text_structure.xml 10.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku pismem z dnia 6 lipca 2007 r., znak SPS-024-2982/07, dotyczącym interpelacji posłów Sebastiana Karpiniuka oraz Stanisława Gawłowskiego w sprawie nowelizacji niektórych przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w celu obniżenia kosztów obsługi pożytku publicznego, prezentuję następujące stanowisko w przedmiotowej sprawie.</p>
        <p xml:id="div-2">1. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 Nr 96, poz. 873, z późn. zm.) reguluje zasady:</p>
        <p xml:id="div-3">- prowadzenia działalności pożytku publicznego przez organizacje pozarządowe i korzystania z tej działalności przez organy administracji publicznej w celu wykonywania zadań publicznych;</p>
        <p xml:id="div-4">- uzyskiwania przez organizacje pozarządowe statusu organizacji pożytku publicznego oraz funkcjonowania organizacji pożytku publicznego;</p>
        <p xml:id="div-5">- sprawowania nadzoru nad prowadzeniem działalności pożytku publicznego;</p>
        <p xml:id="div-6">- warunki wykonywania świadczeń przez wolontariuszy oraz korzystania z tych świadczeń.</p>
        <p xml:id="div-7">Ustawa nakłada obowiązek sprawozdawczości merytorycznej i finansowej zgodnie z art. 23 ust. 2 w stosunku do organizacji pozarządowych posiadających status organizacji pożytku publicznego. Nie wprowadza takiego wymogu dla organizacji nieposiadających tego statusu.</p>
        <p xml:id="div-8">Koszty ogłaszania sprawozdań finansowych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ˝Monitor Polski B˝ były podnoszone jako jeden z problemów związanych z posiadaniem statusu organizacji pożytku publicznego. W związku z powyższym, na podstawie ustaleń powziętych przez przedstawicieli Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Polityki Społecznej oraz Centrum Obsługi KPRM na spotkaniu, które odbyło się w dniu 6 lipca 2005 r., organizacje pożytku publicznego, które nie prowadzą działalności gospodarczej, powinny ogłaszać sprawozdania finansowe na oficjalnych stronach internetowych Ministerstwa Polityki Społecznej w części tematycznej ˝Organizacje pozarządowe˝. Zamieszczanie sprawozdań jest nieodpłatne i nie wiąże się z żadnymi dodatkowymi kosztami. Organizacje mogą dodatkowo również zamieszczać sprawozdania merytoryczne z prowadzonej działalności, realizując w ten sposób obowiązek podania tego sprawozdania do publicznej wiadomości.</p>
        <p xml:id="div-9">Zamieszczenie sprawozdań na stronie internetowej nie jest czynnością skomplikowaną i nie wymaga posiadania komputera na stałe. Odbywa się to poprzez przesłanie pliku z danymi do bazy internetowej sprawozdań. Należy również podkreślić, iż ustawa wymaga zamieszczenia sprawozdania finansowego raz na rok.</p>
        <p xml:id="div-10">Organizacje prowadzące działalność gospodarczą mają obowiązek ogłaszania sprawozdań finansowych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej ˝Monitor Polski B˝. Uzasadnione jest to faktem, iż organizacje te posiadają środki finansowe uzyskiwane z prowadzonej działalności gospodarczej i w związku z prowadzeniem tej działalności obejmują je również obowiązki przewidziane dla przedsiębiorców.</p>
        <p xml:id="div-11">2. Należy również podkreślić, iż w odniesieniu do organizacji pozarządowych nieposiadających statusu organizacji pożytku publicznego obowiązek badania i ogłaszania sprawozdań finansowych w praktyce dotyczy niewielkiej grupy podmiotów. Wynika to z regulacji art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości (Dz. U. 2002r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.), która kwalifikuje do badania i ogłaszania sprawozdań finansowych organizacje pozarządowe, które w poprzedzającym roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdania finansowe, spełniły co najmniej dwa z następujących warunków:</p>
        <p xml:id="div-12">a) średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty wyniosło co najmniej 50 osób,</p>
        <p xml:id="div-13">b) suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego stanowiła równowartość w walucie polskiej co najmniej 2 500 000 euro,</p>
        <p xml:id="div-14">c) przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów oraz operacji finansowych za rok obrotowy stanowiły równowartość w walucie polskiej co najmniej 5 000 000 euro.</p>
        <p xml:id="div-15">Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nie reguluje audytu w odniesieniu do organizacji pozarządowych nieposiadających statusu opp.</p>
        <p xml:id="div-16">Natomiast w stosunku do organizacji pożytku publicznego minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego, wprowadził w drodze rozporządzenia ministra finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie obowiązku badania sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego obowiązek badania, biorąc pod uwagę:</p>
        <p xml:id="div-17">1) wysokość otrzymanych dotacji (50 000 zł),</p>
        <p xml:id="div-18">2) wielkość osiąganych przychodów (3 000 000 zł),</p>
        <p xml:id="div-19">3) realizację zadań publicznych.</p>
        <p xml:id="div-20">3. Należy podkreślić, że zasady rachunkowości określa ustawa o rachunkowości (Dz. U. 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.), która zgodnie z art. 2 ma zastosowanie również do organizacji pozarządowych otrzymujących na realizację zadań zleconych dotacje lub subwencje z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub funduszów celowych. Rachunkowość obejmuje:</p>
        <p xml:id="div-21">1) przyjęte zasady (politykę) rachunkowości,</p>
        <p xml:id="div-22">2) prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,</p>
        <p xml:id="div-23">3) okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,</p>
        <p xml:id="div-24">4) wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,</p>
        <p xml:id="div-25">5) sporządzanie sprawozdań finansowych,</p>
        <p xml:id="div-26">6) gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą,</p>
        <p xml:id="div-27">7) poddanie badaniu i ogłoszenie sprawozdań finansowych w przypadkach przewidzianych ustawą.</p>
        <p xml:id="div-28">Podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej i niebędące spółkami prawa handlowego, w tym organizacje pozarządowe prowadzą rachunkowość na szczególnych zasadach określonych w rozporządzeniu ministra finansów z dnia 15 listopada 2001 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości dla niektórych jednostek niebędących spółkami handlowymi, nieprowadzących działalności gospodarczej (Dz. U. 2001 r. Nr 137, poz. 1539, z późn. zm.).</p>
        <p xml:id="div-29">4. Projekt ustawy o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw wprowadza w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym (tekst jednolity Dz. U. 2001 r. Nr 17, poz. 209, z późn. zm.) zmiany, które mają na celu obniżenie kosztów organizacji pożytku publicznego. Zgodnie z nowelizacją ogłaszaniu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym podlegają wyłącznie wpisy dotyczące uzyskania lub utraty statusu organizacji pożytku publicznego.</p>
        <p xml:id="div-30">Nowy ust. 7 w art. 23 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie nakazuje stosować przepisy o rachunkowości do sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego odpowiednio. W związku z tym obowiązki organizacji pożytku publicznego związane w szczególności z ogłaszaniem sprawozdań ulegną złagodzeniu.</p>
        <p xml:id="div-31">Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie przewiduje również inne rozwiązania, które mogą okazać się pomocne dla małych organizacji w pozyskiwaniu mniejszych kwot dotacji na określone zadania. Planowane jest wprowadzenie trybu uproszczonego do zlecania realizacji zadań publicznych o szczególnym charakterze. Szczególny charakter dotyczy lokalnego (tj. gminnego lub ponadgminnego) charakteru zadania, czasu jego realizacji (okres nie dłuższy niż 30 dni) oraz wysokości przekazywanych środków publicznych (do kwoty 10 000 zł dla danego podmiotu) Wysokość środków przekazywanych w tym trybie nie przekraczałaby 10% wydatków planowanych w roku budżetowym przeznaczonych na realizację zadań przez organizacje pozarządowe. Omawiany tryb uproszczony stworzyłby alternatywny - w stosunku do istniejącej procedury otwartego konkursu ofert - tryb przekazywania środków na realizację zadań publicznych, który w istotny sposób wpłynąłby na szybkość procedowania, bez uszczerbku dla zasady jawności postępowania. Ponadto omawiany tryb pozwoliłby docenić nowatorskie, autorskie projekty zgłaszane przez organizacje pozarządowe, a także umożliwiłby wykonywanie zadań nieprzewidzianych, a wymagających pilnej realizacji.</p>
        <p xml:id="div-32">Należy również wskazać, iż ponieważ rządowy etap prac nad nowelizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej zakończył się wraz z przyjęciem projektu w dniu 24 kwietnia na posiedzeniu Rady Ministrów, następnym etapem w procesie legislacyjnym są prace sejmowe. W związku z powyższym odbyło się już pierwsze czytanie w sejmowej Komisji Polityki Społecznej.</p>
        <p xml:id="div-33">W świetle powyższego należy stwierdzić, iż ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w związku z ustawą o rachunkowości i aktami wykonawczymi przewiduje udogodnienia w zakresie sprawozdawczości oraz publikacji sprawozdań dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność w mniejszym i większym rozmiarze, a także nieposiadających statusu organizacji pożytku publicznego, oraz tych, które ten status uzyskały. Dodatkowo nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wprowadza kolejne udogodnienia w tym zakresie dla organizacji pozarządowych.</p>
        <p xml:id="div-34">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-35">Minister</p>
        <p xml:id="div-36">Anna Kalata</p>
        <p xml:id="div-37">Warszawa, dnia 30 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>