w wysokości 300 zł i w okresie dwóch następnych lat w wysokości 400 zł na każde dziecko. Jednocześnie należy wspomnieć o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, złożonym na ręce Pana Marszałka w dniu 27 czerwca br. Projekt ten wprowadza zmianę w zakresie art. 27f ustawy, polegającą na podwyższeniu kwoty odliczenia na każde dziecko. Projektodawcy proponują podwyższenie tej kwoty ze 120 zł na każde dziecko do wysokości kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że wysokość odliczenia w poszczególnych latach będzie zależeć od wysokości kwoty zmniejszającej podatek, która w 2007 r. wynosi 572 zł 54 gr, co odpowiada dochodowi niepowodującemu obowiązku zapłaty podatku w wysokości 3015 zł. Zatem poselska propozycja wpisuje się w obowiązujące już w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych rozwiązanie, zmieniając jedynie kwotę odliczenia przysługującą na każde dziecko. Projektodawcy proponują, aby ustawa miała zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2007 r. i weszła w życie z dniem ogłoszenia.</p>
        <p xml:id="div-4">W świetle powyższego, w obecnej chwili nie jest znany ostateczny kształt rozwiązań w zakresie ulgi prorodzinnej. Bezsporny jest fakt, iż z ulgi na dzieci mogą skorzystać wyłącznie podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych. Trudno jednak uczynić z tego zarzut, bowiem analogiczna sytuacja dotyczy także innych obowiązujących w tej ustawie ulg i odliczeń.</p>
        <p xml:id="div-5">Powyższe nie oznacza jednak, że osoby znajdujące się w trudnej sytuacji, a niebędące podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, nie mogą liczyć na innego rodzaju wsparcie ze strony państwa. Państwo bowiem, na mocy uprawnień wynikających zarówno z przepisów ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. z 2006 r. Nr 139, poz. 992, z późn. zm.), jak i ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593, z późn. zm), świadczy potrzebującym, w tym rodzinom, różnoraką pomoc.</p>
        <p xml:id="div-6">Na podstawie tych przepisów państwo wydaje na pomoc w postaci rozmaitych świadczeń około 14 mld złotych rocznie. Znacząca część tych pieniędzy jest przyznawana rodzinom o najniższych dochodach. Przykładowo należą do nich wypłacane na mocy przepisów ustawy o świadczeniach rodzinnych:</p>
        <p xml:id="div-7">1) zasiłek rodzinny, wraz z możliwymi dodatkami z tytułu:</p>
        <p xml:id="div-8">- urodzenia dziecka,</p>
        <p xml:id="div-9">- opieki nad dzieckiem w okresie korzystania z urlopu wychowawczego,</p>
        <p xml:id="div-10">- samotnego wychowywania dziecka, dla osoby samotnie wychowującej dziecko, w przypadku gdy ojciec jest nieznany lub drugi rodzic nie żyje,</p>
        <p xml:id="div-11">- z tytułu samotnego wychowywania dzieci i utraty prawa do zasiłku dla bezrobotnych,</p>
        <p xml:id="div-12">- wychowywania dziecka w rodzinie wielodzietnej,</p>
        <p xml:id="div-13">- kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego,</p>
        <p xml:id="div-14">-rozpoczęcia roku szkolnego,</p>
        <p xml:id="div-15">-podjęcia przez dziecko nauki w szkole poza miejscem zamieszkania;</p>
        <p xml:id="div-16">2) świadczenia opiekuńcze:</p>
        <p xml:id="div-17">- zasiłek pielęgnacyjny,</p>
        <p xml:id="div-18">- świadczenie pielęgnacyjne;</p>
        <p xml:id="div-19">3) jednorazowa zapomoga wypłacana przez gminy;</p>
        <p xml:id="div-20">4) jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka.</p>
        <p xml:id="div-21">Tym niemniej podkreślenia wymaga, iż rząd poprzez swoje liczne działania stara się sprawić, żeby możliwe duża liczba środków finansowych pozostała w rodzinie, a nie wracała do niej pod postacią różnych świadczeń. Należy przy tym stwierdzić, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera, obok wprowadzonej ulgi na dzieci, także inne rozwiązania o charakterze prorodzinnym. Przede wszystkim należy tu wymienić wspólne opodatkowanie dochodów małżonków, jak również preferencyjne opodatkowanie przewidziane dla osób samotnie wychowujących dzieci.</p>
        <p xml:id="div-22">Ponadto, wiele rodzajów dochodów (przychodów) korzysta ze zwolnienia od podatku. Należą do nich m.in.:</p>
        <p xml:id="div-23">- świadczenia rodzinne wypłacone na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, dodatki rodzinne i pielęgnacyjne, zaliczki alimentacyjne oraz zasiłki porodowe wypłacone na podstawie odrębnych przepisów,</p>
        <p xml:id="div-24">- jednorazowe zasiłki z tytułu urodzenia dziecka, wypłacane z funduszów związków zawodowych,</p>
        <p xml:id="div-25">- zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł,</p>
        <p xml:id="div-26">- stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,</p>
        <p xml:id="div-27">- świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki,</p>
        <p xml:id="div-28">- dodatki do rent rodzinnych dla sierot zupełnych, wypłacone na podstawie odrębnych przepisów,</p>
        <p xml:id="div-29">- dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18: z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości; z innych źródeł - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł,</p>
        <p xml:id="div-30">- świadczenia z pomocy społecznej,</p>
        <p xml:id="div-31">- dodatki mieszkaniowe i ryczałty na zakup opału, przyznane na podstawie odrębnych przepisów o dodatkach mieszkaniowych.</p>
        <p xml:id="div-32">Dodatkowo, opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie podlegają otrzymywane alimenty:</p>
        <p xml:id="div-33">- na rzecz dzieci, które nie ukończyły 25 roku życia, oraz dzieci bez względu na wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymują zasiłek pielęgnacyjny,</p>
        <p xml:id="div-34">- na rzecz innych osób niż wyżej wymienione, zasądzone przez sąd, do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie 700 zł.</p>
        <p xml:id="div-35">Ze względu na fakt, iż w ustawie podatkowej funkcjonują zwolnienia o charakterze przedmiotowym, a nie podmiotowym, dlatego też korzyść z nieopodatkowania otrzymywanych świadczeń o charakterze socjalnym odnoszą również osoby, które nie są podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, w tym rolnicy.</p>
        <p xml:id="div-36">W świetle powyższego należy stwierdzić, że polski system podatkowy uwzględnia w dużej mierze sytuację polskich rodzin, w tym wielodzietnych. Rozwiązania te mogą przełożyć się w przyszłości na wzrost demograficzny w kraju. Jednocześnie nie można zapominać, iż zakres rozwiązań prorodzinnych, jakie funkcjonują lub mogłyby funkcjonować w systemie podatku dochodowego od osób fizycznych, wyznaczają realia sytuacji finansowej państwa. Jednocześnie pozwolę sobie nie zgodzić się ze stwierdzeniem Pana Posła co do dyskryminującego charakteru ulgi na dzieci, tworzącej podziały w społeczeństwie. Pragnę zwrócić uwagę, iż z istoty każdej ulgi podatkowej wynika, że mogą z niej korzystać wszystkie osoby spełniające kryteria określone przepisami prawa. Podkreślenia wymaga, że program polityki rodzinnej rządu to oprócz ulg podatkowych także rozwój edukacji przedszkolnej, nowoczesnych form opieki nad dziećmi. Ma to pomóc także w uzyskaniu zatrudnienia przez młode kobiety, matki, które wyrażają gotowość i chęć podjęcia pracy. Obrazują to badania przeprowadzone przez Departament ds. Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego ˝Wieloaspektowa diagnoza kobiet na rynku pracy˝. Środki unijne służą aktywizowaniu kobiet, mają pomóc im w tworzeniu własnych przedsiębiorstw na przykład pod postacią agroturystycznych ośrodków. Wykorzystanie możliwości, jakie dają środki unijne dla udzielania pomocy kobietom, ich aktywizacji zawodowej, podnoszeniu szans edukacyjnych, jest jednym z priorytetów prowadzonych przez rząd działań.</p>
        <p xml:id="div-37">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-38">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-39">Jacek Dominik</p>
        <p xml:id="div-40">Warszawa, dnia 25 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>