text_structure.xml
7.42 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W nawiązaniu do interpelacji Pana Posła Jerzego Szmajdzińskiego z dnia 22 czerwca 2007 r., przekazanej przy piśmie Pana Marszałka z dnia 28 czerwca 2007 r. (znak: SPS-024-2928/07), dotyczącej zakończenia budowy autostrady A4 na odcinku Krzyżowa-Jędrzychowie, uprzejmie udzielam wyjaśnień w przedmiotowej sprawie.</p>
<p xml:id="div-2">Na wstępie pragnę zapewnić, że zgodnie z umową podpisaną z wykonawcą robót zakończenie prac budowlanych planowane jest na koniec 2008 r.</p>
<p xml:id="div-3">Jednocześnie uprzejmie informuję, że w trakcie prac na odcinku Zgorzelec-Krzyżowa, w niektórych przypadkach Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie miała możliwości zawarcia cywilnoprawnych umów kupna-sprzedaży, gdyż właściciele bądź użytkownicy wieczyści nie przyjęli zaproponowanej ceny. W takiej sytuacji GDDKiA występowała do właściwego wojewody (w tym przypadku do Wojewody Dolnośląskiego) o wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego. Jednakże z uwagi na fakt, iż niektórzy właściciele oraz użytkownicy wieczyści nie stawiali się w wyznaczonym terminie na rozprawy administracyjne, proces wywłaszczeniowy przedłużał się.</p>
<p xml:id="div-4">W związku z powyższym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wystąpiła do Wojewody Dolnośląskiego o wydanie ˝nowej˝ decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 721, z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 16 grudnia 2006 r. Zgodnie bowiem z przepisem art. 12 ust. 4 powołanej ustawy nieruchomości wydzielone liniami rozgraniczającymi teren stają się z mocy prawa własnością:</p>
<p xml:id="div-5">- Skarbu Państwa w odniesieniu do dróg krajowych,</p>
<p xml:id="div-6">- odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego w odniesieniu do dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych,</p>
<p xml:id="div-7">z dniem, w którym decyzja o ustaleniu lokalizacji drogi stała się ostateczna, za odszkodowaniem ustalonym w odrębnej decyzji, odpowiednio przez wojewodę albo starostę. Działanie to umożliwi GDDKiA przejęcie nieruchomości, których wcześniej nie udało się nabyć w drodze umowy cywilnoprawnej bądź w postępowaniu wywłaszczeniowym. Zatem w chwili obecnej nie ma możliwości zawarcia porozumienia z właścicielami bądź użytkownikami wieczystymi, którzy nie wyrazili zgody na sprzedaż nieruchomości w drodze umów cywilnoprawnych ani podwyższenia wcześniej zaproponowanej ceny.</p>
<p xml:id="div-8">Ponadto należy zauważyć, że obecny stan prawny nie przewiduje negocjacji ani prowadzenia rokowań z właścicielami bądź użytkownikami wieczystymi nieruchomości przeznaczonych pod drogi. Nieruchomości te stają się bowiem z mocy prawa własnością Skarbu Państwa w dniu, w którym decyzja o ustaleniu drogi stała się ostateczna. Z kolei wysokość odszkodowania za przejętą nieruchomość ustala się według jej stanu na dzień wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi i według jej wartości z dnia wydania decyzji określającej wysokość odszkodowania. Wartość ta określana jest przez rzeczoznawców majątkowych na zlecenie wojewody, który prowadzi postępowanie w tej sprawie.</p>
<p xml:id="div-9">Natomiast zgodnie z przepisami ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji (...) obowiązującymi przez dniem 16 grudnia 2006 r. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad nabywał w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa nieruchomości lub ich części na cele budowy dróg w drodze umowy. Jednakże w sytuacji, gdy właściciel bądź użytkownik wieczysty nie zgadzał się na zaproponowaną cenę, zastosowanie znajdował przepis art. 15 omawianej ustawy, zgodnie z którym wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego, w odniesieniu do nieruchomości przeznaczonych na pasy drogowe, następowało na wniosek Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad po bezskutecznym upływie terminu do zawarcia umowy wyznaczonego przez wojewodę na piśmie właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu tych nieruchomości. Termin ten nie mógł być krótszy niż 30 dni od dnia otrzymania przez właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości pisemnej oferty Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad dotyczącej zawarcia umowy. Postępowanie wywłaszczeniowe wszczynał i decyzję wydawał w jego toku wojewoda. Z kolei wysokość odszkodowania za wywłaszczoną nieruchomość ustalana była według jej stanu na dzień wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji drogi i według jej wartości w dniu wydania decyzji o wywłaszczeniu nieruchomości określanej przez rzeczoznawców majątkowych.</p>
<p xml:id="div-10">Odnosząc się do kolejnego z pytań przedstawionych w interpelacji Pana Posła dotyczącego podziału nieruchomości, uprzejmie informuję, że zgodnie z przepisem art. 12 powołanej ustawy decyzją o ustaleniu lokalizacji drogi zatwierdza się projekt podziału nieruchomości. Natomiast linie rozgraniczające teren ustalone decyzją o ustaleniu lokalizacji drogi stanowią linie podziału nieruchomości. Przedmiotowa decyzja stanowi także podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej i katastrze nieruchomości. Zatem w sytuacji zatwierdzania projektu podziału nieruchomości decyzją o ustaleniu lokalizacji drogi wydaną na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. nie znajdą zastosowania ogólne normy dotyczące podziałów nieruchomości zawarte w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, z późn. zm.). Należy bowiem zauważyć, że zgodnie z przepisem art. 2 pkt 7 ustawy o gospodarce nieruchomościami ustawa ta nie narusza przepisów ustawy o szczególnych zasadach przygotowywania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych w zakresie dotyczącym gospodarki nieruchomościami. Przepis ten został wprowadzony w celu wyeliminowania ewentualnej kolizji przepisów regulujących sprawy z zakresu gospodarki nieruchomościami. Należy zatem stwierdzić, że ustawa o gospodarce nieruchomościami, jako lex generalis, ma zastosowanie do gospodarowania nieruchomościami (w tym m.in. w zakresie dokonywania podziałów nieruchomości), o którym mowa w ustawie o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji (...) jedynie w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie. Potwierdza to również treść przepisu art. 23 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r., który stanowi, że w sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozdziale stosuje się przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami.</p>
<p xml:id="div-11">Przekazując powyższą odpowiedź, wyrażam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia spełnią oczekiwania Pana Posła Jerzego Szmajdzińskiego oraz wyeliminują zaistniałe wątpliwości.</p>
<p xml:id="div-12">Łączę wyrazy szacunku</p>
<p xml:id="div-13">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-14">Piotr Stomma</p>
<p xml:id="div-15">Warszawa, dnia 18 lipca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>