text_structure.xml
10.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poseł Haliny Murias z 28 czerwca 2007 r. (nr SPS-024-2892/07) w sprawie sytuacji na rynku materiałów budowlanych uprzejmie informuję, że podzielam zaniepokojenie Pani Poseł mającym miejsce w ostatnim czasie znacznym wzrostem ich cen w świetle zadań inwestycyjnych stojących przed polskim budownictwem w najbliższych latach.</p>
<p xml:id="div-2">Szybki wzrost cen wyrobów budowlanych, podnosząc istotnie koszty przedsięwzięć inwestycyjnych, wpływa na ograniczenie możliwości realizacyjnych w tym zakresie. Dotyczy to szczególnie inwestycji publicznych związanych z rozwojem infrastruktury technicznej kraju oraz budownictwa mieszkaniowego, gdzie wzrost cen wyrobów budowlanych dotyka bezpośrednio coraz liczniejszych indywidualnych inwestorów, którzy rozpoczęli budowę domów jednorodzinnych we własnym zakresie lub inwestują w lokale mieszkalne za pośrednictwem deweloperów.</p>
<p xml:id="div-3">Znaczne przyspieszenie inwestycyjne, jakie ma miejsce w ostatnim okresie, przekłada się na zwiększone zapotrzebowanie na wyroby stosowane przy wykonywaniu robót budowlanych. W pierwszych pięciu miesiącach br. produkcja budowlano-montażowa (w cenach stałych), obejmująca roboty o charakterze inwestycyjnym i remontowym, realizowana na terenie kraju przez przedsiębiorstwa o liczbie pracujących powyżej 9 osób, była wyższa o 40% w stosunku do analogicznego okresu w 2006 r. Gwałtowny wzrost zapotrzebowania na wyroby budowlane spowodował wystąpienie napięć na niektórych segmentach rynku tych wyrobów, co m.in. jest przyczyną znacznego wzrostu cen. Miało to miejsce, pomimo że w pierwszych pięciu miesiącach również szybko wzrastała krajowa produkcji wyrobów budowlanych (np. pustaków ściennych ceramicznych o 32%, cegły o 16%, bloczków ściennych z betonu lekkiego o 92%, elementów ściennych silikatowych o 104%, wyrobów z wełny mineralnej o 6%, cementu o 54%, wyrobów stalowych walcowanych na gorąco o 14%).</p>
<p xml:id="div-4">Z informacji przekazanych przez Ministra Gospodarki wynika, że obserwowany ostatnio wzrost cen wyrobów budowlanych jest szczególnie wysoki z powodu kilkuletniego zastoju w procesach inwestycyjnych i braku zainteresowania krajowego przemysłu zwiększaniem zdolności produkcyjnych, który nie ma obecnie możliwości takiego zwiększenia produkcji swojej produkcji, aby w pełni pokryć potrzeby budownictwa. Złagodzenie wzrostu cen wyrobów budowlanych jest w krótkim okresie możliwe tylko poprzez zwiększony import tych wyrobów. W dłuższej perspektywie czasowej wzrost cen wyrobów budowlanych, a tym samym podniesienie zyskowności ich produkcji, powinno, w warunkach gospodarki rynkowej, doprowadzić do systematycznego zwiększenia zdolności produkcyjnych, a w efekcie także podaży wyrobów budowlanych na polskim rynku. Nie zachodzi zatem, w ocenie Ministra Gospodarki, potrzeba wzmacniania tego mechanizmu rynkowego poprzez stosowanie dodatkowych stymulatorów propodażowych, jak np. ulg inwestycyjnych dla producentów wyrobów budowlanych. Należy zaznaczyć, że w ostatnich tygodniach pojawiły się już liczne sygnały wskazujące na zahamowanie wzrostu cen wyrobów budowlanych, jako efektu istotnego zwiększenia podaży tych wyrobów na polskim rynku (wzrost krajowej produkcji i importu).</p>
<p xml:id="div-5">Mając jednak na uwadze, że w niektórych przypadkach bardzo wysoki wzrost cen wyrobów budowlanych może być również skutkiem świadomego wykorzystania przez producentów i sprzedawców sprzyjających warunków popytowych, zakłócających właściwe funkcjonowaniem mechanizmów konkurencji, wystąpiłem w maju br. do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o intensyfikację działań kontrolnych na rynku wyrobów budowlanych w ramach przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.</p>
<p xml:id="div-6">Wg wyjaśnień Prezesa UOKiK, obecne wysokie wzrosty cen wyrobów budowlanych są spowodowane przede wszystkim popytem na te wyroby, znacznie przekraczającym podaż. W takiej sytuacji rynkowej jest mało prawdopodobne, aby wzrost cen wynikał w znacznym zakresie z praktyk ograniczających konkurencję. Niemniej UOKiK prowadzi obecnie szereg postępowań antymonopolowych i wyjaśniających w odniesieniu do producentów i sprzedawców wyrobów budowlanych, dotyczących praktyk ograniczających konkurencję i deklaruje podejmowanie kolejnych, natychmiastowych działań w tym zakresie, gdy zachodzić będzie podejrzenie naruszenia przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.</p>
<p xml:id="div-7">Jednocześnie pragnę poinformować, że problemem wysokich cen wyrobów budowlanych i ich wpływu na realizację programu budownictwa mieszkaniowego i innych, ważnych dla rozwoju kraju programów inwestycyjnych, zajmuje się obecnie kierowany przez wicepremiera Przemysława Gosiewskiego Międzyresortowy Zespół ds. przeciwdziałania negatywnemu wpływowi wzrostu kosztów realizacji inwestycji współfinansowanych ze środków publicznych oraz likwidacji innych barier ograniczających wzrost gospodarczy państwa. W skład Zespołu wchodzą przedstawiciele Ministerstw: Budownictwa, Gospodarki, Transportu, Środowiska, Rozwoju Regionalnego oraz Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zespół ma na bieżąco analizować przyczyny i skutki zmian cen, a także przepisy i procedury mające wpływ na ceny oraz opracować propozycje szybkich działań w tym zakresie.</p>
<p xml:id="div-8">Odnosząc się do problematyki tanich mieszkań dla polskich rodzin, uprzejmie informuję, że działania mające na celu znaczącą poprawę stanu zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych, m.in. poprzez rozwój budownictwa tanich mieszkań, są oczywiście bardzo zróżnicowane. Bez wątpienia niezwykle ważne są i będą w najbliższym czasie gruntowne zmiany ukierunkowane na likwidację barier inwestycyjnych dotyczących procesu budowlanego, czy planowania i zagospodarowania przestrzennego. Istotnym ich uzupełnieniem są istniejące i planowane instrumenty finansowania mieszkalnictwa, wprowadzane w ramach polityki mieszkaniowej państwa.</p>
<p xml:id="div-9">Prowadzona obecnie polityka mieszkaniowa, której celem jest zapewnienie mieszkań wszystkim polskim rodzinom, niezależnie od ich statusu majątkowego, charakteryzuje się zarówno działaniami ukierunkowanymi na obniżenie cen mieszkań (utrzymanie niskiej stawki VAT, dotacje budżetowe, udostępnianie tanich terenów pod budowę itd.), jak i pomocą skierowaną bezpośrednio do obywateli, w formie dopłat lub dodatków mieszkaniowych, ułatwiającą im zakup mieszkania lub płacenie czynszu. Wszystkie działania podejmowane przez rząd składają się na spójny system wsparcia sektora mieszkaniowego, zawierający zróżnicowany pod względem adresowania zestaw rozwiązań, niepomijający żadnej grupy społecznej wymagającej ze strony władz lokalnych i centralnych skutecznej pomocy w zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych.</p>
<p xml:id="div-10">Od początku 2007 r. wdrażany jest program dopłat do oprocentowania kredytów mieszkaniowych dla rodzin. Program ma utrudniony start ze względu na niską podaż nowych mieszkań spełniających kryteria cenowe określone w programie, szczególnie w dużych ośrodkach miejskich. Zwiększenie skuteczności funkcjonowania programu powinno zostać osiągnięte przez urealnienie limitu cenowego oraz zachęcanie inwestorów prywatnych do budowy mieszkań o niższych cenach poprzez udostępnienie im terenów budowlanych w zamian za wybudowanie na części pozyskanych gruntów mieszkań społecznych.</p>
<p xml:id="div-11">Dla osób, których nie stać na zakup mieszkania na własność, realizowany jest nadal program społecznego budownictwa czynszowego. W ciągu 11 lat funkcjonowania programu powstało około 71,5 tys. społecznych mieszkań czynszowych i spółdzielczych lokatorskich, co jednak tylko w niewielkim stopniu odpowiada zapotrzebowaniu na ten rodzaj budownictwa. Obecnie trwają prace na opracowaniem efektywnych zmian w sposobie wspierania budownictwa na wynajem. Ukierunkowane są one na zwiększenie roli gmin w realizacji tego rodzaju budownictwa.</p>
<p xml:id="div-12">Istotnym elementem programu działań rządu będzie doprowadzenie do znaczącego wzrostu udziału kapitału prywatnego w finansowaniu infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu oraz budowie mieszkań społecznych. Ramami dla realizacji tego celu jest schemat partnerstwa publiczno-prywatnego, zakładający oczywiście aktywną postawę samych gmin. Zachętą dla inwestorów prywatnych do budownictwa mieszkaniowego będzie udostępnienie im terenów budowlanych w zamian za wybudowanie na części pozyskanych gruntów mieszkań w ramach budownictwa społecznego. Formy dystrybucji pozyskanego zasobu do docelowych grup społecznych będą zróżnicowane: od dostępnych cenowo mieszkań na sprzedaż, przez mieszkania na wynajem o umiarkowanym czynszu, rozwój idei leasingu mieszkań (tj. formy pośredniej między najmem i własnością), aż po zasób lokali socjalnych.</p>
<p xml:id="div-13">W budowie tych ostatnich gminy są już teraz wspomagane przez nowy program rządu wprowadzony ustawą z 8 grudnia 2006 r. o finansowym wsparciu tworzenia lokali socjalnych, mieszkań chronionych, noclegowni i domów dla bezdomnych (Dz. U. Nr 251, poz. 1844). Program ten jest ukierunkowany na najuboższą część społeczeństwa i stanowi skuteczny instrument zwiększający corocznie w sposób istotny liczbę lokali socjalnych oraz miejsc w noclegowniach i domach dla bezdomnych - wskazują na to wyniki prowadzonej przez ostatnie lata akcji pilotażowej. Ustawa przewiduje dofinansowanie z budżetu państwa inwestycji budownictwa socjalnego i mieszkań chronionych na poziomie od 20 do 40% kosztów przedsięwzięcia. Z pomocy skorzystać będą mogły gminy, związki gmin, powiaty i organizacje pożytku publicznego.</p>
<p xml:id="div-14">Łączę wyrazy szacunku</p>
<p xml:id="div-15">Minister</p>
<p xml:id="div-16">Andrzej Aumiller</p>
<p xml:id="div-17">Warszawa, dnia 17 lipca 2007 r.</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>