text_structure.xml 7.31 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Szanowna Pani Marszałek! W nawiązaniu do interpelacji Pana Posła Andrzeja Halickiego z dnia 18 czerwca 2007 r., przekazanej przy piśmie Pani Marszałek z dnia 28 czerwca 2007 r., znak: SPS-024-2913/07, dotyczącej planowanego przebiegu trasy S-7 Warszawa - Gdańsk, uprzejmie udzielam wyjaśnień w przedmiotowej sprawie.</p>
        <p xml:id="div-2">W ramach prac projektowych dla potrzeb znalezienia optymalnego przebiegu trasy wylotowej S-7 z Warszawy do Gdańska analizami objęto znaczne obszary Łomianek oraz dzielnic Bemowa i Bielan. Analizowane rozwiązania obejmują również przebieg wstępnie opracowany na zlecenie władz Łomianek, tj. zakładający zlokalizowanie trasy S-7 wzdłuż rzeki Wisły (na odcinku przebiegającym przez gminy Czosnów, Łomianki, dzielnicę Warszawa-Bielany). Rozwiązanie to przewiduje powiązanie prowadzenia omawianego ciągu komunikacyjnego z realizację nowego wału przeciwpowodziowego. Należy także podkreślić, że uwzględniając konieczność zlokalizowania trasy S-7 na terenach o intensywnym zagospodarowaniu (zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna i jednorodzinna, dwa obszary Natura 2000 tj. Puszcza Kampinoska i dolina rzeki Wisły), GDDKiA w trakcie prac projektowych przywiązywała dużą rolę do prezentowania zainteresowanym stronom wszystkich rozpatrywanych ˝korytarzy˝ sytuowania ww. drogi ekspresowej. Na każdym etapie prac przeprowadzano szereg spotkań informacyjnych oraz rad technicznych, zarówno w siedzibie GDDKiA jak i w terenie. W ramach spotkań były omawiane wszystkie opracowane warianty przebiegu trasy S-7 łącznie z wielokryterialną analizą porównawczą uwzględniającą czynniki techniczne, ekonomiczne, środowiskowe i społeczne. Umożliwiło to ocenę poszczególnych ˝korytarzy˝ ciągu komunikacyjnego.</p>
        <p xml:id="div-3">Ponadto należy zauważyć, że ze wszystkimi dotychczasowymi rozwiązaniami można było się zapoznać w siedzibie oddziału GDDKiA. Dodatkowo były one udostępniane przez biuro projektowe DHV Polska Sp. z o. o. - autora materiałów do wniosku o uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Należy podkreślić również, że nie jest możliwe znalezienie ˝korytarza˝ trasy S-7 bez naruszenia istniejącego zagospodarowania, terenów leśnych oraz zapewniającego właściwe warunki ochrony środowiska bez dodatkowych zabezpieczeń. Każdy z proponowanych wariantów jest bowiem przedmiotem niezadowolenia i niepokoju społecznego. Ponadto w każdym z wariantów występuje inna grupa osób mająca w sprawie interes prawny bądź faktyczny. Jednocześnie pragnę poinformować, że prowadzenie omawianego ciągu komunikacyjnego wzdłuż Wisły, preferowane przez część społeczeństwa Łomianek, według ww. wielokryterialnej analizy porównawczej jest rozwiązaniem najmniej korzystnym. Należy bowiem zauważyć, że samorządowa Trasa Nadwiślańska według propozycji Urzędu Miasta i Gminy Łomianki, sytuowana w nawiązaniu do nowego wału przeciwpowodziowego wzdłuż Wisły, byłaby rozwiązaniem niekorzystnym pod względem środowiskowym, częściowo kolidującym z obszarem Natura 2000 obejmującym dolinę rzeki. Rozwiązanie to nie gwarantuje możliwości uzyskania, zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902 z późn. zm.), decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację trasy ekspresowej w bezpośrednim sąsiedztwie Wisły.</p>
        <p xml:id="div-4">Ponadto wariant ten nie jest także rozwiązaniem bezkonfliktowym - jest bowiem oprotestowany przez część mieszkańców Łomianek. Związane jest to głównie z możliwością wygrodzenia projektowanych jezdni, na odcinku długości około 25 km. (odcinek od Kazunia do rejonu Młocin w Warszawie). Wygrodzenie trasy ekspresowej stanowiłoby w praktyce nieprzekraczalną barierę uniemożliwiającą dostęp do rzeki, zarówno dla ludzi jak i zwierząt, co jest szczególnie istotne na wysokości Puszczy Kampinoskiej. Natomiast ewentualne poprzeczne przejścia dla ludzi i zwierząt (w drugim poziomie) tylko w nieznacznym stopniu złagodziłyby ww. uciążliwości. Dodatkowo należy wskazać, że projektowana trasa S-7 według wariantu wzdłuż Wisły na odcinkach poza terenem Łomianek, tj. w obrębie Czosnowa i Bielan, nie została pozytywnie zaopiniowana przez właściwe władze samorządowe.</p>
        <p xml:id="div-5">W świetle powyższego uprzejmie informuję, że z najkorzystniejszych wariantowych rozwiązań (warianty II, IIB i III) zarówno GDDKiA, jak i resort transportu opowiada się za poprowadzeniem trasy ekspresowej według wariantu IIB tj. skrajem Lotniska Babice oraz przez Park Leśny ˝Uroczysko Bemowo˝. Trasa ta jest także uzgodniona z władzami m. st. Warszawy. Przedmiotowy wariant, w szczególności pod względem komunikacyjnym, zapewnia najkorzystniejsze warunki kształtowania docelowego układu drogowego przyległego fragmentu miasta, stwarzając możliwość wykształcenia funkcjonalnego układu. Zapewnia bowiem najdogodniejsze przyszłościowe powiązanie projektowanych ciągów - Trasy Mostu Północnego i ul. Nowolazurowej. Mieszkańcy Bielan, a tym samym mieszkańcy osiedli na Chomiczówce, zyskają znacznie lepszy dostęp do drogi S-7 i Trasy Mostu Północnego w porównaniu z wariantem II. Ponadto, rozwiązania zgodne z wariantem IIB umożliwią zmniejszenie potoków ruchu na sieci ulicznej omawianego rejonu dzielnicy (ul. Conrada oraz ul. Wólczyńska) w porównaniu z wariantem II.</p>
        <p xml:id="div-6">Ponadto należy podkreślić, że rozwiązania trasy S-7 według wariantu IIB w rejonie ul. Księżycowej na Chomiczówce tj. w sąsiedztwie m.in. zabudowy jednorodzinnej II Żoliborskiej Spółdzielni Mieszkaniowej zakładają prowadzenie ciągu komunikacyjnego w wykopie, przez teren ww. lotniska (kosztem istniejącej infrastruktury lotniskowej), przy pełnym zachowaniu wspomnianej ulicy. W wariancie tym przewiduje się także wprowadzenie rozwiązań zabezpieczających przyległe zagospodarowanie przed uciążliwościami ze strony trasy ekspresowej, w postaci ekranów akustycznych poza ww. wykopem. Jednakże szczegółowe informacje na temat zlokalizowania drogi S-7 na odcinku równoległym do ul. Księżycowej będą możliwe do przedstawienia w dalszych fazach projektowych, po dokonaniu ustaleń z zarządem lotniska.</p>
        <p xml:id="div-7">Na zakończenie pragnę poinformować, że decyzja ustalająca wybór wariantu ˝korytarza˝ trasy S-7 zostanie wydana przez wojewodę mazowieckiego w uzgodnieniu z ministrem środowiska. Natomiast Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad we wniosku o wydanie decyzji wyraźnie określiła jako wariant preferowany opisany powyżej wariant IIB. Przekazując powyższą odpowiedź, wyrażam nadzieję, że przedstawione wyjaśnienia spełnią oczekiwania Pana Posła Andrzeja Halickiego oraz wyeliminują zaistniałe wątpliwości.</p>
        <p xml:id="div-8">Z poważaniem</p>
        <p xml:id="div-9">Minister</p>
        <p xml:id="div-10">Jerzy Polaczek</p>
        <p xml:id="div-11">Warszawa, dnia 23 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>