text_structure.xml
11 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<p xml:id="div-1">Szanowny Panie Marszałku! W odpowiedzi na zapytanie poselskie Pana Posła Andrzeja Pałysa z dnia 13 czerwca 2007 r. skierowane pismem Marszałka Sejmu (znak: SPS-024-2877/07) do Ministra Gospodarki w sprawie przesyłu gazu wysokiego i średniego ciśnienia relacji stacja gazowa redukcyjno-pomiarowa Biała-Radzyń Podlaski-Wohyń-Milanów-Parczew oraz przyłączeń do: Huty Szkła w Parczewie, Zakładu Ogrodniczego w Koczergach i Gimnazjum w Wohyniu, przedstawiam następujące wyjaśnienia.</p>
<p xml:id="div-2">Zakład Projektowania i Usług Technicznych - A. i M. Brzozowscy Spółka Jawna (ZPiUT) w dniu 29 września 2005 r. uzyskał na wniosek złożony do OGP Gaz-System SA - na mocy rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci gazowych, ruchu i eksploatacji tych sieci (Dz. U. Nr 105, poz. 1113) - wymagane prawem ˝warunki przyłączenia do sieci przesyłowej dla podmiotu zajmującego się przesyłaniem, dystrybucją paliwa gazowego˝. Przewidywany termin rozpoczęcia odbioru paliwa gazowego, zawarty we wniosku, określony na IV kwartał 2005 r. uzależniony był od następujących warunków:</p>
<p xml:id="div-3">- uzyskania koncesji na przesyłanie i dystrybucję paliw gazowych,</p>
<p xml:id="div-4">- zawarcia umowy przyłączeniowej i realizacji inwestycji,</p>
<p xml:id="div-5">- zawarcia umowy o świadczenie usługi przesyłania paliw gazowych,</p>
<p xml:id="div-6">- zawarcia umowy sprzedaży paliwa gazowego.</p>
<p xml:id="div-7">Realizując plan inwestycyjny, ZPiUT zawarł w listopadzie 2006 r. z OGP Gaz-System SA umowę o przyłączenie do sieci przesyłowej, rozpoczynając budowę dystrybucyjnej sieci gazowej średniego ciśnienia relacji Biała-Radzyń Podlaski-Wohyń-Milanów-Parczew. Przedmiotowa umowa określa zakres obowiązków OGP Gaz-System SA, obejmujących wybudowanie stacji pomiarowej wraz z układem przyłączeniowym, która, stanowiąc integralną część systemu przesyłowego, zostanie własnością inwestora (OGP Gaz-System SA). Zakończenie robót budowlanych oraz odbiór techniczny sieci gazowej nastąpiły w dniu 8 stycznia 2007 r. i potwierdzone zostały pismem z dnia 19 kwietnia 2007 r. Lubelskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.</p>
<p xml:id="div-8">Powyższe wskazuje zatem, iż przesłanki techniczne konieczne do uruchomienia dostaw paliwa gazowego zostały spełnione.</p>
<p xml:id="div-9">Jednak, aby dostawy paliwa gazowego mogły być realizowane, konieczne jest zawarcie umowy sprzedaży paliwa gazowego z dowolnie wybranym dostawcą.</p>
<p xml:id="div-10">Z uzyskanych informacji wynika, że ZPiUT wystąpił - dopiero na końcowym etapie prowadzonych prac inwestycyjnych, tj. w dniu 28 listopada 2006 r. - z wnioskiem do Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa SA (Departamentu Obrotu Krajowego) o przygotowanie umowy sprzedaży paliwa gazowego. Przy tym wniosek ZPiUT nie zawierał istotnych parametrów, takich jak ilości gazu i zamówionych mocy oraz termin rozpoczęcia dostaw. Niepodjęcie przez ZPiUT wcześniejszych starań o zapewnienie dostaw paliwa gazowego uniemożliwiło PGNiG SA w tak krótkim czasie włączenie wymaganych ilości gazu ziemnego do bilansu gazu na rok 2007, stanowiącego integralną część wniosku taryfowego składanego do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.</p>
<p xml:id="div-11">Mając na uwadze rozwiązanie problemu, w dniu 14 czerwca 2007 r. odbyło się spotkanie władz samorządowych gminy Parczew oraz woj. lubelskiego z przedstawicielami PGNiG SA, na którym zapowiedziane zostało przez PGNiG SA przedstawienie kompromisowego rozwiązania, opierającego się na wykorzystaniu istniejącej infrastruktury ZPiUT (obecnie EWE Polska) i równoważącego interesy obu spółek. Ponadto, przedstawiciele Karpackiej Spółki Gazownictwa (Grupa Kapitałowa PGNiG) zaprezentowali kompleksowy projekt gazyfikacji powiatu parczewskiego zakładający budowę 34 km gazociągu wysokiego ciśnienia. Realizacja tej inwestycji mogłaby nastąpić w perspektywie czasowej ocenianej na 2,5 roku, a także w znaczący sposób zwiększyła bezpieczeństwo dostaw gazu do powiatu parczewskiego i okolic.</p>
<p xml:id="div-12">W świetle powyższych faktów należy także wskazać na zmiany legislacyjne, jakie nastąpiły w ostatnim czasie, związane z implementacją do prawa polskiego regulacji unijnych - mające wpływ na funkcjonowania rynku gazu ziemnego w Polsce.</p>
<p xml:id="div-13">Dyrektywa 2003/55/WE wymaga rozdzielenia działalności przesyłowej i dystrybucyjnej od działalności obrotu gazem (jest to działanie określone słowem unbundling, czyli podział pionowo zintegrowanych przedsiębiorstw). Zasadniczym celem tego działania jest zapewnienia efektywnego i niedyskryminacyjnego dostępu do sieci, dla jego realizacji wymaga się, aby operowanie systemami przesyłowymi i dystrybucyjnymi było działalnością prawnie i organizacyjnie oddzieloną od działalności obrotu gazem.</p>
<p xml:id="div-14">Przepisy art. 9 Dyrektywy dotyczące wydzielenia operatorów systemu przesyłowego stanowią, iż: ˝W przypadku, gdy operator systemu przesyłowego stanowi część pionowo zintegrowanego przedsiębiorstwa, powinien on pozostać niezależny, przynajmniej w swej formie prawnej, organizacyjnej i podejmowania decyzji od innych działań niezwiązanych z przesyłem (...)˝ Analogiczna jest także treść art. 13 Dyrektywy, dotycząca wydzielenia operatorów systemu dystrybucyjnego.</p>
<p xml:id="div-15">Odpowiednikiem powyższych przepisów Dyrektywy są przepisy art. 9d ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625, z późn. zm.), które stanowią iż: ˝operator systemu przesyłowego, operator systemu dystrybucyjnego i operator systemu połączonego, będący w strukturze przedsiębiorstwa zintegrowanego pionowo, powinni pozostawać pod względem formy prawnej i organizacyjnej oraz podejmowania decyzji niezależni od innych działalności niezwiązanych z:</p>
<p xml:id="div-16">1. przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem paliw gazowych lub skraplaniem gazu ziemnego, albo</p>
<p xml:id="div-17">2. przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej˝.</p>
<p xml:id="div-18">Celem procesu rozdzielenia działalności sieciowych, tj. przesyłu i dystrybucji od działalności handlu gazem, jest zapewnienie niedyskryminacyjnego dostępu do usług przesyłowych i dystrybucyjnych świadczonych przez operatorów dla wszystkich przedsiębiorstw prowadzących obrót gazem.</p>
<p xml:id="div-19">Zgodnie z przepisem art. 5 ustawy Prawo energetyczne dostarczanie paliw gazowych lub energii może odbywać się:</p>
<p xml:id="div-20">1. na podstawie umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji, albo</p>
<p xml:id="div-21">2. na podstawie umowy sprzedaży, umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji i umowy o świadczenie usług magazynowania paliw gazowych lub umowy o świadczenie usług skraplania gazu, albo</p>
<p xml:id="div-22">3. na podstawie umowy zawierającej postanowienia umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji tych paliw i energii (umowa kompleksowa)</p>
<p xml:id="div-23">.</p>
<p xml:id="div-24">Opisane powyżej rodzaje umów pozostawiają do decyzji odbiorcy możliwość podjęcia osobiście starań o zakontraktowanie usług przesyłowych i znalezienie dostawcy gazu bądź, w przypadku wyboru usługi kompleksowej, scedowania na przedsiębiorstwo sprzedające gaz obowiązku zakontraktowania u właściwych operatorów sieci gazowej usług przesyłu lub dystrybucji dla dostarczenia gazu ziemnego do odbiorcy.</p>
<p xml:id="div-25">Przepisy ustawy Prawo energetyczne po nowelizacji pozwalają odbiorcom uprawnionym do korzystania z prawa wyboru dostawcy na odrębne zawarcie umów dotyczących sprzedaży i przesyłu gazu. Możliwe jest także świadczenie przez przedsiębiorstwa obrotu usługi kompleksowej dotyczącej zarówno dostawy gazu, jak również usług jego przesyłu, dystrybucji lub magazynowania. Z kolei usługi sieciowe są wykonywane przez operatora przesyłowego lub dystrybucyjnego na podstawie umów odrębnych od umowy dostawy, w oparciu o stosowne taryfy.</p>
<p xml:id="div-26">W tym miejscu pragnę poinformować, iż aktualnie obowiązującym aktem prawnym regulującym kwestie taryfikacji działalności gazowniczej jest rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie paliwami gazowymi (Dz. U. Nr 277, poz. 2750). Zgodnie z jego przepisami konieczne jest odrębne określanie taryf dla odmiennych rodzajowo działalności energetycznych tj. dostaw (ceny gazu), przesyłu, dystrybucji i magazynowania i - jak wskazano powyżej - zasada ta nie ulegnie zmianie.</p>
<p xml:id="div-27">Tak więc aktualnie na system dostarczania gazu ziemnego odbiorcom, w tym także gospodarstwom domowym, które używają gazu do gotowania i ogrzewania, zgodnie z wymogami Dyrektywy i przepisami ustawy Prawo energetyczne, składają się następujące rodzaje działalności:</p>
<p xml:id="div-28">- obrót,</p>
<p xml:id="div-29">- przesyłanie lub dystrybucja,</p>
<p xml:id="div-30">- magazynowanie,</p>
<p xml:id="div-31">- skraplanie/regazyfikacja.</p>
<p xml:id="div-32">Są to działalności regulowane, zgodnie z art. 32 ustawy Prawo energetyczne dla ich prowadzenia niezbędne jest uzyskanie koncesji, a ceny i stawki opłat za świadczone usługi i sprzedawany gaz ziemny nie są cenami ustalanymi rynkowo, lecz cenami regulowanymi w procesie taryfikacji, zgodnie z przepisami art. 45 Prawa energetycznego.</p>
<p xml:id="div-33">Przedkładając powyższe wyjaśnienia, wyrażam przekonanie, że zawarte informacje stanowią wyczerpującą odpowiedź na przedstawione przez Pana Posła wątpliwości.</p>
<p xml:id="div-34">Z poważaniem</p>
<p xml:id="div-35">Minister</p>
<p xml:id="div-36">Piotr Grzegorz Woźniak</p>
<p xml:id="div-37">Warszawa, dnia 18 lipca 2007 r.</p>
<p xml:id="div-38">Por. art. 3 pkt 30 ustawy: "(...) usługa kompleksowa to usługa świadczona na podstawie umowy zawierającej postanowienia umowy sprzedaży i umowy o świadczenie usługi przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych lub energii, albo umowy sprzedaży, umowy o świadczenie usługi przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych i umowy o świadczenie usługi przesyłania lub dystrybucji paliw gazowych i umowy o świadczenie usługi magazynowania paliw gazowych".</p>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>