text_structure.xml 3.94 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do interpelacji Pani Poseł Anny Sobeckiej z dnia 15 czerwca 2007 r., przekazanej przy piśmie Pana Marszałka z dnia 3 lipca 2007 r., znak: SPS-024-2959/07, dotyczącej powołania Generalnej Dyrekcji Inwestycji Drogowych, uprzejmie udzielam wyjaśnień w przedmiotowej sprawie.</p>
        <p xml:id="div-2">Powołanie nowego organu administracji rządowej w postaci Generalnej Dyrekcji Inwestycji Drogowych jest rozwiązaniem kompromisowym wobec zaproponowanego przez Ministerstwo Finansów przekazania utrzymania, remontów i ochrony dróg krajowych - jako zadania z zakresu administracji rządowej - samorządom województwa. Powołanie przedmiotowej instytucji ma na celu powierzenie priorytetowych projektów inwestycyjnych w zakresie budowy dróg krajowych organowi, który będzie odpowiedzialny wyłącznie za zadania najwyższej rangi. Generalny dyrektor inwestycji drogowych przy pomocy Generalnej Dyrekcji Inwestycji Drogowych pełnił będzie m.in. funkcję inwestora dróg krajowych. W szczególności będzie on odpowiedzialny za budowę i przebudowę autostrad i dróg ekspresowych określonych w programie wieloletnim w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Oznacza to, że organ ten powołany będzie do realizacji strategicznych inwestycji drogowych. Natomiast wszelkie zadania pozainwestycyjne, jak utrzymanie i zarządzanie drogami krajowymi pozostaną w gestii generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. Wyodrębnienie nowego organu ma za zadanie zapewnienie w pełni funkcjonalnego zarządzania projektami drogowymi oraz zaangażowanie w realizację polityki transportowej w zakresie dróg krajowych właściwego jedynie w tej materii organu centralnego.</p>
        <p xml:id="div-3">W ocenie resortu transportu powołanie Generalnej Dyrekcji Inwestycji Drogowych usprawni proces związany z rozwojem nowoczesnej sieci drogowej w Polsce. Należy bowiem zauważyc, że proces przygotowania i realizacji inwestycji jest pracochłonny, długotrwały i pochłaniający duże nakłady finansowe. Zatem wykonywanie zadań związanych z przygotowaniem i koordynowaniem budowy dróg krajowych przez wyspecjalizowaną i przygotowaną specjalnie do tego celu instytucję może spowodować znaczne przyspieszenie realizacji inwestycji, czego konsekwencją będzie wybudowanie sieci dróg o najwyższym standardzie.</p>
        <p xml:id="div-4">W świetle powyższego należy zatem stwierdzić, iż obawy ekspertów, że budowie autostrad grozi organizacyjny paraliż, są całkowicie nieuzasadnione. Należy bowiem zaznaczyć, że Generalna Dyrekcja Inwestycji Drogowych powstanie na bazie składników majątkowych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Ponadto pracownicy GDDKiA, którzy do dnia wejścia w życie ustawy wykonywać będą zadania w zakresie budowy i przebudowy dróg krajowych, staną się pracownikami Generalnej Dyrekcji Inwestycji Drogowych. Natomiast wewnetrzną organizację Generalnej Dyrekcji Inwestycji Drogowych określi statut nadany przez ministra właściwego do spraw transportu. Ponadto należy zauwazyć, że powołanie omawianej instytucji nie zosatło jeszcze przesądzone, gdyż o ostatecznym kształcie projektu ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych zadecyduje Sejm RP.</p>
        <p xml:id="div-5">Przekazując powyższą odpowiedź, wyrażam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia spełnią oczekiwania Pani Poseł Anny Sobeckiej oraz wyeliminują zaistniałe wątpliwości.</p>
        <p xml:id="div-6">Z wyrazami szacunku</p>
        <p xml:id="div-7">Minister</p>
        <p xml:id="div-8">Jerzy Polaczek</p>
        <p xml:id="div-9">Warszawa, dnia 23 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>