text_structure.xml 8.92 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do pisma z dnia 3 lipca 2007 r., znak: SPS-024-2967/07, przy którym przesłane zostało zapytanie Pana Posła Mieczysława Aszkiełowicza z dnia 18 czerwca 2007 r. w sprawie przepisów dotyczących opodatkowania i zwolnień od podatku akcyzowego olejów smarowych oraz ich zgodności z regulacjami unijnymi, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.</p>
        <p xml:id="div-2">Zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257, z późn. zm.) do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy. Oleje ropy naftowej, w tym oleje smarowe, a wśród nich bazowe mineralne (kod CN 2710) obejmuje pozycja 4 powołanego załącznika. Jak wynika z rozporządzenia ministra finansów z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz. 825, z późn. zm.) dla olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodami CN 2710 19 71 - 2710 19 99 stawka podatku akcyzowego wynosi 1180,00 zł/1000 l. Natomiast zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97, poz. 966, z późn. zm.), zwalnia się od podatku akcyzowego sprzedaż olejów smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18 i kodami CN 2710 19 71 - 2710 19 99, przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników, albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Przepisy w/w rozporządzenia określają szczegółowe warunki stosowania tego zwolnienia; podstawowym warunkiem jest dokonanie sprzedaży w/w wyrobów ze składu podatkowego na terytorium kraju w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.</p>
        <p xml:id="div-3">Dodatkowo należy wskazać, iż zgodnie z § 13 ust. 2d w/w rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów oznaczonych kodami CN 2710 19 83 - 2710 19 93, dokonywane przez uprawnionego nabywcę, o którym mowa w ust. 2b, jeżeli:</p>
        <p xml:id="div-4">1) uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży oświadczenie naczelnikowi urzędu celnego, że nabyte wyroby zostaną zużyte lub odsprzedane do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników;</p>
        <p xml:id="div-5">2) uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b, prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu przeznaczenia zwolnionych wyrobów;</p>
        <p xml:id="div-6">3) uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b pkt 1, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży zabezpieczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy;</p>
        <p xml:id="div-7">4) uprawniony nabywca, o którym mowa w ust. 2b pkt 2, dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, złoży zabezpieczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 ustawy, które będzie zwolnione w momencie zużycia wyrobów przez uprawnionego nabywcę, o którym mowa w ust. 2b pkt 1, do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.</p>
        <p xml:id="div-8">W myśl § 13 ust. 2b rozporządzenia uprawnionym nabywcą jest podmiot dokonujący zakupu wyrobów, który:</p>
        <p xml:id="div-9">1) zużywa wyroby do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników i złoży oświadczenie stwierdzające, że wyroby zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem;</p>
        <p xml:id="div-10">2) dokonuje odsprzedaży wyrobów podmiotom, o których mowa w pkt 1.</p>
        <p xml:id="div-11">Zgodnie z ust. 2e rozporządzenia oświadczenie, o którym mowa powyżej powinno zawierać co najmniej:</p>
        <p xml:id="div-12">1) nazwę i adres podmiotu składającego oświadczenie oraz jego NIP;</p>
        <p xml:id="div-13">2) ilość zamawianych wyrobów przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników;</p>
        <p xml:id="div-14">3) określenie celów, na które zostaną przeznaczone lub odsprzedane zakupione wyroby;</p>
        <p xml:id="div-15">4) datę i miejsce sporządzenia oświadczenia oraz podpis osoby składającej oświadczenie.</p>
        <p xml:id="div-16">Jednocześnie należy wyjaśnić, iż zgodnie z § 2b ust. 1 rozporządzenia ministra finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. Nr 89, poz. 849, z późn. zm.), w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których w państwie nabycia nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy i do których stosuje się na terytorium kraju stawkę podatku akcyzowego inną niż stawka 0, ich przemieszczenie na terytorium kraju i wprowadzenie do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z zastosowaniem dokumentów handlowych. Ponadto zgodnie z ust. 2 nabywający przed wprowadzeniem w/w wyrobów na terytorium kraju dokonuje zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, określonego na podstawie odrębnych przepisów.</p>
        <p xml:id="div-17">W tym miejscu należy podkreślić, iż zgodnie z art. 3 ust. 3 dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania państwa członkowskie zachowują prawo do wprowadzenia lub utrzymania podatków na wyroby inne niż wyroby akcyzowe zharmonizowane, w tym przypadku na oleje smarowe, pod warunkiem jednak, że podatki te nie spowodują zwiększenia formalności związanych z przekraczaniem granicy w handlu między państwami członkowskimi. Należy zauważyć, iż regulacje dotyczące olejów smarowych spełniają powyższe warunki. Obowiązujące przepisy z zakresu akcyzy, a zatem również w odniesieniu do wymienionej na wstępie grupy wyrobów, wiążą nie tylko podatników akcyzy, ale również organy podatkowe (jak i kontrolne).</p>
        <p xml:id="div-18">Odnosząc się natomiast do kolejnej z podniesionych w zapytaniu Pana Posła kwestii należy stwierdzić, iż Ministerstwo Finansów nie otrzymywało sygnałów świadczących o problemie wstrzymywania transportów oleju bazowego przez urzędy celne w obrocie wewnątrzwspólnotowym.</p>
        <p xml:id="div-19">Jednakże z informacji uzyskanych z izb celnych wynika, iż w toku podejmowanych czynności kontrolnych zarejestrowano nieprawidłowości polegające na:</p>
        <p xml:id="div-20">1) błędnej klasyfikacji nabywanego oleju bazowego do kodu CN,</p>
        <p xml:id="div-21">2) naruszeniach przepisów w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania,</p>
        <p xml:id="div-22">3) stwierdzonych przypadkach różnic pomiędzy deklarowanymi masami olejów bazowych określonych w dokumentach handlowych a ich masami rzeczywistymi stwierdzonymi po przyjęciu na skład podatkowy,</p>
        <p xml:id="div-23">4) niewywiązywaniu się z obowiązków wynikających bezpośrednio z ustawy o podatku akcyzowym w zakresie posiadania statusu składu podatkowego, zarejestrowanego lub niezarejestrowanego handlowca oraz obowiązków: zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym, złożenia zabezpieczenia akcyzowego oraz potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych zharmonizowanych na dokumencie handlowym,</p>
        <p xml:id="div-24">5) niedopełnieniu przez podmiot nabywający olej bazowy mineralny warunków zwolnienia z akcyzy ze względu na przeznaczenie towaru.</p>
        <p xml:id="div-25">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-26">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-27">Jacek Dominik</p>
        <p xml:id="div-28">Warszawa, dnia 25 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>