text_structure.xml 5.63 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W związku z pismem Pana Marszałka z dnia 3 lipca 2007 r. w sprawie zapytania Pani Poseł Magdaleny Kochan związanego ze sprawą śmierci Pana Witolda Filipiuka, kapitana żeglugi wielkiej, udzielam niniejszym odpowiedzi na wspomniane zapytanie poselskie, stosownie do art. 115 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 193 ust. 2 w zw. z art. 195 ust. 2 Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.</p>
        <p xml:id="div-2">Sprawa tragicznej śmierci Pana Kapitana Witolda Filipiuka jest ze względu na jej okoliczności bulwersująca. Mimo to jako Minister Pracy i Polityki Społecznej nie mam możliwości udzielenia pomocy wdowie po kapitanie Filipiuku. Ze swej strony żywię nadzieję, że będzie ona mogła skorzystać ze środków chroniących jej prawa i interesy.</p>
        <p xml:id="div-3">Odnosząc się do kwestii, czy obowiązujące regulacje prawne wystarczająco chronią polskich pracowników zatrudnionych w zagranicznych przedsiębiorstwach za pośrednictwem polskich firm, przedstawiam następujące stanowisko.</p>
        <p xml:id="div-4">Prawa obywateli polskich poszukujących pracy lub zatrudnionych za granicą są określone w zasadzie przepisami obowiązującymi w danym państwie. W tym kontekście warto podkreślić, że w Unii Europejskiej obowiązuje zasada równego traktowania obywateli państwa członkowskiego oraz pracowników migrujących będących obywatelami innego państwa członkowskiego, ograniczona jedynie na mocy przepisów przejściowych w zakresie swobodnego przepływu osób w zakresie dostępu do zatrudnienia w niektórych państwach. Zakres stosowania prawa polskiego za granicą jest niewielki. Obywatele polscy w czasie pobytu za granicą mogą dochodzić swoich uprawnień w trybie określonym przepisami prawnymi państwa pobytu. W tym celu mogą zwracać się do właściwych organów administracyjnych i sądowych. Zakres jurysdykcji polskich organów w sprawach dotyczących stosunków prawnych powstających za granicą jest również niewielki.</p>
        <p xml:id="div-5">Ze względu na różne doświadczenia związane z działalnością podmiotów prowadzących pośrednictwo pracy ustawodawca wprowadził przepisy mające na celu ochronę osób korzystających z usług pośrednictwa pracy. Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w art. 18-22 określa wymogi związane z prowadzeniem agencji zatrudnienia. Dodatkowe wymogi związane z kierowaniem obywateli polskich do pracy za granicą przez agencję pośrednictwa pracy są określone w art. 85 powołanej ustawy. Przepis ten przewiduje m.in. zawarcie między osobą zainteresowaną a agencją umowy określającej pracodawcę zagranicznego, okres i rodzaj pracy, warunki pracy i wynagradzania, świadczenia socjalne, warunki ubezpieczenia społecznego oraz od następstw nieszczęśliwych wypadków i chorób tropikalnych, obowiązki i uprawnienia osoby kierowanej do pracy oraz agencji pośrednictwa pracy, zakres odpowiedzialności cywilnej stron w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania umowy zawartej między agencją pośrednictwa pracy a obywatelem polskim, w tym stronę pokrywającą koszty dojazdu i powrotu osoby skierowanej do pracy w przypadku niewywiązania się pracodawcy zagranicznego z warunków umowy oraz tryb dochodzenia związanych z tym roszczeń, kwoty należne agencji pośrednictwa pracy z tytułu faktycznie poniesionych kosztów związanych ze skierowaniem do pracy za granicą, informację o trybie i warunkach dopuszczania cudzoziemców do rynku pracy w państwie wykonywania pracy oraz inne zobowiązania stron. Umowa taka ma charakter cywilnoprawny, w związku z czym jej strony mają dość dużą swobodę w kształtowaniu wzajemnych praw i obowiązków. Odpowiedzialność za naruszenie przez pracodawcę zagranicznego umowy o pracę lub odmowę zawarcia przez niego umowy o pracę nie może wynikać z bezwzględnie obowiązujących przepisów prawnych. Agencja pośrednictwa pracy i pracodawca zagraniczny są bowiem odrębnymi podmiotami i - co do zasady - agencja nie ma znaczącego wpływu na działania i zaniechania pracodawcy.</p>
        <p xml:id="div-6">Ponadto na podstawie wspomnianego art. 85 agencja pośrednictwa pracy ma obowiązek zawarcia odpowiedniej umowy z pracodawcą zagranicznym, do którego zamierza kierować obywateli polskich.</p>
        <p xml:id="div-7">Zagadnienie, czy przepisy prawne mogą lepiej czy w większym zakresie chronić polskich obywateli za granicą, będzie przedmiotem analizy międzyresortowego Zespołu do Spraw Migracji.</p>
        <p xml:id="div-8">Niezależnie jednak od tego, jakie instrumenty ochrony obywateli polskich będą stosowane w przyszłości, nie można oczekiwać, że zapobiegną takim tragediom jak ta, która wydarzyła się w rodzinie Pana Kapitana Witolda Filipiuka. Przepisy prawne oraz organy powołane do egzekwowania prawa nie mogą zapobiec wszystkim przypadkom, w których pracodawcy, pośrednicy czy inne osoby działają na szkodę pracownika, a z podanych wyżej względów możliwość oddziaływania polskich przepisów i organów na zdarzenia za granicą jest jeszcze mniejsza niż w kraju.</p>
        <p xml:id="div-9">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-10">Sekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-11">Mirosław Mielniczuk</p>
        <p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 1 sierpnia 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>