text_structure.xml
18.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pana Posła Jacka Piechoty oraz pismo znak SPS-024-1899/07 wyjaśniam, co następuje:</p>
<p xml:id="div-2">1. Dlaczego Ministerstwo Gospodarki przetarg na ˝Wykonanie usługi polegającej na przygotowaniu, organizacji, realizacji i likwidacji udziału Polski w Światowej Wystawie EXPO 2008 w Saragossie, w Hiszpanii˝ rozpisało przed przyjęciem przez Radę Ministrów Koncepcji Programowej Udziału Polski w EXPO 2008, w konsekwencji czego postępowanie to od początku obarczone było wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w sprawie zamówienia publicznego?</p>
<p xml:id="div-3">2. Czy w stosunku do osób odpowiedzialnych za podjęcie tej decyzji zostały wyciągnięte konsekwencje dyscyplinarne?</p>
<p xml:id="div-4">Ministerstwo Gospodarki rozpisało przetarg ograniczony, który jest trybem podstawowym w świetle przepisów ustawy z dnia 29 stycznia Prawo zamówień publicznych na ˝Wykonanie usługi polegającej na przygotowaniu, organizacji, realizacji i likwidacji udziału Polski w Światowej Wystawie EXPO 2008 w Saragossie w Hiszpanii˝ w dniu 21 grudnia 2006 r. (w tym dniu wysłane zostało ogłoszenie do Urzędu Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich). W warunkach przetargu wskazano m.in. jako ostateczny termin podpisania umowy z wybranym wykonawcą dzień 2 kwietnia 2007 r. Termin ten dawał wybranemu wykonawcy 3 miesiące na zorganizowanie i rozstrzygnięcie kilku konkursów (m.in. na projekt fasady, zabudowy i wystroju wewnętrznego, scenariusza filmu promocyjnego itd.) oraz na właściwe przygotowanie się do podpisania kontraktu uczestnictwa w czasie generalnego międzynarodowego spotkania uczestników EXPO 2008, zaplanowanego na dzień 5 lipca 2007 r.</p>
<p xml:id="div-5">Działanie to było poprzedzone zarządzeniem Nr 87 z dnia 14 grudnia 2006 r. ministra gospodarki w sprawie powołania zespołu ds. związanych z wyborem generalnego realizatora udziału Rzeczypospolitej Polskiej w Światowej Wystawie EXPO 2008 w Saragossie. O utworzeniu takiego zespołu, kierowanego przez dyrektora generalnego Ministerstwa Gospodarki, Pana Wojciecha Kijowskiego, poinformowany został zgodnie z obowiązującą procedurą, prezes Rady Ministrów Pan Jarosław Kaczyński.</p>
<p xml:id="div-6">Decyzja zespołu o rozpoczęciu postępowania przetargowego mimo braku akceptacji przez Radę Ministrów ˝Koncepcji Programowej udziału Polski w EXPO 2008 w Saragossie˝ podyktowana była dążeniem do maksymalnego przyspieszenia prac przygotowawczych i była oparta na uprawnionym przekonaniu, iż koncepcja programowa zostanie zatwierdzona przez Radę Ministrów przed rozpoczęciem drugiego etapu postępowania przetargowego. Tym niemniej w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia w przedmiotowym przetargu zamieszczono wyraźną informację, iż załącznikiem do dokumentów przetargowych jest jedynie projekt koncepcji programowej, niezatwierdzony przez Radę Ministrów, natomiast zatwierdzoną koncepcję ministerstwo prześle wykonawcy niezwłocznie po jej zatwierdzeniu przez Radę Ministrów.</p>
<p xml:id="div-7">Równolegle prowadzone były intensywne działania Ministerstwa Gospodarki mające na celu uzyskanie akceptacji Rady Ministrów dla koncepcji programowej. W dniu 15 grudnia 2006 r. komisarz generalny sekcji polskiej EXPO 2008 w Saragossie, pan Maciej Pawlicki, przekazał projekt koncepcji programowej do Ministerstwa Gospodarki. Dokument ten, po uprzednich konsultacjach wewnątrzresortowych, został przyjęty przez kierownictwo ministerstwa na posiedzeniu w dniu 4 stycznia 2007 r. Po raz pierwszy koncepcja programowa, na wniosek ministra gospodarki z dnia 19 stycznia 2007 r., została skierowana po wcześniejszych konsultacjach międzyresortowych pod obrady Komitetu Rady Ministrów w dniu 31 stycznia 2007 r. Począwszy od stycznia 2007 r. prowadzono stałe dodatkowe konsultacje z Ministerstwem Spraw Zagranicznych oraz Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które zgłaszały uwagi i zastrzeżenia do projektu koncepcji programowej. Ostatecznie projekt został zaakceptowany przez Radę Ministrów w trybie obiegowym dopiero w maju 2007 r., w kształcie niewiele odbiegającym od pierwotnej wersji skierowanej do konsultacji międzyresortowych w dniu 8 stycznia 2007 r. Tym samym niemożliwe stało się rozstrzygnięcie przetargu i podpisanie umowy w terminie wyznaczonym w ogłoszeniu o przetargu, czyli z dniem 2 kwietnia 2007 r.</p>
<p xml:id="div-8">Ministerstwo Gospodarki w chwili ogłaszania przetargu nie mogło przewidzieć, iż procedura zatwierdzania koncepcji programowej wydłuży się z planowanego okresu kilku tygodni do ponad 4 miesięcy. Wszczęcie postępowania przetargowego podyktowane było obowiązkiem zastosowania trybu podstawowego wynikającego z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych, zapewniającego wybór wykonawcy do realizacji przedmiotowego zadania z zachowaniem zasad uczciwej konkurencji. Taką możliwość niewątpliwie daje zastosowanie trybu przetargu ograniczonego, który rozstrzygnięty w terminie zapewniłby jednocześnie wybranemu wykonawcy wspomniany na wstępie 3-miesięczny termin na zorganizowanie i rozstrzygnięcie kilku konkursów oraz na właściwe przygotowanie się do podpisania kontraktu uczestnictwa w czasie generalnego międzynarodowego spotkania uczestników EXPO 2008, zaplanowanego na dzień 5 lipca 2007 r.</p>
<p xml:id="div-9">Opisane powyżej działania prowadzone były zgodnie z prawem z odpowiednim wyprzedzeniem czasowym zapewniającym (przy zatwierdzeniu koncepcji programowej w planowanym terminie) rozstrzygnięcie przetargu i wybór wykonawcy w trybie konkurencyjnym, zapewniając jednocześnie temu wykonawcy odpowiedni czas na realizację przedsięwzięć. Działania te miały również na celu doprowadzenie do udziału Polski w EXPO 2008 i dobre zaprezentowanie kraju na wystawie. W przedstawionej sytuacji nie widzę podstaw do wyciągnięcia konsekwencji dyscyplinarnych wobec osób odpowiedzialnych za podjęcie decyzji o uruchomieniu postępowania przetargowego.</p>
<p xml:id="div-10">3. Z jakich powodów Ministerstwo Gospodarki postanowiło dokonać wyboru podmiotu odpowiedzialnego za polską ekspozycję na EXPO 2008 w trybie zamówienia z wolnej ręki, a więc z jaskrawym naruszeniem zasad konkurencyjności?</p>
<p xml:id="div-11">Z powyżej opisanej sytuacji jednoznacznie wynika, że wybór podmiotu odpowiedzialnego za polską ekspozycję na EXPO 2008 w trybie zamówienia z wolnej ręki nie był zamierzoną intencją Ministerstwa Gospodarki, lecz wynikał z konieczności unieważnienia, z przyczyn formalnych, niemożliwych do przewidzenia przez zamawiającego, przetargu ograniczonego na wybór generalnego wykonawcy i wynikłe z tego zdarzenia kilkumiesięczne opóźnienia. W związku z tym, że wystawa EXPO 2008 w Saragossie rozpoczyna się 14 czerwca 2008 r., nie byłoby możliwe dotrzymanie wyznaczonych przez organizatorów imprezy, napiętych terminów realizacji poszczególnych etapów przygotowań do udziału Polski w EXPO 2008 w Saragossie, o ile miałby być ponownie zastosowany tryb konkurencyjny.</p>
<p xml:id="div-12">Obowiązujące uczestników terminy przedstawienia do akceptacji organizatorów poszczególnych modułów zadań, składających się na uczestnictwo, były następujące:</p>
<p xml:id="div-13">- zgoda na przydzieloną lokalizację i wielkość powierzchni - do 1 lipca 2007 r.;</p>
<p xml:id="div-14">- wstępny projekt fasady, zabudowy i wystroju wewnętrznego - do 1 lipca 2007 r.;</p>
<p xml:id="div-15">- wstępny projekt ekspozycji - do 1 lipca 2007 r.;</p>
<p xml:id="div-16">- propozycja programu wydarzeń kulturalnych - do 1 lipca 2007 r.</p>
<p xml:id="div-17">Z doświadczeń przy realizacji poprzednich wystaw EXPO wynika, iż każdy z wymienionych projektów wymaga od 4 do 6 tygodni intensywnych prac wyspecjalizowanych zespołów ekspertów, przy stałej współpracy z komisarzem generalnym sekcji polskiej i zleceniodawcą. Takie zespoły projektowe, które powinny zostać wybrane przez generalnego wykonawcę, nie mogły zostać wyłonione, bo nie został wybrany sam generalny wykonawca. Tymczasem ich prace powinny być podjęte natychmiast, jeśli miałyby zostać zakończone w terminie pozwalającym przedstawicielowi Polski - komisarzowi generalnemu sekcji polskiej - na podpisanie kontraktu uczestnictwa w dniu 5 lipca 2007 r., na spotkaniu przedstawicieli uczestników EXPO 2008 z organizatorami.</p>
<p xml:id="div-18">Zasada racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi nakazuje ponadto dokonanie przez generalnego wykonawcę szeregu wyprzedzających zakupów i rezerwacji po cenach preferencyjnych, możliwych do uzyskania wyłącznie przy odpowiednio wczesnym zgłoszeniu. Każdy kolejny miesiąc opóźnienia decyzji np. odnośnie rezerwacji powierzchni magazynowych i pomieszczeń użytkowych, rezerwacji kart wstępu, zawarcia umów z wykonawcami, umów dotyczących prezentacji programów regionalnych oznacza wzrost kosztów tych usług lub - przy tym samym budżecie - konieczność akceptacji obniżenia ich jakości lub ilości.</p>
<p xml:id="div-19">Opracowanie programu artystyczno-kulturalnego powinno nastąpić natychmiast (licząc od chwili deklaracji udziału Polski w EXPO 2008), gdyż potencjalni wykonawcy - artyści mogą przyjąć inne zlecenia i nie będą mogli świadczyć usług na rzecz wystawy EXPO w Saragossie. Istotnym elementem zamówienia jest też harmonogram i sekwencyjność działań w ramach przygotowania wystawy EXPO. Wykonawca będzie bowiem zobligowany do przeprowadzenia kilkudziesięciu postępowań o udzielenie zamówień publicznych, a warunki części z nich będą wynikały wprost z rozstrzygnięć wcześniejszych postępowań.</p>
<p xml:id="div-20">Powyższe argumenty wskazują, że przeprowadzenie postępowania z zachowaniem trybów konkurencyjnych nie było możliwe i dlatego też zaszła konieczność natychmiastowego udzielenia zamówienia.</p>
<p xml:id="div-21">Ustawa Prawo zamówień publicznych w art. 67 ust. 1 pkt 3 stanowi, iż: tryb zamówienia z wolnej ręki może być zastosowany, gdy (...) ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. Zamówienie ma charakter kompleksowy, jego realizacja stawia szczególnie wysokie wymagania wobec wykonawcy w zakresie umiejętności organizacji i koordynacji działań wielu podwykonawców, reprezentujących szeroko rozumiany świat nauki, kultury, mediów i rozrywki. Niektóre zadania związane z udziałem w EXPO 2008, jak np. projektowanie, a następnie realizacja projektu fasady pawilonu czy ekspozycji wewnętrznej, opracowanie programu wydarzeń promocyjnych, wymagają wielu miesięcy przygotowań i uzgodnień. Inne zadania, jak np. zdjęcia do filmu promocyjnego, mogą być zrealizowane tylko w określonym miejscu i porze roku. Każdy tydzień opóźnienia w rozpoczęciu realizacji przedsięwzięcia to:</p>
<p xml:id="div-22">1) wymierne straty finansowe z tytułu wyższych kosztów usług zamawianych po upływie terminów, w których można było skorzystać z oferty promocyjnej złożonej przez organizatorów:</p>
<p xml:id="div-23">- karty wstępu dla VIP-ów: cena promocyjna za 1-dniową kartę, obowiązująca od marca 2007 r., wynosiła 23,0 Euro; do 14 czerwca wynosiła 27,1 Euro, cena normalna obowiązująca w trakcie trwania wystawy - 35,0 Euro; przy przewidywanym zakupie ok. tysiąca kart wstępu strata wynosi ok. 7900 Euro;</p>
<p xml:id="div-24">- powierzchnie magazynowe i użytkowe: cena wynajmu niezbędnej, dobrze zlokalizowanej powierzchni zaplecza techniczno-magazynowego wynosiła w czerwcu ok. 8 tys. Euro; cena do zapłacenia za porównywalną powierzchnię, zlokalizowaną w dużo gorszej, odległej strefie, staje się kilkakrotnie wyższa przy wynajmie zakontraktowanym po podpisaniu kontraktu uczestnictwa; strata może sięgnąć 25-30 tys. Euro;</p>
<p xml:id="div-25">- kwatery dla personelu stałego: cena wynajmu dobrze położonych kwater była w czerwcu o 30-40% niższa od kwater o niższym standardzie i gorzej usytuowanych, rezerwowanych po podpisaniu przez wszystkich uczestników kontraktów uczestnictwa; potencjalna strata mogła w tym przypadku sięgnąć kilkudziesięciu tysięcy Euro i jeszcze ulec wzrostowi na skutek zwiększonych kosztów transportu;</p>
<p xml:id="div-26">2) wymierne straty finansowe z tytułu wyższych ponad normalne ceny rynkowe kosztów usług zamawianych o ostatniej chwili:</p>
<p xml:id="div-27">- usługi projektowe (przykładowo wykonanie i uzgodnienie projektu fasady w ciągu 3 miesięcy kosztuje o połowę mniej niż wykonanie tego samego projektu w ciągu miesiąca),</p>
<p xml:id="div-28">- usługi budowlano-montażowe,</p>
<p xml:id="div-29">- usługi spedycyjno-transportowe (j.w.),</p>
<p xml:id="div-30">- usługi artystyczne zaangażowanie artysty z rocznym wyprzedzeniem kosztuje mniej niż zaangażowanie tego samego artysty w ostatniej chwili; co więcej, mogą tu dojść koszty ewentualnego wykupu jego wcześniejszego kontraktu),</p>
<p xml:id="div-31">- wypożyczenie sprzętu do produkcji filmu wraz z obsługą.</p>
<p xml:id="div-32">Przeciętny wzrost kosztów we wszystkich tych kategoriach, w przypadku kontraktowania usług bez należytego wyprzedzenia, wynosi ok. 30% lub, alternatywnie, oznacza zmniejszenie zakresu usług o ok. 30% przy tej samej cenie. Przy budżecie przedsięwzięcia na poziomie 25 mln zł oznacza to stratę rządu 8 mln zł;</p>
<p xml:id="div-33">3) niewymierne straty z tytułu obniżonej jakości bądź zmniejszonej objętości oferty w zakresie:</p>
<p xml:id="div-34">- ekspozycji wystawienniczej (np. zastąpienie nowoczesnej, dynamicznej prezentacji multimedialnej statyczną wystawą gablotowo-planszową przyniesie oszczędności finansowe, ale sprawi jednocześnie, że mało nowoczesny pawilon polski odwiedzi o połowę mniej gości, a ogólny efekt promocyjny takiej anachronicznej ekspozycji będzie ujemny),</p>
<p xml:id="div-35">- filmu promocyjnego/prezentacji multimedialnej (np. niemożność wyeksponowania walorów środowiska naturalnego ze względu na niekorzystną porę roku),</p>
<p xml:id="div-36">- programu kulturalno-artystycznego (zastąpienie artystów z krajowej czołówki artystami z drugiej i trzeciej ligi, efekt j.w.),</p>
<p xml:id="div-37">- programu promocji gospodarczej (j.w.),</p>
<p xml:id="div-38">- programów regionalnych, które muszą się wpisać w ogólną koncepcję programową a które również wymagają zastosowania w pełnym zakresie procedur wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych.</p>
<p xml:id="div-39">4. Jakimi przesłankami kierowało się Ministerstwo Gospodarki uznając, że jedynym podmiotem zdolnym prawidłowo przygotować udział Polski w EXPO 2008 jest Państwowa Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych?</p>
<p xml:id="div-40">Należy podkreślić w tym miejscu, że Ministerstwo Gospodarki nigdy nie reprezentowało stanowiska, jakoby Państwowa Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych była jedynym podmiotem zdolnym prawidłowo przygotować udział Polski w EXPO 2008. Wszczynając bowiem postępowanie w trybie z wolnej ręki ministerstwo powoływało się na konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia w wyjątkowej sytuacji, niewynikającej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, a nie można było zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. Ministerstwo Gospodarki nie powoływało się na przesłankę zastosowania trybu z wolnej ręki stwierdzającą, że z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze zamówienie może być świadczone tylko przez jednego wykonawcę.</p>
<p xml:id="div-41">Zgodnie z przesłanką zastosowania trybu, na którą powoływało się ministerstwo wszczynając postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki, podmiotów mogących zrealizować dane zamówienie jest wiele, natomiast ze względu na konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia zamawiający przeprowadza negocjacje tylko z jednym podmiotem, wybranym przez siebie z grona podmiotów mogących to zamówienie zrealizować.</p>
<p xml:id="div-42">Do najważniejszych warunków oceny kwalifikacji wykonawcy, jakimi kierowało się ministerstwo przy wyborze wykonawcy do realizacji niniejszego zadania, należało doświadczenie w realizacji podobnej skali i klasy projektów oraz dojrzałość finansowa i organizacyjna. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, której powierzona zostałaby funkcja generalnego wykonawcy udziału Polski w EXPO 2008 w Saragossie, jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa, statutowo powołaną do prowadzenia działalności w zakresie promocji gospodarczej Polski za granicą. PAIiIZ dysponuje także liczącym się doświadczeniem w tym zakresie, agencja była m.in. uczestnikiem konsorcjum realizującego udział Polski w EXPO 2000 w Hanowerze. Jednocześnie informuję, że postępowanie prowadzone w trybie z wolnej ręki zostało ostatecznie unieważnione na podstawie wyroku zespołu arbitrów z dnia 19 czerwca 2007 r. sygn. akt UZP/ZO/0-710/07.</p>
<p xml:id="div-43">W zaistniałej sytuacji minister gospodarki podjął w dniu 21 czerwca 2007 r. decyzję o zleceniu realizacji udziału Polski w EXPO 2008 w Saragossie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Umowa o dotację celową dla Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na realizację zadania polegającego na wspieraniu rozwoju eksportu firm poprzez przygotowanie i zapewnienie działalności sekcji polskiej Światowej Wystawy EXPO 2008 w Saragossie została zawarta w dniu 4 lipca 2007 r. Umożliwiło to komisarzowi generalnemu sekcji polskiej EXPO 2008 podpisanie w dniu 5 lipca 2007 r., na spotkaniu komisarzy krajów uczestniczących w wystawie, kontraktu uczestnictwa.</p>
<p xml:id="div-44">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-45">Minister Piotr Grzegorz Woźniak</p>
<p xml:id="div-46">Warszawa, dnia 19 lipca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>