text_structure.xml 7.37 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <p xml:id="div-1">Wielce Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie Pana Posła Janusza Krasonia (pismo nr SPS-024-2880/07 z dnia 27 czerwca 2007 r.) w sprawie nieprawidłowości dotyczących opieki służb konsularnych nad obywatelami polskimi przebywającymi za granicą uprzejmie informuję, że ochrona praw i interesów obywateli polskich jest jednym z najważniejszych zadań służby konsularnej, wynikającym z art. 36 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.</p>
        <p xml:id="div-2">Z chwilą akcesji Polski do Unii Europejskiej rozpoczął się stały proces migracji obywateli polskich głównie w celu podjęcia pracy oraz w ramach ruchu turystycznego. Szacuje się, że od 1 maja 2004 r. wyjechało ponad milion osób. Największą dynamikę wyjazdów odnotowano do Wielkiej Brytanii i Irlandii, natomiast pod względem liczebności na pierwszym miejscu plasuje się RFN, gdzie tradycyjnie zatrudnionych jest najwięcej Polaków, głównie przy pracach sezonowych.</p>
        <p xml:id="div-3">Sytuacja ta w znaczącym stopniu wpływa na obciążenie urzędów konsularnych, głównie w tych państwach Unii Europejskiej, które zniosły ograniczenia w dostępie do swoich rynków pracy dla obywateli RP. Odnotowuje się tam stały i dynamiczny wzrost czynności paszportowych, prawnych oraz z zakresu szeroko pojętej opieki konsularnej. Wiele spraw wykracza poza działania o charakterze rutynowym. Stosunkowo nowym zjawiskiem jest utrzymujące się wysokie zapotrzebowanie na szeroko pojętą informację konsularną dotyczącą niemalże wszystkich aspektów życiowych.</p>
        <p xml:id="div-4">Kwalifikacje pracowników zatrudnionych w polskich urzędach konsularnych w państwach Unii Europejskiej nie budzą zastrzeżeń, problemem natomiast jest nadmierne ich przeciążenie dodatkowymi obowiązkami wynikającymi ze zwiększonej aktywności emigracyjnej Polaków.</p>
        <p xml:id="div-5">Ministerstwo Spraw Zagranicznych, dostrzegając wagę problemu tak znacznego zwiększenia liczby obywateli polskich przebywających za granicą, w trosce o zapewnienie naszym rodakom właściwej opieki konsularnej opracowało i wdraża w życie program ˝Bliżej pracy, bliżej Polski˝, którego celem jest dostosowanie urzędów konsularnych do zwiększonego zakresu zadań poprzez realizację przedsięwzięć organizacyjnych i kadrowych. Efektywna realizacja powyższych założeń, niezbędnych dla zapewnienia bardziej skutecznej pomocy obywatelom polskim udającym się do krajów UE, możliwa jest dzięki wyasygnowaniu na ten cel z budżetu państwa dla MSZ kwoty ponad 25 mln zł.</p>
        <p xml:id="div-6">W celu realizacji praktycznych założeń programu resort spraw zagranicznych podjął następujące decyzje o wzmocnieniu pionu konsularnego poprzez:</p>
        <p xml:id="div-7">- utworzenie w roku bieżącym konsulatów generalnych w Wielkiej Brytanii (Menchester), Włoszech (Katania) i Islandii (Reykjavik),</p>
        <p xml:id="div-8">- zwiększenie liczby etatów konsularnych o 9 oraz stanowisk pomocniczych o dodatkowe 16 stanowisk w przedstawicielstwach dyplomatyczno-konsularnych w Wielkiej Brytanii, Irlandii, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, Finlandii, Szwecji, Holandii, Grecji oraz Danii, Norwegii i Belgii,</p>
        <p xml:id="div-9">- dostosowanie bazy lokalowej do zwiększonej ilości zadań poprzez wynajem nowych siedzib dla urzędów konsularnych w Dublinie, Londynie i Oslo; modernizację, rozbudowę oraz prace remontowe w placówkach w Atenach, Barcelonie, Berlinie, Brukseli, Malmö, Mediolanie, Rzymie, Sztokholmie oraz doposażenie kilkudziesięciu placówek m.in. w wyposażenie biurowe, sprzęt telekomunikacyjny, informatyczny i w środki transportu.</p>
        <p xml:id="div-10">Wprowadzane w życie zmiany organizacyjne, w tym takie jak zmiana organizacji pracy i zwiększenie obsady urzędów konsularnych oraz rozbudowa ich sieci w krajach Unii Europejskiej nie rozwiążą sytuacji bez odpowiednich działań na szczeblu ogólnokrajowym. W opinii resortu spraw zagranicznych równie istotne działania, jak opisane powyżej, powinny być podjęte przez kompetentne urzędy i instytucje krajowe w celu dotarcia z rzetelną informacją do rodaków na temat możliwości, warunków i wymogów zatrudnienia w poszczególnych krajach Unii Europejskiej, tak aby wypracować i realizować określone programy przygotowawcze (kursy języków obcych, warsztaty z zakresu prawa pracy zarówno polskiego jak i Unii Europejskiej, regulacje podatkowe, ubezpieczenia zdrowotnej itp.).</p>
        <p xml:id="div-11">Mam nadzieję, iż przedstawione pokrótce działania Ministerstwa Spraw Zagranicznych w wyrazisty sposób wykazują, że zjawisko nowej emigracji, będącej naturalnym obiektem zainteresowania ministerstwa, powinno być traktowane z równą powagą przez inne organa władzy państwowej.</p>
        <p xml:id="div-12">W kwestii ujawnionych w wyniku kontroli NIK nieprawidłowości w Konsulacie Generalnym RP w Londynie i w Ambasadzie RP w Dublinie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, poza wyżej opisanymi dokonaniami, podjęło ponadto następujące działania:</p>
        <p xml:id="div-13">- opracowany został nowy program dla centrali telefonicznej, mający na celu poprawę dostępności połączeń telefonicznych konsulatu, a także łączenie rozmów w sposób uwzględniający potrzeby interesantów (m.in. automatyczne przełączanie rozmów w obrębie danego działu, np. prawnego, opieki itd., a nie na pierwszy wolny numer, odłączenie poczty głosowej w niektórych numerach telefonów). Pozostałe problemy, jak mała drożność linii telefonicznych i kwestie obsługi są wyjaśniane przez administrację placówki z operatorem/usługodawcą;</p>
        <p xml:id="div-14">- we wrześniu 2006 r. dokonano zmiany okręgu konsularnego Konsulatu Generalnego RP w Londynie, polegającej na przydzieleniu Irlandii Północnej do kompetencji Konsulatu Generalnego RP w Edynburgu. Spowodowało to nieznaczne zmniejszenie obciążenia urzędu w Londynie;</p>
        <p xml:id="div-15">- do wszystkich urzędów konsularnych przesłano zmodyfikowany wzór arkusza sprawozdawczego wraz z przypomnieniem o obowiązku dokumentowania interwencji w obronie praw i interesów obywateli polskich, podejmowanych przez konsula. W trakcie opracowania jest nowy schemat rocznego sprawozdania konsularnego oraz tabel statystycznych, stanowiących załączniki do sprawozdania.</p>
        <p xml:id="div-16">W odpowiedzi na drugie pytanie Pana Posła uprzejmie informuję, że w Ministerstwie Spraw Zagranicznych istnieje system kontroli wewnętrznej, w tym placówek zagranicznych podległych resortowi. W skład systemu kontroli wchodzą wyspecjalizowane komórki Biura Dyrektora Generalnego oraz Biuro Audytu MSZ.</p>
        <p xml:id="div-17">Niezależnie od powyższego jednostki organizacyjne centrali oraz poszczególne placówki zagraniczne podlegają stałej kontroli Najwyższej Izby Kontroli.</p>
        <p xml:id="div-18">Łączę wyrazy szacunku</p>
        <p xml:id="div-19">Podsekretarz stanu</p>
        <p xml:id="div-20">Janusz Stańczyk</p>
        <p xml:id="div-21">Warszawa, dnia 9 lipca 2007 r.</p>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>