text_structure.xml 4.86 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie posłów Teresy Piotrowskiej i Macieja Świątkowskiego (Nr SPS-024-2950/07), pragnę poinformować, iż:</p>
        <p xml:id="div-2">Od stycznia 2006 roku w Departamencie do Spraw Kobiet, Rodziny i Przeciwdziałania Dyskryminacji Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej trwają prace nad rozwiązaniem kwestii narażania dzieci na odbiór w grach komputerowych treści zagrażających ich prawidłowemu rozwojowi psychospołecznemu.</p>
        <p xml:id="div-3">Po przeanalizowaniu sytuacji, na polskim rynku gier komputerowych dostrzegliśmy brak jednolitego systemu oznaczeń gier dostępnych w sprzedaży oraz brak wystarczającej informacji dla konsumentów na temat zawartości gier.</p>
        <p xml:id="div-4">19 maja 2006 roku w gmachu ministerstwa odbyła się konferencja zorganizowana z inicjatywy departamentu. Udało zgromadzić się na niej przedstawicieli największych firm działających na rynku polskim: dystrybutorów gier komputerowych, wydawców, sieci sprzedaży, a także Sekretarza Generalnego ISFE, organizacji, która powołała do życia system ogólnoeuropejski oznaczeń gier komputerowych PEGI, ponadto wzięli w niej udział także polscy naukowcy, przedstawiciel Rzecznika Praw Dziecka oraz szereg osób na co dzień zajmujących się sprawami dzieci i młodzieży.</p>
        <p xml:id="div-5">Podczas spotkania ogłoszono deklarację przedstawicieli branży gier komputerowych stanowiącą zobowiązanie do stosowania już istniejącego jednolitego systemu oznakowania gier PEGI (Ogólnoeuropejski System Klasyfikacji Gier) oraz do prowadzenia szeroko zakrojonej akcji informacyjnej na temat tego systemu skierowanej do konsumentów (treść deklaracji w załączeniu)*).</p>
        <p xml:id="div-6">Polscy naukowcy, obecni na spotkaniu, również wyrazili przekonanie co do celowości implementacji rozwiązań przyjętych przez PEGI.</p>
        <p xml:id="div-7">Departament (DPR) swoje działania w zakresie informowania rodziców na temat zawartości gier opiera na współpracy z instytucjami publicznymi oraz licznymi organizacjami pozarządowymi.</p>
        <p xml:id="div-8">Obecnie trwa proces monitorowania sytuacji na polskim rynku sprzedaży gier, a także rozwijania współpracy z instytucjami zajmującymi się ww. problematyką. W toku pracy departamentu konsultowano się niejednokrotnie z posłem Prawa i Sprawiedliwości Tadeuszem Cymańskim, który w ubiegłej kadencji Sejmu brał czynny udział w pracach nad obywatelskim projektem ustawy autorstwa Komitetu Inicjatywy Uchwałodawczej ˝Dobre Media˝.</p>
        <p xml:id="div-9">Ponadto pracownik departamentu czynnie uczestniczy w pracach parlamentarnych w podkomisji nad poselskim projektem ustawy o ochronie małoletnich przed szkodliwymi treściami prezentowanymi w środkach masowego komunikowania, który jest w większości powieleniem rozwiązań ww. projektu obywatelskiego.</p>
        <p xml:id="div-10">Prace parlamentarne nad ustawą rzeczywiście trwają wiele lat, lecz ich przyśpieszenie nie należy do kompetencji Ministra Pracy i Polityki Społecznej.</p>
        <p xml:id="div-11">Wspomniana przez posłów gra ˝Manhunt2˝ najprawdopodobniej nie ukaże się na polskim rynku. Dystrybutor wycofał się z pomysłu jej rozpowszechniania. Przyczyniła się do tego decyzja podjęta przez BBFC (British Bord of Film Classification). Rynek sprzedaży gier komputerowych w Polsce jest częścią rynku europejskiego, dlatego sprawa ochrony dzieci powinna być wspólną sprawą wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej.</p>
        <p xml:id="div-12">Gry, które istnieją w sprzedaży na terenie Polski, w ok. 90% pochodzą z zagranicy, dlatego posiadają one oznaczenia w systemie PEGI, należy jednakże upowszechnić ich znajomość w Polsce.</p>
        <p xml:id="div-13">Należy podkreślić, iż prowadzenie kampanii informacyjnych wśród rodziców, polegających na uświadamianiu im zagrożeń, na jakie ich dziecko jest narażone, korzystając z komputera i Internetu, jak zniwelować to niebezpieczeństwo (na przykład zwracając uwagę na kategorie wiekowe, symbole określające charakter treści, zamieszczone na opakowaniach gier) jest jedyną skuteczną metodą ustrzeżenia nieletnich przed dostępem do szkodliwych treści w mediach. Tylko rodzic lub opiekun dziecka jest w stanie uchronić je przed tego typu drastycznymi treściami.</p>
        <p xml:id="div-14">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-15">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-16">Romuald Poliński</p>
        <p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 19 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>