text_structure.xml
6.33 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie poseł Stanisławy Anny Okularczyk w sprawie ˝uzasadnienia i celu likwidacji funduszu ochrony środowiska˝, przekazane pismem z 28 czerwca br., sygn. SPS-024-2925/07, uprzejmie informuję, co następuje.</p>
<p xml:id="div-2">Zgodnie z projektami ustaw o finansach publicznych oraz Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych, przyjętymi przez Radę Ministrów w dniu 26 czerwca br., likwidacji mają ulec gminne, powiatowe i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, a Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ma zostać przekształcony w państwowy fundusz celowy nieposiadający osobowości prawnej, którego dysponentem będzie minister właściwy ds. środowiska. Stosownie do zaproponowanych rozwiązań nieściągnięte należności i nieuregulowane zobowiązania zlikwidowanych gminnych, powiatowych i wojewódzkich funduszy przejmą jednostki samorządu terytorialnego, które realizowały swoje wyodrębnione zadania poprzez fundusze, a środki pieniężne likwidowanych gminnych, powiatowych i wojewódzkich funduszy celowych staną się dochodami budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Jednocześnie dotychczasowe przychody gminnych, powiatowych i wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej staną się dochodami budżetów - odpowiednio - gmin, powiatów i samorządów wojewódzkich. Dotychczasowe przychody Narodowego Funduszu będą przychodami powstałego w jego miejsce państwowego funduszu celowego nieposiadającego osobowości prawnej. Prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych przez WFOŚiGW i NFOŚiGW z beneficjentami pomocy staną się prawami i obowiązkami - odpowiednio - samorządów wojewódzkich i ministra właściwego ds. środowiska</p>
<p xml:id="div-3">W konsekwencji zmian finansowanie działań wspieranych obecnie przez gminne, powiatowe i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej należeć będzie do właściwych jednostek samorządu terytorialnego. Wydatkowanie środków przejętych przez samorząd terytorialny podlegać będzie takim samym zasadom, jak innych środków stanowiących dochody budżetu. W szczególności nie będzie więc obowiązku wydatkowania dochodów z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych tylko na cele ściśle określone w ustawie. W odniesieniu do samorządów wojewódzkich proponuje się jednak przyjęcie przepisu stanowiącego, że planowane wydatki z budżetu województwa na sfinansowanie zadań w dziedzinie ochrony środowiska i gospodarki wodnej nie mogą być niższe niż planowane dochody budżetu województwa z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy Prawo ochrony środowiska oraz przepisów szczególnych, na dany rok. Ponadto proponuje się przepis, aby środki pieniężne zgromadzone przez WFOŚiGW i przejęte od nich w związku z ich likwidacją oraz odzyskane należności WFOŚiGW przeznaczane były na finansowanie ochrony środowiska, w zakresie określonym w Prawie ochrony środowiska.</p>
<p xml:id="div-4">W przypadku Narodowego Funduszu, w związku z jego przekształceniem, a nie likwidacją, obowiązująca pozostanie zasada, że przychody NFOŚiGW będą mogły być przeznaczane tylko na cele wskazane w ustawie. W założeniu katalog tych celów ma zostać określony w Prawie ochrony środowiska.</p>
<p xml:id="div-5">Podstawowymi formami finansowania działalności w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej mają pozostać pożyczki i dotacje udzielane do realizowanych zadań oraz dopłaty do oprocentowania preferencyjnych kredytów.</p>
<p xml:id="div-6">Jednocześnie chciałbym poinformować, że w trakcie prac nad projektami ustaw zmieniających system finansów publicznych minister środowiska zaproponował wariant, zgodnie z którym przychody WFOŚiGW stałyby się przychodami NFOŚiGW. Narodowy Fundusz przejąłby dalsze finansowanie zadań i przedsięwzięć wspieranych obecnie ze środków WFOŚiGW. Dysponentem NFOŚiGW byłby minister właściwy ds. środowiska. Obecne przychody WFOŚiGW, stając się przychodami NFOŚiGW, w dalszym ciągu służyłyby finansowaniu tylko określonych ustawowo zadań. Powyższa propozycja ministra środowiska nie została jednak przyjęta. Jeszcze inną możliwą do rozważenia formą zmian mógłby być wariant, w którym z przekształceniem NFOŚiGW i likwidacją WFOŚiGW wiązałoby się przejęcie ich przychodów, aktywów oraz kadr przez agencję rządową (agencję wykonawczą), posiadającą osobowość prawną i dedykowaną sprawom ochrony środowiska i przedsięwzięć ekologicznych. Wówczas dotychczasowe zadania NFOŚiGW i WFOŚiGW wykonywane byłyby w innej formie organizacyjno-prawnej.</p>
<p xml:id="div-7">Deklarowanymi przez autorów projektów ustaw o finansach publicznych oraz Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych celami, a zarazem korzyściami wynikającymi z przekształceń w systemie funduszy ekologicznych, ma być konsolidacja finansów publicznych, poprawa kontroli nad wydatkowaniem środków publicznych, poprawa efektywności wydatkowania środków publicznych, trwałe zwiększenie dochodów samorządów terytorialnych o wpływy z opłat i kar trafiające obecnie do funduszy celowych. W toku prac nad ustawą minister środowiska wskazywał natomiast na zalety obecnego systemu finansowania ochrony środowiska i gospodarki wodnej i istnienia funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, w szczególności w kontekście możliwości realizacji celów Polityki Ekologicznej Państwa, wykonania zobowiązań Polski wynikających z Traktatu Akcesyjnego, a także sprawnej absorpcji funduszy Unii Europejskiej.</p>
<p xml:id="div-8">Uprzejmie proszę o przyjęcie powyższych wyjaśnień.</p>
<p xml:id="div-9">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-10">Podsekretarz stanu</p>
<p xml:id="div-11">Agnieszka Bolesta</p>
<p xml:id="div-12">Warszawa, dnia 17 lipca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>